Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Potrápili jsme nový Ford Focus RS. Je zběsile rychlý a zábavný

aktualizováno 
Dlouho očekávaný a v mnohém hodně jiný, takový je nový Ford Focus RS. Za necelý milion korun v něm dostane zákazník setsakramentsky rychlý hot-hatch s pohonem všech kol. Jak jsme si ovšem vyzkoušeli, RS je i přes svou rychlost a výbornou ovladatelnost autem, které může bez problémů sloužit každý den.

Ford Focus RS | foto: Martin Mičánek

Nové RS jsme vyzkoušeli jak na běžných silnicích, tak na krátké závodní dráze, ve sprintu na letištní ploše a zkusili jsme i disciplínu, která zrovna hot-hatchům moc vlastní není – drift. Všechny tyto disciplíny ukázaly, že podvozek je rozhodně tou nejsilnější součástí auta a zároveň asi největším překvapením. Že bude Focus RS rychlý, to bylo jasné každému; že bude tak univerzální, jako v praxi je, naopak čekal málokdo.

Fotogalerie

První dojmy z každého auta mohou být sice trochu ošemetné, na zkoumání vlastností se samozřejmě zaměříme při klasickém testu auta. Ale již krátké svezení ukázalo, že nový nejsilnější hot-hatch od Fordu má opravdu hodně co nabídnout.

Nastavení v hlavní roli

Zásadní odlišností od předchozích generací je v tomto případě přítomnost pohonu všech kol, Focus RS také dostal aktivní podvozek. V kombinaci těchto dvou prvků tkví v podstatě většina schopností auta, silný motor už je jen taková samozřejmost.

Pohon všech kol je zajímavý hlavně tím, že využívá neobvyklou konstrukci, kde hnací sílu na zadní kola nerozděluje diferenciál, ale soustava spojek. Každé kolo si přes spojku v podstatě „vezme“ tolik výkonu, kolik zrovna potřebuje a elektronika usoudí, že to zvládne. Toto řešení umožňuje mimo jiné i chytré vektorování točivého momentu a podílí se na tom, že s RS lze provádět driftovací tance. Aktivní odpružení pak dovoluje měnit režimy nastavení auta tak, aby podvozek vyhovoval téměř každé situaci. I když, tak jednoznačné to samozřejmě není.

Může se hodit

Focus

FORD Focus 2,3 RS 4x4

Cena s DPH: 999 900 Kč

Další vozy k prodeji na Automodul.cz

Tlačítkem na středovém tunelu lze vybrat jeden ze čtyř jízdních režimů – Normal, Sport, Track a Drift. Normal je určený pro běžnou jízdu, kdy řidič nechce zrovna na silnici kdovíjak vyvádět, a v něm je auto překvapivě docela komfortní. Ne že by snad žehlilo nerovnosti na silnici bez uzardění, to ne, ale oproti třeba ostrému Golfu GTI Clubsport toho podvozek odfiltruje mnohem víc. Nastavení zhruba odpovídá běžnému Focusu ST. Na druhou stranu je tento režim trochu kontraproduktivní na typické rozbité české okresce: auto se rozkymácí víc, než je zdrávo, a jízda tak vlastně ani moc pohodlně působit nemusí.

V režimu Sport podvozek trochu ztuhne (prý o 40 %), ale upřímně, pořád to není ono. Nerovnosti dovedou hmotu auta zbytečně rozhodit a nadlehčit. Nejlépe tak podvozek funguje až v režimu Track, který je ovšem podle slov zástupců Fordu určen opravdu jen pro jízdu na závodní trati. A technická doporučení to potvrzují, podle výrobce by se měl olej v zadní soustavě nahrazující diferenciál měnit po pouhých 800 km ostré jízdy. Tohle je jedno z možných úskalí aut, zanedbaná údržba soustavy spojek (modul má mimochodem vodní chlazení) může přinést později při provozu potíže a zbytečné servisní náklady. Varování ohledně životnosti oleje tedy není dobré brát na lehkou váhu.

