Legenda zhubla. Chce být stále vládcem Ameriky

Z evropského pohledu je to poněkud zvláštní, ale je to tak. Nejprodávanějším autem v USA je 32 let bez přerušení Ford F150. Žádný sedan ani kompakt, ale pořádný americký "truck", po našem spíš velký pick-up. Nová generace přináší několik zásadních vylepšení.
Ford F-150

Ford F-150 | foto: Ford

Ford F150 je jedno z nejlegendárnějších amerických aut všech dob. Už 32 let to je, a pozor, kontinuálně, absolutně nejprodávanější auto v USA. A v případě kategorie takzvaných trucků si stejný primát drží dokonce 37 let. Což jsou výsledky, které bude těžko kdokoliv jiný překonávat.

Ford F150 přečkal ropné i hospodářské krize, drahý benzin i mánie hybridních aut. Stále je u Američanů jedničkou. Přitom z evropského pohledu je to spíš monstrum, které svými neskromnými rozměry na našich silnicích působí poněkud nepatřičně. Jenže v USA jsou trucky základním pracovním autem, respektive spíš takovým crossoverem mezi dodávkou a osobákem. V porovnání s pick-upy prodávanými v Evropě je pak minimálně o číslo větší.

Pro porovnání: evropský pick-up Fordu, model Ranger měří na délku maximálně 5,36 metru. Dosluhující Ford F150 začíná s délkou na 5,5 metrech a končí o metr dál. Ranger měří na šířku 1,85 metru, F150 začíná na dvou metrech. Pro americké silnice je však F150 tak akorát, třeba Ford má ještě větší řadu Super Duty.

Na lednovém autosalonu v Detroitu Ford ukázal novou, již třináctou generaci F150. Je v mnoha ohledech revoluční, což jí na jednu stranu dává ambice pokračovat v tradici nejprodávanějšího auta v USA, na druhou jsou některé změny tak výrazné, že je Ford musí pořádně vysvětlovat, aby si konzervativní zákazníky nenahněval.

Nový Ford F150 totiž oproti předchůdci pořádně zhubl. Je lehčí o 320 kilogramů, protože velká část karoserie je místo z oceli vyrobená z hliníku. Jenže co kdyby si zákazník myslel, že hliník není tak pevný jako ocel? I proto Ford použitý hliník označuje armádní kvalitou, tedy že se této inovace zákazníci bát nemusí. Dodává, že karoserie je navíc mnohem pevnější než u předchůdce. Jinak auto stále používá základní žebřinový rám, který je však nyní vyroben z vysokopevnostní oceli.

Ford F-150

Design je mezigeneračně agresivnější, což je patrné především na téměř kolmé a velmi mohutné přední masce. K té pasují výrazné světlomety, které mohou mít LED technologii. Zákazníci si podle výbavy budou moci dopřát kamerový systém, který hlídá celé okolí auta, obhlédne 360 stupňů. Další systémy hlídají správné připojení přívěsu (podle verze může F150 táhnout na vleku třeba traktor), sledování mrtvého úhlu, sledování jízdy v pruhu, airbagy i v pásech zadních sedadel (u dlouhých kabin) nebo dokonce adaptivní tempomat.

Což je vše výbava, kterou by u dodávky zákazník běžně nehledal a většina současných amerických aut do tamní střední třídy si o ní může nechat jen zdát. K tomu dostane nová F150 multimediální systém s osmipalcovým dotykovým displejem a mnoho dalších drobností, jako je dálkové ovládání víka korby nebo v základní výbavě obsažené nájezdové rampy na ložnou plochu.

Oproti současné generaci změnil Ford i nabídku motorů. Ta u novinky začíná na objemu pouhých 2,7 litru, což je na americký pick-up téměř šokující hodnota. Ač zatím neznáme výkon jednotky, má předchozí 3,5litrový šestiválec bez problémů nahradit. Dál bude v nabídce jednotka s objemem 3,5 litru a s přeplňováním. Další dva motory na výběr mají označení Ti-VCT FFV. Menší šestiválec má objem 3,5 litru, větší osmiválec je pětilitrový. Oba motory dokáží konzumovat i palivo E85.

Ford F-150

Stejně jako dříve tedy i u nové generace budou Ford F150 pohánět jen zážehové motory. Nafta patří v USA stále především do kamen a nebo do opravdu nákladních aut, což v případě Fordu platí u větší řady pick-upů Super Duty. Mimochodem, v USA je nafta běžně dražší než benzin, rozdíl je obvykle půl dolaru na galon (10 korun na 3,8 litru).

Jako tradičně bude novinka v prodeji s pohonem jedné, nebo obou náprav a ve třech velikostech kabiny. Do základní jednoduché se vejdou tři pasažéři vedle sebe, do prodloužených verzí pak pět nebo šest lidí. V nabídce bude i několik délek korby a pět výbavových stupňů. Detaily o výbavách, ceně (současná generace startuje v přepočtu na 450 000 korunách bez daně) a výkonech motorů Ford zveřejní později. Novinka se má začít prodávat zhruba v polovině letošního roku.

Pro zajímavost, v rámci užitkových vozidel Ford v USA stojí pod modelem F150 nám dobře známý model Transit Connect a během letošního roku se na tamním trhu začne prodávat i klasický model Transit. Bude zajímavé sledovat, jak se mu proti tamní klasice bude dařit.

Autor:
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...