Ford Fiesta

Ford Fiesta | foto: FOTO - AAA Auto Praha

Ford Fiesta: favorit žen a šetřilů

Při drahotě benzinu, pojištění a provozních nákladů vůbec v uplynulém roce na zdejším trhu ojetin značně vzrostly akcie malých automobilů. Těží z toho i Ford Fiesta, který je zvláště ve svých slabších a obyčejnějších benzinových verzích celkově nenáročný a k tomu v mladších provedeních také - pokud se týká komfortu a jízdních vlastností - lepší než nejeden konkurent. Proto se v pětidveřových modelech těší značnému zájmu hlavně v mladších rodinách, zatímco třídveřová provedení preferují ženy a kupci, kteří shánějí druhý vůz do rodiny.

Malý ford měl premiéru v roce 1976 a v první generaci, která skončila ročníkem 1982, dnes už jakožto vysloužilec většinou nestojí za pozornost. Také fiesty z let 1983 až 1989 se zakulaceným předkem jsou často hodně korodované a obvykle se za ně platí do 25 tisíc korun. "Maximální obezřetnost je v těchto případech namístě. Pro auta ve špatném technickém stavu se nevyplatí kupovat drahé náhradní díly ve značkových servisech a vrakoviště vždy neposkytnou to, co je potřeba. Proto motoristovi, který je omezen ve financích, doporučuji v dané cenové relaci raději Škodu 120 z druhé poloviny osmdesátých let," radí Jiří Macoun z bazaru AAA Auto Praha. Naopak vřele obchodníci s ojetinami doporučují fiesty druhé - celkově zakulacené - generace od ročníku 1989 a zejména třetí generace od ročníku 1996. První ze starších stojí v obyčejném třídveřovém provedení a s motorem 1.1 nebo 1.4 od 55 tisíc. Za velmi žádanou pětidveřovou karosérii se připlácí zhruba deset tisíc a za diesel 1.8 dalších 15 tisíc korun. Ford Fiesta třetí generace začíná ve třídveřovém provedení cenou na 130 tisících a po 15 tisících korun zvedá hodnotu pět dveří stejně jako naftový motor. Kromě už zmíněné hospodárnosti (například třídveřový diesel 1.8 se ve spojení s lehkou nohou spokojí i se čtyřmi litry nafty na 100 kilometrů) a solidních jízdních vlastností patří k přednostem Fordu Fiesta kvalitní výrobní zpracování a u poslední generace také dobrá antikorozní ochrana i živé, a přitom poměrně úsporné benzinové motory. Za přednost lze v případě starší ojetiny považovat fakt, že auta nejsou prošpikována elektronikou, která po letech mnohdy náročné služby zlobívá. Při koupi starší fiesty se doporučuje důkladná kontrola a ještě lépe výměna rozvodového řemene, který je náchylný k přetržení. Problémy bývají zejména u vozů do ročníku výroby 1989 s korozí, novější i starší verze mívají potíže s účinností i trvanlivostí brzd. Pozornost by měl kupec či novopečený majitel jeté fiesty věnovat také zavěšení kol, korodujícím světlometům a výfuku stejně jako často poškozeným manžetám předních poloos. U motorů odcházejí vačkové hřídele, dieselové pohony jsou hlučnější, hlučný bývá celý vůz při jízdě na nerovných městských silnicích. V hodnocení německého TÜV klesla fiesta do podprůměru. Fiesta může mít benzinový či dieselový motor od 1.1 do 1.8 o výkonech od 37 do 96 kilowattů (50 až 130 koní). Výhodu mají diesely 1.8, za které se platí nižší povinné ručení než za výkonově zhruba srovnatelné konkurenční a více rozšířené motory 1.9 D.

Může se hodit

Prodej nových i ojetých automobilů Ford Fiesta  
Vyberte již dnes! www.automodul.cz

NEJVĚTŠÍ KONKURENTI

Pětidveřový Ford Fiesta 1.3 ročníku 1995 stojí na trhu ojetin zhruba 120 tisíc korun a největší srovnatelnou a stejně starou konkurenci mu tvoří Fiat Punto 1.2 za 130 tisíc, Opel Corsa 1.4 za 135 tisíc, Renault Clio 1.2 za 130 tisíc, Volkswagen Polo 1.1 za 160 tisíc, Peugeot 106 za 130 tisíc, pouze třídveřový Mitsubishi Colt za 130 tisíc a čtyřdveřová Mazda 121 za 130 tisíc korun. "Z dané nabídky není Ford Fiesta špatným řešením. Je poměrně hospodárný a nenáročný, čímž plní to hlavní, co se od malého auta očekává," říká svůj názor Jiří Macoun, šéf nákupu největšího tuzemského bazaru AAA Auto Praha. "Za další přednost považuji dostupný servis i náhradní díly a k tomu všemu fiesta je - na rozdíl třeba od francouzských či japonských aut - relativně jednoduchá, takže si na ní může zručnější řidič pořád ještě leccos udělat sám. Kvalitnější sice také jako ojetina bude pravděpodobně Volkswagen Polo, ovšem je o dost - o čtvrtinu ceny srovnatelné fiesty - dražší. Tento rozdíl bývá pro zájemce o malá auta obvykle důležitý. A navíc: polo - ostatně jako každý volkswagen - mimořádně zajímá zloděje, a motorista, který disponuje sto dvaceti tisíci korunami, většinou nemá na garáž."

PLUSY

- hospodárnost, nenáročnost
- solidní jízdní vlastnosti
- víc komfortu než nejedna konkurence
- jednoduchost
- dostupný servis a náhradní díly
- zájem na trhu ojetin
- úsporné (ale hlučné) dieselové motory

MINUSY

- koroze u starších modelů (hlavně do roku 1989)
- horší ovládání vozů bez posilovače řízení
- neseřiditelná poloha volantu
- méně prostoru na zadních sedadlech a v zavazadlovém prostoru
- potíže s účinností a trvanlivostí brzd
- předčasně korodující či praskající výfuk
- závady vačky motoru - hluk na nerovné silnici