Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ford Focus 1,6 16V - po právu vítězem

  17:50aktualizováno  17:50
- Tolik očekávaný trojlístek nižší střední třídy je už pohromadě. Po novém Opelu Astra a Volkswagenu Golf se na tuzemském trhu zabydluje úplně nový Ford Focus. Za svůj krátký život si už stihl vysloužit cenný titul, stal se evropským autem roku 1999. Focus nabízí neotřelý design, výborné jízdní vlastnosti a notnou dávku vnitřního prostoru. Nedostatky, zjištěné při desetidenním testování, jsou v porovnání s kvalitami Focusu vcelku zanedbatelné, mezi ty největší lze počítat atypické ovládací páčky pod volantem, špatný výhled vnitřním zpětným zrcátkem a absence otevírání palivové nádrže z místa řidiče.

Může se hodit

Prodej nových i ojetých automobilů Ford Focus
na online obřím portálu www.automodul.cz

Majitel Focusu si může být jist, že jeho vůz se hned tak neokouká, design karoserie a interiéru je na evropských silnicích novinkou. Prostorný a funkční interiér nabízí množství prostoru hlavně pro řidiče a jeho spolujezdce, díky velkému rozvoru nebudou strádat ani cestující na zadních sedadlech. Za výškově a podélně stavitelným volantem se bude dobře cítit dvoumetrový dlouhán i drobná žena, kromě volantu lze totiž výškově nastavit i řidičovo sedadlo. Všichni si však budou muset zvyknout na atypické páčky pod volantem, zvlášť ta pravá, která ovládá stěrače a ostřikovače, funguje jinak než u většiny ostatních automobilů.
Jinak je ergonomie příkladná, ovládací prvky i odkládací schránky jsou na svém místě. Volant padne skvěle do ruky, příjemná jsou ve verzi Trend tvrdší anatomická sedadla. Vnitřní zrcátko a malé zadní okno nejsou nic moc, dostatečný výhled vzad ale bohatě eliminují široká vnější zpětná zrcátka. Díky vysoké karoserii a velkému úhlu otevírání dveří se do Focusu dobře nastupuje, stejně dobrý přístup je i k zavazadlovému prostoru. Ten svým objemem nepatří k rekordmanům třídy, ale má téměř kvádrový tvar a dá se dobře využít. Za nedostatek lze považovat fakt, že pro otevření palivové nádrže je zapotřebí klíček od zapalování, konkurence mívá dálkové ovládání.
Podvozek Focusu patří k tomu nejlepšímu ve střední třídě, jiné uložení zadních kol automobilu výrazně prospělo. Focus se i v rychle projížděných zatáčkách chová neutrálně, pozitivní dojem byl umocněn tím, že testovaná verze Trend má tvrdší pérování. Jízdní vlastnosti se příliš nemění ani při plném zatížení, i pak se dá Focus dobře ovládat. Tvrdší sedadla a podvozek při jízdě po pražské dlažbě posádku trochu naklepou, hluk pronikající do kabiny je však minimální. Brzdy jsou dobré, ABS jen za příplatek.
Vzhledem k ceně a výkonu bude největší zájem mezi motoristy pravděpodobně o šestnáctiventilovou šestnáctistovku, ta byla i pod kapotou testovaného vozu. Sto koňských sil má i nejbližší konkurence, motor Focusu patří svou charakteristikou k těm lepším ve své třídě. Nechá se snadno vytáčet, omezovač je skoro v sedmi tisících otáčkách a motor by měl ještě snahu táhnout výš. Pětistupňová převodovka je přesná, ale nutí hnát motor do vyšších otáček. Takže při sto třiceti točí motor víc než tři a půl tisíce otáček za minutu. Spotřeba se na testovacím okruhu, kde jsou zastoupeny všechny režimy jízdy, ustálila na hranici sedmi litrů na sto kilometrů. Nejnižší naměřená spotřeba byla 6,1 a nejvyšší 8,9 litru, a to při jízdě po dálnici a ve městě.
V porovnání s konkurencí tratí Focus ve výbavě, airbag spolujezdce, boční airbagy jsou za příplatek, stejně jako ABS a třeba i plnohodnotné náhradní kolo.

