Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vylepšený Ford Focus se představuje. Už jsme v něm seděli

aktualizováno 
Focus mění tvář, dostává vylepšenou přístrojovku a výbavu i nové motory. Prohlédli jsme si ho na prezentaci nedaleko Frankfurtu. Světovou premiéru bude mít na autosalonu v Ženevě.

Ford Focus - premiéra faceliftovaného modelu | foto: Luděk Vokáč, iDNES.cz

Fanoušci modrého oválu sice stále netrpělivě vyhlížejí nové mondeo, jeho design s povedenou maskou připomínající vozy Aston Martin si však dříve v praxi užijí zákazníci, kteří do showroomů zamíří pro Ford Focus. 

Velká slova, dílčí vylepšení

Focus je pro firmu jedním z nejdůležitějších modelů značky a je to s přehledem její nejprodávanější vůz. Jen za minulý rok se ho po celém světě prodalo 1,1 milionu kusů, od počátku prodeje je to už více než 12 milionů kusů, z toho sedm milionů v Evropě. Tady tvoří v současnosti focus 12 procent prodejů ve svém segmentu. Na našem kontinentu je to nadále nejdůležitější model značky, který k sobě láká široké obecenstvo zákazníků i přesto, že aktuální třetí generace už zdaleka není takovým hitem jako generace předchozí.

Facelift sice kromě nové masky nepřináší žádné radikální novinky, ale na autě se udály změny téměř v každé oblasti. Jejich celkový výčet je opravdu dlouhý, na druhou stranu zůstává focus v podstatě stále týmž autem.

Nový design a méně tlačítek v interiéru

Fotogalerie

Nejviditelnější změnou je nová maska. U ní Ford vlastně ani neprotestuje, když bývá označována za obdobu masky vozů Aston Martin. Je to vlastně pochvala a novému modelu nové provedení sluší. Paradoxem je, že britský výrobce nedávno Fordu patřil, ale ten v roce 2007 potřeboval peníze a musel značku prodat (vlastnil ji od roku 1994).

Maska dodává autu širší a přikrčenější výraz, celkový dojem z auta je tak dynamičtější, jak velí současná móda. To vzadu jsou změny menší. Mnohými kritizované do boků protáhlé lampy světel zůstávají, lehce se změnila jen grafika. Nové tvary najdeme i na víku kufru a nárazníku, což platí jak pro hatchback, tak pro kombi.

V interiéru se Ford snažil snížit v dosavadním provedení příliš členité a nepřehledné rozložení ovládacích prvků. Změť tlačítek tu nahradil velký dotykový displej a podstatně zjednodušená sada ovládacích prvků. Pod displejem najdeme nově jen základní tlačítka pro ovládání rádia a dalších hudebních zdrojů, před řadící pákou je pak kompletní sestava ovládání klimatizace, ventilace či vyhřívání sedadel. Nově tu je USB konektor.

Změna je to zcela bez diskuse pozitivní, nicméně do úplného ideálu má daleko. Prvky klimatizace jsou možná trochu zbytečně utopené a když řidič bude nucen vypořádat se s ovládáním některých nastavení přes displej, mohou přijít stížnosti na zbytečně malá virtuální ovládací tlačítka nebo některé titěrné volby. A to nám Ford předváděl verze s osmipalcovým dotykovým displejem, tedy největším, jaký bude v nabídce.

Trochu zrádné doteky

Základní verze budou mít také displej, ovšem s menší úhlopříčkou. Displej navíc není kapacitní, takže jeho odezva úplně neodpovídá očekáváním. To není kritika jenom pro Ford, protože jen málokterý z automobilových výrobců zatím dovedl připravit snadno použitelné a intuitivní dotykové prostředí. Přitom inspirace moderními smartphony by mohla být tak jednoduchá.

Se smartphonem se nový Focus spojí, pokud bude vybaven vystavovaným systémem Sync 2. Jenže vlastně jen tak napůl. Podpora nastupujícího standardu Mirror Link ("přenesení" displeje telefonu na obtazovku) se nekoná, Ford namísto toho sází na vlastní cestu v podobě App Link. Místo aby displej auta zrcadlil displej chytrého telefonu se tu na displeji mohou objevovat speciální verze aplikací z mobilu. Tuto funkci však musí vývojáři do aplikace telefonu sami přidat, jinak propojení nefunguje.

