Ford Focus kombi - kombi z kategorie hranatých

- Jak udělat z auta roku 99, z avantgardního pětidveřového Focuse, výborné kombi? To se Focus o třicet centimetrů prodlouží a dají se mu stejně hranaté prvky, jaké použili designéři na přídi. A výsledek? Focus kombi má mezi nejvýznamnějšími konkurenty hned za Octavií Combi největší kufr ve své třídě, přitom je cenově srovnatelný. Na rozdíl od tří- a pětidveřového hatchbacku postrádá kombi velkou plechovou plochu na zadní vyklápěcí stěně, která ne každému padne do oka. Dalším kladem je dobrá technika podvozku a motoru. Vozu lze ale vytknout několik zdánlivě nepodstatných detailů, které však dotvářejí obraz celku.

První výtku si zaslouží dvě velkoryse vykrojená místa s kruhovým půdorysem před řadicí pákou a zároveň pod ovladači ventilace. Do nich lze odkládat všelijaké maličkosti, hlavním záměrem návrhářů ale patrně bylo dát posádce místo k odložení nápojů. Chybička se vloudila. Výkroje jsou příliš velké, a ať posádka odloží do držáku plechovku nebo půllitrovou plastovou láhev, v zatáčce nádoba cestuje a někdy se i překlopí. Nejlepší není ani tvarování ovládacích páček pod volantem, stejně neprakticky působí kolečko pro výškové nastavování předních sedadel. Poslední výtka se týká funkce zapalovače, která je ale snad aktuální jen pro testovaný vůz. Obvykle se zapalovač po zatlačení do polohy nažhavení ozve kuřákovi tak, že vyskočí zpět do původní polohy. Testovaný Focus se ale rozhodl, že posádku odnaučí kouřit - zapalovač po nažhavení střídavě vystřeloval pod přední sedadlo, nad řadicí pákou k zadnímu sedadlu a v nejhorším případě přímo do řidičova klína.
Jinak si Focus zaslouží slova chvály. Solidní stokoňový motor bohatě stačí všem nespěchajícím řidičům, zaručuje přitom velmi dobrou spotřebu, což vyplývá jak z testovacích jízd, tak i ze srovnávací tabulky, kde jsou parametry udané výrobcem. Focus nabízí i pohodlný podvozek, který navíc zaručuje výborné jízdní vlastnosti i v kritických situacích. Větší pozor si musí dávat řidič jen tehdy, pokud plně zatíží kufr - pak je nutné počítat s jistou přetáčivostí podvozku.
K nakládání velkého množství zavazadel se Focus kombi přímo nabízí. Dokonale využívá svých hranatých tvarů, které se více hodí pro převoz velkých předmětů. To je jeho hlavní trumf oproti kulatým kombíkům v čele s Octavií, kde praktičnost omezují právě zaoblené tvary nákladového kvádru, stejně jako zakulacený přístup k němu. Zadní víko Focuse je dokonale obdélníkové až skoro čtvercové, hrana nárazníku se nachází prakticky nízko nad silnicí.
Pod podlahou kufru je uloženo náhradní kolo jen pro nouzové dojetí, při němž nesmí rychlost přesáhnout osmdesát kilometrů za hodinu. Pouze nouzové náhradní kolo ve výbavě vozu nižší střední třídy není příliš obvyklé, konkurenti většinou nabízejí plnohodnotnou pneumatiku. Ta je však u Focuse za příplatek dva tisíce korun.

Hodnocení AUTO MOTO

MOTOR A PŘEVODOVKA

Výkonová charakteristika/Kultivovanost chodu

9

Pružnost

8

Řazení/odstupňování převodovky

8

Spotřeba v testu

8

 

KAROSERIE A INTERIÉR

Prostor na předních sedadlech

9

Prostor na zadních sedadlech 1)

9

Využití zavazadlového prostoru 2)

9

Výhled z vozu 3)

8

Vybavení interiéru

7

 

PODVOZEK

Jízdní vlastnosti (v běžném provozu)

9

Jízdní vlastnosti (v krajních mezích)

