Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Legenda zhubla. Chce být stále vládcem Ameriky

aktualizováno 
Z evropského pohledu je to poněkud zvláštní, ale je to tak. Nejprodávanějším autem v USA je 32 let bez přerušení Ford F150. Žádný sedan ani kompakt, ale pořádný americký "truck", po našem spíš velký pick-up. Nová generace přináší několik zásadních vylepšení.

Ford F-150 | foto: Ford

Ford F150 je jedno z nejlegendárnějších amerických aut všech dob. Už 32 let to je, a pozor, kontinuálně, absolutně nejprodávanější auto v USA. A v případě kategorie takzvaných trucků si stejný primát drží dokonce 37 let. Což jsou výsledky, které bude těžko kdokoliv jiný překonávat.

Fotogalerie

Ford F150 přečkal ropné i hospodářské krize, drahý benzin i mánie hybridních aut. Stále je u Američanů jedničkou. Přitom z evropského pohledu je to spíš monstrum, které svými neskromnými rozměry na našich silnicích působí poněkud nepatřičně. Jenže v USA jsou trucky základním pracovním autem, respektive spíš takovým crossoverem mezi dodávkou a osobákem. V porovnání s pick-upy prodávanými v Evropě je pak minimálně o číslo větší.

Pro porovnání: evropský pick-up Fordu, model Ranger měří na délku maximálně 5,36 metru. Dosluhující Ford F150 začíná s délkou na 5,5 metrech a končí o metr dál. Ranger měří na šířku 1,85 metru, F150 začíná na dvou metrech. Pro americké silnice je však F150 tak akorát, třeba Ford má ještě větší řadu Super Duty.

Mohlo by vás zajímat

Hledáte nový vůz a Ford je tou pravou značkou pro vás? Vyberte si své nové auto snů z různých typů této značky na Automodul.cz.

Na lednovém autosalonu v Detroitu Ford ukázal novou, již třináctou generaci F150. Je v mnoha ohledech revoluční, což jí na jednu stranu dává ambice pokračovat v tradici nejprodávanějšího auta v USA, na druhou jsou některé změny tak výrazné, že je Ford musí pořádně vysvětlovat, aby si konzervativní zákazníky nenahněval.

Nový Ford F150 totiž oproti předchůdci pořádně zhubl. Je lehčí o 320 kilogramů, protože velká část karoserie je místo z oceli vyrobená z hliníku. Jenže co kdyby si zákazník myslel, že hliník není tak pevný jako ocel? I proto Ford použitý hliník označuje armádní kvalitou, tedy že se této inovace zákazníci bát nemusí. Dodává, že karoserie je navíc mnohem pevnější než u předchůdce. Jinak auto stále používá základní žebřinový rám, který je však nyní vyroben z vysokopevnostní oceli.

Ford F-150

Design je mezigeneračně agresivnější, což je patrné především na téměř kolmé a velmi mohutné přední masce. K té pasují výrazné světlomety, které mohou mít LED technologii. Zákazníci si podle výbavy budou moci dopřát kamerový systém, který hlídá celé okolí auta, obhlédne 360 stupňů. Další systémy hlídají správné připojení přívěsu (podle verze může F150 táhnout na vleku třeba traktor), sledování mrtvého úhlu, sledování jízdy v pruhu, airbagy i v pásech zadních sedadel (u dlouhých kabin) nebo dokonce adaptivní tempomat.

Což je vše výbava, kterou by u dodávky zákazník běžně nehledal a většina současných amerických aut do tamní střední třídy si o ní může nechat jen zdát. K tomu dostane nová F150 multimediální systém s osmipalcovým dotykovým displejem a mnoho dalších drobností, jako je dálkové ovládání víka korby nebo v základní výbavě obsažené nájezdové rampy na ložnou plochu.

Oproti současné generaci změnil Ford i nabídku motorů. Ta u novinky začíná na objemu pouhých 2,7 litru, což je na americký pick-up téměř šokující hodnota. Ač zatím neznáme výkon jednotky, má předchozí 3,5litrový šestiválec bez problémů nahradit. Dál bude v nabídce jednotka s objemem 3,5 litru a s přeplňováním. Další dva motory na výběr mají označení Ti-VCT FFV. Menší šestiválec má objem 3,5 litru, větší osmiválec je pětilitrový. Oba motory dokáží konzumovat i palivo E85.

Ford F-150

Stejně jako dříve tedy i u nové generace budou Ford F150 pohánět jen zážehové motory. Nafta patří v USA stále především do kamen a nebo do opravdu nákladních aut, což v případě Fordu platí u větší řady pick-upů Super Duty. Mimochodem, v USA je nafta běžně dražší než benzin, rozdíl je obvykle půl dolaru na galon (10 korun na 3,8 litru).

Jako tradičně bude novinka v prodeji s pohonem jedné, nebo obou náprav a ve třech velikostech kabiny. Do základní jednoduché se vejdou tři pasažéři vedle sebe, do prodloužených verzí pak pět nebo šest lidí. V nabídce bude i několik délek korby a pět výbavových stupňů. Detaily o výbavách, ceně (současná generace startuje v přepočtu na 450 000 korunách bez daně) a výkonech motorů Ford zveřejní později. Novinka se má začít prodávat zhruba v polovině letošního roku.

Pro zajímavost, v rámci užitkových vozidel Ford v USA stojí pod modelem F150 nám dobře známý model Transit Connect a během letošního roku se na tamním trhu začne prodávat i klasický model Transit. Bude zajímavé sledovat, jak se mu proti tamní klasice bude dařit.

Autor:


Témata: Ford




Nejčtenější

Díky dnu bez aut se lidé mohli projít i po slavném pařížském bulváru Champs...
Čtyři světové metropole chtějí vyhnat diesely do roku 2025

Starostové Paříže, Mexico City, Madridu a Atén podepsali deklaraci, ve které se zavázali vyhnat dieselová auta ze svých měst do roku 2025.  celý článek

Sivocci si poprvé nakreslil čtyřlístek na kapotu své Alfy Romeo RL před startem...
Smlouvu s ďáblem stvrdil zelený čtyřlístek. Hrdé alfy zdobí dodnes

Už téměř sto let se na kapotách Alfy Romeo objevuje zelený čtyřlístek pro štěstí, takzvané Quadrifoglio Verde. Jeho autorovi přinesl v roce 1923 vítězství ve...  celý článek

Crashtest deformačních zón
VIDEO: Test deformačních zón ukázal, že měkčí auto může lépe chránit

Deformační zóny aut chrání posádku, ale mohou efektivně zmírnit následky nehody i u vozidla, do kterého bourají. Netradiční crashtest německého autoklubu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.