Nová je i středová loketní opěrka a schránka s integrovanými variabilními držáky nápojů mezi sedadly. U Fordu prý také zapracovali na materiálech a zpracování, výrazné rozdíly se však na první pohled i omak nedostavují. Plasty nově dostaly trochu tmavší barvu, chromované detaily jsou nově provedeny decentněji a vkusněji. Měkčená je nadále jen vrchní část palubní desky a čalounění předních dveří, spodní část plastů předních dveří a celá výplň dveří zadních jsou z tvrdých materiálů. Opět dnes obvyklý postup.

Komu u aktuálního focusu vadila široká středová konzola a celkově trochu stísněný prostor v oblasti kolen, ten se změn u faceliftovaného provedení nedočká. Z hlediska vnitřního prostoru se u inovovaného modelu nic nezměnilo, což se však ani nedalo příliš očekávat.

Zcela nová paleta motorů

Další velká změna se odehrává pod kapotou. Automobilka totiž připravila v podstatě kompletně přepracovanou paletu motorů, byť některé stálice v ní najdeme i nadále. Kompletní paleta motorů má značné překryvy a zatím není jasné, které motory budou k dispozici na našem trhu. Proto si paletu stručně představíme celou. Ford se každopádně chlubí významnými úsporami paliva, ty nejvyšší oproti předchozímu provedení jsou 19 procent u jednoho z dieselů a 17 procent u benzinového motoru. Průměrná úspora činí u dieselů 8 a u benzínových motorů 5,5 procenta.

Pro staromilce bude v nabídce nadále i klasický osvědčený čtyřválec 1,6 litru bez přeplňování, který má automobilka k dispozici v provedeních o výkonech 85, 105 a 125 koní. Nejvýkonnější verze přitom bude moci být kombinována s dvouspojkovou převodovkou PowerShift, ostatní verze dostanou pětistupňový manuál, tady se v nabídce nic nemění.

Ani u základního litrového tříválce EcoBoost nedochází ke změnám - varianta s výkonem 100 koní bude mít výhradně pětistupňový manuál, silnější 125 koňová verze pak šestistupňový manuál. Od roku 2015 přibude pro silnější verzi možnost objednat si k ní zcela novou šestistupňovou automatickou převodovku. Ford tady nepodlehl trendu osmi a vícestupňových automatů. Firma také slibuje verzi s litrovým motorem EcoBoost a emisemi CO2 99 gramů na kilometr. Mělo by jít o první benzinový vůz bez hybridního ústrojí, který se ve své kategorii na tuto metu dostane.

Dále už začínají v nabídce slušná škatulata. Stávající šestnáctistovka EcoBoost končí, namísto ní přichází čtyřválec 1,5 EcoBoost, který konstrukčně vychází z toho, co se Ford naučil u menšího litrového tříválce. Motor tak dostal například výfukové svody integrované v hlavě válců, nové chlazení a celkově došlo k výraznému snížení tření. K dispozici budou verze s výkonem 150 a 180 koní, volit půjde mezi šestistupňovým manuálem a novým šestistupňovým automatem (jde opravdu o klasický automat, nikoli dvouspojku, k dispozici bude od roku 2015).

U dieselů bude stálicí provedení 1.6 TDCi s výkony 95 nebo 115 koní. Tento motor ovšem opět bude hrát roli jakési volby na jistotu, nahradit jej totiž má úspornější a modernější nová patnáctistovka TDCi ve výkonových provedeních 95, 120 a v případě verze ECOnetic také 105 koní. Jedině nejsilnější verze přitom dostane možnost za příplatek zvolit dvouspojkovou převodovku PowerShift (opět od roku 2015). Nejsilnějším dieselem pak zůstává dvoulitr TDCi se 150 koňmi a možností volby mezi šestistupňovým manuálem nebo dvouspojkou. Verze s automaty konečně dostanou možnost řazení pádly pod volantem.