Očima designéra:
Elegance? Ne. Nápadnost? Ano. Ušlechtilost? Ne Odlišnost? Ano, rádoby osobitá. Vymyká se zažitým zvyklostem? Ano, ale jenom těm vjemovým estetickým. Ne, těm užitkovým, praktickým. Focus je rozporuplný - líbit se může, ale nemusí.
Je mu dána notná dávka sympatického a jemného důvtipu - hlavně v interiéru, ale také cosi razantního až bezohledného - třeba v bočním pohledu na zadní sloupek v kombinaci se sebevědomým, vysoko rozsazeným, dobře urostlým zadním skupinovým světlem. V pohledu zcela zezadu je až fascinující - zato zpředu, díky velkým slepým rohům hlavních světel, si vyžaduje úsměvnou shovívavost: vždyť přece všechno kolem dokola ladí!
Je-li "obut" do pěkných kol, jeho celkové "sebevědomí" neuvěřitelně stoupne. Máme přece rádi své právě dospělé děti, které si tvoří svoji nezaměnitelnou osobitost.
PAVEL HUŠEK,
autor je spolupracovníkem redakce

Prognóza ekonoma:
Automobil dosáhne bezesporu na jedno z předních míst ve své třídě. Pokud se v praxi prokáže tvrzení výrobce, že průměrné náklady na opravy budou o deset procent nižší než u konkurence a náklady na údržbu nižší dokonce o patnáct procent, je reálné, že se Focus svou prodejností vyrovná i takové stálici na trhu ojetých vozidel, jakou je jeho největší konkurent Volkswagen Golf.
Za předpokladu současné stability cen nových automobilů a vzhledem k inflaci, je pravděpodobné, že po třech letech provozu klesne cena vozu na 290 tisíc korun, po pěti letech to již bude padesát procent ceny, to 190 až 210 tisíc korun. Podstatnou roli v poměrně příznivém poměru mezi cenou nového a ojetého vozidla nepochybně sehraje i fakt, že tento vůz je na začátku svého života.
PETER KOLNÍK,
autor je spolupracovníkem redakce


Testovaný vůz

Model

Ford Focus 1,6V

Výkon motoru (kW/k)

74/100

Točivý moment (Nm)

143

Spotřeba (l/100 km) *

9,2/5,5/6,9

Zrychlení 0-100 km/h (s)

10,9

Max. rychlost (km/h)

185

Objem zavazadlového prostoru (l)

350
Výbava porovnávaných vozů

Airbag řidič/spolujezdec

ano/6500

ABS

20 000

El. stahování předních oken

ano

Centrální zamykání

ano

Klimatizace

35 000

Cena (Kč)

419 900

Hodnocení AUTO MOTO

MOTOR A PŘEVODOVKA
Výkonová charakteristika/Kultivovanost chodu 9
Pružnost 8
Řazení/odstupňování převodovky 9
Spotřeba v testu

KAROSERIE A INTERIER
Prostor na předních sedadlech 9
Prostor na zadních sedadlech 1) 9
Využití zavazadlového prostoru 2) 8
Výhled z vozu 3) 7
Vybavení interiéru 8

PODVOZEK
Jízdní vlastnosti (v běžném provozu) 9
Jízdní vlastnosti (v krajních mezích) 9
Řízení a ovladatelnost 9
Tlumení nerovností 7
Brzdy 8

Poznámka: Daný vůz byl hodnocen v kontextu ke konkurentům v jeho třídě s odpovídajícím objemem a výkonem motoru. Hodnocení je stupnicí od 1 (zcela nevyhovující) do 10 (špičkový). Hodnocení je výsledkem testovacích jízd tří různých řidičů/redaktorů MF Dnes. Většina testovacích jízd se uskutečnila při obsazení jednou nebo dvěma osobami. 1) Prostor nad hlavou, ve výšce ramen a beder, prostor pro nohy při krajních polohách předního sedadla a pasažéra vysokého 170 a 184 cm. 2) Využití prostoru, variabilita, snadnost nakládání, vstupní otvor. 3) Vpřed i vzad.

Design testovaného vozu hodnotí automobilový designer Pavel Hušek. Prognózu odhadce sestavuje Peter Kolník, šéf firmy Mobil Data, která zastupuje firmu Eurotax sledující ceny aut po celé Evropě.

Ovládací páčky pod volantem

Jízdní vlastnosti

Interier se nese v originálním duchu

Kabát Focusu je s konkurencí nezaměnitelný

Autor:




Nejčtenější

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

Ford Fiesta
Ford Fiesta chce být víc nóbl a stále jezdí skvěle, ale místem šetří

Fiesta je nejprodávanější malé auto Evropy, loni oslavila čtyřicítku a teď přijíždí v sedmé generaci. Stále patří k nejlépe jezdícím autům své kategorie. K...  celý článek

Elektrický Swincar nezastaví žádný terén
VIDEOTEST: Terénního pavouka na baterky nezastaví žádný terén

Ta čtyřkolová šílenost se jmenuje Swincar. Elektrického šplhavce, který pokoří snad každý terén, jsme vyzkoušeli.  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.