8

Řízení a ovladatelnost

9

Tlumení nerovností

8

Brzdy

8

Poznámka: Daný vůz byl hodnocen v kontextu s konkurenty v jeho třídě s odpovídajícím objemem a výkonem motoru. Hodnocení je stupnicí od 1 (zcela nevyhovující) do 10 (špičkový). Hodnocení je výsledkem testovacích jízd dvou různých řidičů/redaktorů MF DNES. Většina testovacích jízd se uskutečnila při obsazení jednou nebo dvěma osobami. 1) Prostor nad hlavou, ve výšce ramen a beder, prostor pro nohy při krajních polohách předního sedadla a pasažéra vysokého 170 a 184 cm. 2) Využití prostoru, variabilita, snadnost nakládání, vstupní otvor. 3) Vpřed i vzad.
Design testovaného vozu hodnotí designér Pavel Hušek, který působil u několika evropských automobilek. Prognózu odhadce sestavuje Vítězslav Černík ze společnosti Mobil Data, která zastupuje firmu Eurotax sledující ceny aut po celé Evropě

Prognóza odhadce 
S kombíkem Focus dobývá Ford další prvenství ve třídě kompaktů: má totiž jeden z nejobjemnějších kufrů, šířka  a výška zavazadlového prostoru je bezkonkurenční. Spolu se strategií jednotné ceny pro různé druhy karoserií jsou to dobré předpoklady pro prodejní úspěch tohoto provedení. To ostatně očekává i sám výrobce, když letos plánuje prodat celkem 50 procent z celkového počtu 134 000 vozů Focus právě v provedení kombi. Lze očekávat, že Focus Kombi bude slavit úspěch i na tuzemském trhu. Prokáže-li se navíc i tvrzení výrobce o nižších nákladech na opravy a údržbu, je příznivý pokles ceny velmi pravděpodobný a po pěti letech průměrného používání se cena bude blížit hranici 190 000 korun.
Vítězslav Černík, autor je spolupracovník redakce

Očima designéra 
Výrazná modernistická kreace Focusu nezaniká ani ve funkčním provedení kombi. Napnutá křivka střechy je doplněna viditelně stoupající boční linií oken, takže celý vůz od přední špice se dozadu rozšiřuje jako dynamický klín (The edge) nebo jako projektil. Jeho ukončení zadní stěnou je opět tvarová pochoutka. Červená vertikální rohová světla zapadají esteticky dokonale do funkce kombi. T řetí brzdové světlo ve vkusném spojlerovém výlisku v kombinaci s ostřikovačem okna je výraznou designérskou tečkou. Tvar zadního okna je nejen velkorysý, ale i velice pohledný. Svým stažením ke středu vyklápěcích dveří přivádí pohled pozorovatele na nenásilně vkomponovaný eliptický znak Ford, který dává této progresivní tvarové kreaci punc dlouholeté tradice umění tvořit automobily k radosti uživatele.
Pavel Hušek, autor je spolupracovník redakce

Testovaný vůz a jeho konkurenti

Model

Ford Focus Kombi 1,6 Ambiente

Škoda Octavia Combi 1,6 LX

Opel Astra 1,6 CD Caravan

Peugeot 306 Break XR 1,6

Renault Mégane Break 1,6 RXE

Výkon motoru (kW/k)

74/100

74/100

74/100

66/92

79/110

Max. točivý moment (Nm)

145

145

150

135

148

Počet ventilů na válec

4

2

4

2

4

Maximální rychlost (km/h)

185

187

188

178

193

Zrychlení 0-100 km/h (s)

11,3

11,7

11,5

14,1

10,3

Spotřeba (l/100 km) 1)

9,3/5,5/6,9

10,6/6,1/7,8

10,2/6,2/7,7

9,7/5,8/7,2

9,6/5,9/7,2

Rozměry d/š/v (mm)

4440/1700/1500

4511/1731/1431

4290/1710/1510

4345/1680/1410

4437/1698/1420

Rozvor (mm)

2615

2512

2610

2580

2580

Objem zavazadlového prostoru (l)

520/1580

548/1512

480/1500

442/1512

485/1600

Výbava porovnávaných vozů

Airbag řidiče/spolujezdce

ano/6500

ano/9800

ano/ano

ano/ano

ano/ano

Boční airbagy

16 400 2)

21 200 2)

11 000

9800

ano

ABS

20 000

31 500

ano

ano

ano

El. ovládaná přední okna

ano

ne

ano

ano

ano

Klimatizace

35 000

37 500

44 600

45 000

40 000

Posilovač řízení

ano

ano

ano

ano

ano

Centrální zamykání

ano

7900

ano

ano

ano

Cena (Kč)

419 900

429 900

519 900

484 900

469 900

Poznámka: 1)město/mimo město/kombinace, 2)včetně airbagu spolujezdce             Pramen: AUTO MOTO

Ford Focus patří k nejdelším kombíkům ve své třídě.

Řešení interiéru je přísně avantgardní, v některých detailech však nepraktické.

Klady - praktický kufr

Zápory - příliš široké otvory pro nápoje.

Ford Focus kombi