Lepší řízení i jízdní vlastnosti

Z hlediska jízdního projevu patří Ford Focus i ve stávajícím provedení k tomu nejlepšímu ve své kategorii a facelift by měl situaci ještě vylepšit. Ford zapracoval například na naladění elektrického posilovače řízení a ten by teď měl poskytovat větší zpětnou vazbu a působit přirozenějším dojmem. Změn doznala geometrie zavěšení, ladilo se i odpružení, respektive některé jeho specifické součásti.

To znamená, že Focus by měl být z řidičského hlediska ještě zábavnější a přitom ovladatelnější a jistější než dosud. Pozitivem je zachování klasické mechanické ruční brzdy.

Ještě chytřejší asistence

Dalších vylepšení se dočkaly různé chytré systémy vozu. Ford vyzdvihuje například vylepšené adaptivní světlomety, které mohou světelný kužel přizpůsobovat podle aktuálních podmínek. Na dálnici tak vůz svítí více před sebe, ve městě naopak umí osvětlovat prostor i do stran, takže řidič lépe vidí chodce. Kužel světel se také může stáčet při projíždění zatáček. To vše ovšem platí pouze pro špičkové bi-xenonové světlomety.

Výrazného vylepšení se dočkal parkovací asistent. Ten už totiž teď zvládne i kolmé parkování, velkou novinkou je přitom asistent vyparkování vozu z řady kolmo stojících aut. Umožňují to nové senzory v nárazníku, které skenují prostor do vzdálenosti zhruba 40 metrů od boků auta. Při vycouvávání z řady k ulici kolmo stojících vozů tak dovedou senzory řidiče varovat před blížícím se automobilem, který on ze své pozice zatím nevidí. Automatické vyparkování pak ovládá i řízení, což má zabránit nechtěnému odření okolních vozů.

Další vylepšení se týkají jízdních asistentů. Například systém automatického brzdění Active City Stop pro předcházení kolizí v nízkých rychlostech teď funguje v rychlostech do 50 km/h namísto stávajících třiceti. Pro vyšší rychlosti pak nový focus zavádí systém Pre-Collision Assist fungující na podobném principu.

Zajímavou novinkou je také programovatelný klíč MyKey. Majitel auta může jednoduše určit, že s jedním z klíčů budou některé možnosti vozu omezeny. Nastavit se tak pro daný klíč dá například omezovač rychlosti, maximální hlasitost autorádia a zajímavá je funkce, která rádio zcela ztlumí, dokud se posádka auta nepřipoutá. Zároveň tu je možnost zakázat vypnutí stabilizačního systému a asistentů, jako je Active City Stop. Tato novinka je určena především pro rodiče, kteří hodlají vůz půjčovat dětem s čerstvým řidičákem.

Komplexní mix

Ford odhaluje nový focus trochu netradičně (ale pro automobilku vlastně typicky) na právě probíhajícím telekomunikačním veletrhu Mobile World Congress v Barceloně. K vidění bude novinka pochopitelně také na blížícím se autosalonu v Ženevě.

Řada vylepšení focusu se týká lépe vybavených modelů a všemožných elektronických hraček, i zájemce o méně vybavená provedení si však přijde na své. Nový design samozřejmě dostanou všechny focusy, totéž platí pro inovovanou palubní desku.







Nejčtenější

Ford RS200
Rallyová monstra neměla limity. Jejich krátkou kariéru uťaly tragédie

V roce 1986 nevybuchla jen jaderná elektrárna v Černobylu, ale také časovaná bomba v podobě monster skupiny B. Ford RS200 byl jedním z továrních speciálů...  celý článek

Automobilka Volkswagen založila novou divizi, která má pod značkou Moia...
Volkswagen má novou značku. Moia nebude konkurencí Toyoty, ale Uberu

Netradičně nikoli akvizicí, ale vytvořením nové divize rozšířila portfolio svých značek německá automobilová skupina Volkswagen. Nový brand Moia se liší ještě...  celý článek

Ilustrační snímek
Jak jsem asistovala při záchraně auta

Jsme tam hned a jsme rovný, přímo z tvý pojišťovny... Ta chytlavá melodie z televizní reklamy mi zní v uších a už se těším, jak budu jezdit se dvěma veselými...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.