Svým podvozkem se focus kdysi stal jakýmsi etalonem třídy a c-max je hrdým pokračovatelem. Testovaný vůz s motorem 2,0 TDCi zaujal vynikajícími jízdními vlastnostmi hodnými méně do výšky rostlých vozů. Líbil se i motor, se kterým plně zatížené auto dokázalo uhánět s větrem o závod.
Může se hoditNové i ojeté automobily Ford můžete koupit na www.automodul.cz |
Hůře si naopak člověk zvyká na řazení zpátečky na jinak vynikající šestistupňové převodovce. Na to, že c-max patří do kategorie velkoprostorových rodinných "dodávek", by mohl také nabídnout o něco více a lépe řešených odkládacích prostor. Vyznavače bezpečí a starostlivé rodiče osloví pozitivní hodnocení EuroNCAP.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Při pohledu z vnějšku se divák nemůže rozhodnout stojí-li před ním přerostlý hatchback (případně kombi) nebo přikrčené "MPVéčko". Dynamický vzhled dává c-maxu právě na pohled malá výška.
Klasický Ford Focus se zanedlouho dočká druhé generace a c-max je co do designu, ale též použité technologie, jakýmsi předvojem. Právě podvozek, kterým c-max exceluje, dostane po drobných úpravách i příští focus.
Výrazné linie rámují čisté a jednoduché plochy. Nutno přiznat, že oproti avantgardě jménem New-edge, kterou Ford před několika lety ohromil a jako jeden z mála s designovou modernou uspěl, je c-max přeci jen umírněnější. Auto tak bude po chuti větší skupině zákazníků.
Uvnitř už je vše čistě funkční a bez emocí. Ford stál vždy někde na pomezí německé strohosti a sterilnosti a italské hravosti.
C-Max se jednoznačně přiklání k první z variant. Největším výstřelkem designérů tak zůstává lesklý plast audiosoustavy na středovém panelu. Řidič má vše v dosahu a vzápětí po usednutí za volant ví kam sáhnout.
Jako dokonalé lze označit umístění řadicí páky na středový panel hned vedle volantu. Trochu složitější je to s prostorem pro nohy řidiče a spolujezdce právě díky mohutnému středovému tunelu. Prostoru pro ostatní části těla a pro cestující vzadu nabízí c-max tolik, kolik se na dobře vychované MPV sluší a patří. Výlet ve čtyřech s hromadou bagáže na dovolenou ke stresujícím kapitolám dovolené řadit nebudete.
C-Max nabídne jednoduše pět plnohodnotných sedadel. Žádná nouzová šestá a sedmá "bidýlka" v kufru se nekonají. O hrátkách s interiérem si přečtete více ZDE.
Jako jednoznačné mínus lze označit na tuto kategorii spíše skromnou nabídku odkládacích prostor. Cestující vzadu se sice mohou těšit z vyklápěcích stolečku, těžko si ale představit jak budou lovit potřebnou věc ze schránky, která se ukrývá pod jejich nohama. Do kapes ve dveřích toho moc nenacpete a do vyklápěcí schránky na vrchu přístrojové desky si věci dávat odvyknete, protože v ní vše chrastí.
Kufr o objemu 550 litrů patří k průměru. Naloží-li se až po střechu a v interiéru zbudou jen přední sedadla pojme auto 1620 litrů zavazadel.
Podtrženo, sečteno: v interiéru c-max odvádí lepší průměr, který nenadchne, ale ani neurazí.
Jak už bylo řečeno, jízdní vlastnosti jsou ozdobou c-maxu. V tomto případě je podvozek opravdu rychlejší než auto a uspokojí i otce od rodiny, který si namísto víkendového výletu s rodinou do ZOO chce občas zadovádět na klikatících se okreskách. Ani vyšší stavba karoserie se výrazně neprojevuje na jízdních vlastnostech.
Podvozek by se dal charakterizovat jako tvrdší, ne však nepohodlný. Oproti klasickému focusu nadostl rozvor c-maxu o 25 mm, rozchod pak o 40 mm. Kotoučové brzdy na obou nápravách dokáží vůz bez potíží zkrotit a napomáhají k jistotě řízení auta.
Silnou stránkou vozu je ochrana cestujících. O nejmodernějších "udělátkách" se moc šířit nemusíme, ty jsou dnes víceméně standardem. O to větší pozornost můžeme zaměřit na crash-testy nezávislé evropské organizace Euro-NCAP. Auto dopadlo v "klasických disciplínách" se standardními výsledky: 4 hvězdičky za ochranu posádky a 2 za ochranu chodců. Kde ovšem ohromil byla nová disciplína - děti. V kombinaci se sedačkou, kterou výrobce pro c-max doporučuje, vyšlo Fordovo MPV ze všech vozů, které prozatím tímto testem prošly, nejlépe a odnáší si 4 hvězdičky z 5.
Ford se pomalu zbavuje pocitu výlučnosti, kterým trpěl a změnil cenovou politiku. I proto je Ford Focus C-Max velmi zajímavý též svou cenou. Za základní verzi Ambiente s benzinovým motorem 1,6 zaplatíte 519 900. Za nejlevnější dieselový c-max si u Fordu naúčtují beze stovky 600 tisíc.
To nejdražší, co ceník nabízí (nepočítaje doplňkovou výbavu) je verze Ghia s testovaným dvoulitrovým "nafťákem" za 750 900 korun.
Dodejme, že na Fordu C-Max je možná více než na kterémkoliv jiném autě vidět kolik za něj majitel zaplatil. Jiné než černé lišty dveří, mlhovky, nebo směrovky zabudované ve zpětných zrcátkách zdobí až vyšší výbavy. Za zmínku stojí kvalitní audiosoustava. Sony sice nepatří k vůdcům na poli auto-audiotechniky, ozvučení c-maxu se však podařilo.
Za necelých 686 900 Kč (tolik stála testovaná verze v prostřední výbave Trend) pořídíte "MPVéčko" s vynikajícími jízdními vlastnostmi. Nutno podotknout, že c-max působí zvenčí přeci jen o něco lépe než zevnitř. V dynamickém a sportovně střiženém obleku najdeme trochu fádní, ale dokonale ergonomický a prostorný interiér, který neurazí.
Při pohledu z vnějšku se divák nemůže rozhodnout stojí-li před ním přerostlý hatchback (případně kombi) nebo přikrčené MPVčko. |
C-Max byl jako studie na stánku Fordu poprvé k vidění na pařížském autosalonu 2002. |
Nutno přiznat, že oproti New-edgeovské avantgardě, kterou Ford před několika lety ohromil a jako jeden z mála s designovou modernou uspěl, je c-max přeci jen umírněnější. Auto tak bude po chuti větší skupině zákazníků. |
Schránka před spolujezdcem |
Zadní sedadla |
Schránky v podlaze jsou k dispozici cestujícím na zadních sedadlaech. |
Dieselový dvoulitr TDCi Duratorq vybavený systémem přímého vstřikování paliva common-rail |
Vyznavače bezpečí a starostlivé rodiče osloví pozitivní hodnocení EuroNCAP. C-max dostal 4 hvězdičky za ochranu posádky a 2 za ochranu chodců. V disciplíně "děti" dostal 4 hvězdičky. |
Na variabilitu interiéru si c-max moc nehraje. Nabídne jednoduše pět plnohodnotných sedadel. |