Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ford Explorer: silný, ale žíznivý Američan

  12:19aktualizováno  12:19
Ford Explorer nepředstírá, že se o svého kupce uchází jako typický Američan. Dává to najevo majestátním vzhledem, velkorysým vnitřním prostorem, technikou a kromě dalšího i tím, že není k mání s dieselovým motorem. To na zdejším trhu ojetin určitě nevadí vyznavačům klasických amerických vozů, ovšem v očích mnohého příznivce terénních vozů to je nepřekonatelný handicap. Explorer tak v Česku patří k automobilům, které mají poměrně vyhraněné postavení: buď je obdivován, nebo zásadně odmítán.
Ford Explorer z roku 1999

Ford Explorer z roku 1999 | foto: AAA Auto Praha

V USA, kde se v Louisville ve státě Kentucky vyrábí mimo jiné i pro evropské trhy, je Ford Explorer velmi oblíben zvláště u střední vrstvy Američanů. Ti model berou jako sportovně-rodinné vozidlo, u kterého se jim dostává velký vnitřní prostor a místa až pro sedm pasažérů i výborný motor.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Ford můžete koupit na www.automodul.cz

Automobil je k mání s dvou- i čtyřdveřovou karoserií a s pohonem dvou zadních nebo všech čtyř kol. Explorer s pohonem pouhé zadní nápravy se jako ojetina dostal v nezanedbatelném množství i na zdejší silnice a potenciální kupci by jej měli poznat hned v začátcích případného zájmu, pokud vůz často bohaté výbavy včetně sedadel v kůži neberou jen jako součást image a počítají i s jízdami v terénu nebo třeba v zasněžených horách. Ani čtyřkolka však není tím pravým bojovníkem pro nejnáročnější a bláznivé terénní jízdy.

Ford Explorer se od roku 1998 prodává jako nový i v Česku, leč v jeho zastoupení na zdejších silnicích dominují - jak odhaduje Aleš Kužel z bazaru AAA Auto Praha - z více než dvou třetin vozy dovezené jako ojetiny či po haváriích z USA nebo ze západní Evropy. Proto by zájemci měli věnovat důkladnou pozornost kvalitě případných karosářských oprav.

Rizikové dál bývají také automatické převodovky, zvlášť pokud neměly předepsanou údržbu či doznaly neodborných oprav ve zdejších nespecializovaných dílnách. Potíže někdy jsou s ovládáním pohonu čtyř kol. "Není to ale časté, v zásadě nebývají s Fordem Explorer větší starosti," říká Aleš Kužel. U vozu zvlášť oceňuje dlouhou životnost výkonných motorů nové i starší koncepce.

Stinnou stránkou motorů však je z pohledu zdejšího motoristy vysoká spotřeba benzinu. Čtyř- či pětilitrové šesti- a osmiválce sice dosahují výkonů od 115 kilowattů (157 koní) u nejstarších verzí do 178 kilowattů (242 koní), ovšem výrobce připouští, že za to žádají v závislosti na stylu a charakteru jízdy od 12 do 22 litrů benzinu na 100 kilometrů. Patnáctilitrová spotřeba se přitom považuje za normál.

Ford Explorer

ročník cena (Kč)
1991 150 000
1992 170 000
1993 195 000
1994 215 000
1995 240 000
1995 (nový model) 380 000
1996 420 000
1997 490 000
1998 570 000
1999 640 000

příplatky
motor 5.0 V8 10 000
výbava XLT 10 000
výbava Eddie Bauer 20 000

srážky
3dv. karoserie -20 000
3dv. karoserie model od 1995 -50 000
pohon jen dvou kol -30 000
pohon jen dvou kol model od 1995 -50 000

Mezníky modelu
Ford Explorer je kompaktní terénní vůz s tří- nebo pětidveřovou karoserií, s pohonem zadních nebo všech kol a s benzinovými motory, premiéru měl v roce 1990
nový model 1995/1996
1996 také motor 4.9 V8
1997 více výkonu pro 4.0 V6
leden 2001 nový model pro rok 2002

Největší konkurenti
Ford Explorer s pohonem čtyř kol, s motorem 4.0 a se základní výbavou lze sehnat za zhruba 195 tisíc korun a na trhu ojetin mu největší konkurenci tvoří stejně staré automobily Chevrolet Blazer 2.8 ve třídveřové verzi za 120 tisíc a v pětidveřovém provedení s motorem 4.0 za 180 tisíc, Toyota Land Cruiser 80 4.0 za 400 tisíc, Mitsubishi Pajero 3.0 za 285 tisíc, Nissan Terrano 2.4 v novém modelu za 280 tisíc, Opel Monterey 3.2 za 250 tisíc a Jeep Grand Cherokee 4.0 za 240 tisíc korun. "Kdybych měl opravdu volit podle svého vkusu, vsadil bych na turbodiesel v Toyotě Land Cruiser, která by ovšem byla mnohem dražší. A navíc by to z výběru vyřadilo Chevrolet Blazer i Ford Explorer, které v dieselu nejsou v nabídce," říká Aleš Kužel, šéf nákupu autobazaru AAA Auto Praha. "Kdybych ale byl omezen opravdu jen uvedenou nabídkou, tak bych zvažoval, nač vůz potřebuji. Pro terén bych  vybral dražší Nissan Terrano, zmíněnou toyotu nebo Mitsubishi Pajero. Pro cestování bych upřednostnil buď právě Ford Explorer nebo Jeep Grand Cherokee."


Ford Explorer
PLUSY

 - komfort, prostor
  - bohatá výbava
  - výkonné a trvanlivé motory
  - zajímavý vzhled
  - zájem na trhu ojetin

MINUSY 

- neobstojí v opravdu tvrdých terénech
  - má jen benzinové motory
  - vysoká spotřeba
  - drahé náhradní díly a údržba
  - poruchové převodovky

Autor:




Nejčtenější

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Další z rubriky

Ford Fiesta
Ford Fiesta chce být víc nóbl a stále jezdí skvěle, ale místem šetří

Fiesta je nejprodávanější malé auto Evropy, loni oslavila čtyřicítku a teď přijíždí v sedmé generaci. Stále patří k nejlépe jezdícím autům své kategorie. K...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Nový Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů je vše, jen ne růžová.
Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů není růžová

Na podzim začne platit nová, přísnější emisní norma Euro 6c. Peugeot 308 ji po faceliftu splňuje jako první model na trhu v předstihu už nyní, navíc podle...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.