Driftovací hrátky

To platí obzvlášť pro případ, že se s autem budete chtít oddávat driftovacím hrátkám. V režimu Drift totiž umí elektronika na zadní nápravu posílat 70 % výkonu, obě spojky jsou v tu chvíli sepnuty naplno. Driftovat tak dovede opravdu téměř každý, stačí k tomu jen dostatek prostoru. Od pneumatik se může kouřit snad libovolně dlouho, RS se dá točit kolem vnitřního předního kola (to elektronika přibrzďuje) snad nekonečně dlouho. Vzhledem k tomu, že je to čtyřkolka, je trochu obtížnější udržet drift při přechodu z oblouku do oblouku.

Ford Focus RS

Jak ale ukázala sada testovacích aut na letišti u Příbrami, auto v takovém režimu dostává opravdu hodně do těla a driftovat s ním jeho majitelé nakonec moc často nebudou. Nejen že takový režim samozřejmě „žere“ pneumatiky, ale trpí celé auto. Vysoké teploty mohou aktivovat různé nouzové režimy, zabrat dostává hlavně ten zadní spojkový diferenciál, kdo bude hodně driftovat a nevymění olej, říká si o malér. Rozumný majitel si tak driftovací režim vyzkouší jen občas a to především za mokra, kdy bude auto přirozeněji klouzat samo. Anebo musí počítat s tím, že o takto trápené auto musí výrazně více pečovat.

Zábava především

Ford Focus RS je především pekelně zábavné auto. Všechny ty jízdní režimy dovolí zvolit to správné nastavení pro každou příležitost a s autem se dá opravdu hodně vyřádit. Ke skvělému podvozku a silnému motoru 2.3 EcoBoost s výkonem 350 koní a točivým momentem 470 Nm se tu přidává například i perfektní řízení. To je skvěle přesné a Focus RS se díky němu ovládá opravdu parádně, dvě otáčky od dorazu k dorazu znamenají rychlé reakce.

Skvělé je i řazení, na řidiče čeká spojka s krátkým a vcelku ostrým chodem. Možná to není nic pro začátečníky, ale při rychlých rozjezdech a bryskních změnách převodových stupňů tohle oceníte víc než funkci Launch Control, která vlastně nedělá nic jiného, než že drží před rozjezdem otáčky motoru na určité ideální hodnotě (cca 4 000/min). Řazení také musíme pochválit, převodovka je přesná a dráhy hezky krátké.

Ford Focus RS

Co nám ale trochu lezlo na nervy, byla pozice za volantem, a to především u modelů vybavených příplatkovými skořepinovými sedadly Recaro. Sice skvěle drží tělo, ale sedí se v nich až zbytečně vysoko, alespoň při výšce řidiče 185 cm. Vzhledem k tomu, že sedadla v tomto provedení nemají výškové nastavení, mohou si zase někteří řidiči připadat zbytečně nízko. Standardní sedadla Recaro takovým problémem netrpí a dá se sednout více „na podlahu“. A přitom také nejsou vůbec špatná.

Velké schopnosti pod milion

Neuvěřitelně zábavné a velmi rychlé auto, to je Ford Focus RS. Ještě jsme to nezmínili, ale stovku umí RS za 4,7 sekundy, což je hodnota blízká říši supersportů a různých super-sedanů, oproti kterým je RS mnohem hravější a také přívětivější k řidiči. Na druhou stranu už je to auto, které si budou pořizovat především ti, kdo ví, jak s takovým vozem zacházet.

Tohle není obyčejný hot-hatch, RS už je opravdu špičkový stroj, který nabídne špičkové jízdní zážitky, ale pro využití potenciálu vyžaduje i přes veškeré elektronické zázraky zkušeného řidiče, který navíc nebude zanedbávat péči o auto.

V rukou takového člověka se RS promění v nečekaně rychlý nástroj. Přitom nestojí zas tak moc peněz, základní verze vyjde na 945 900 korun. To je méně, než stojí Golf R, který má méně výkonu, ale je univerzálnější a komfortnější při každodenním použití. RS je ale divočejší a zábavnější. A větší zábavu poskytne i ve srovnání s opět (mnohem) dražším a ještě rychlejším Mercedesem A45 AMG.

Podívejte se, co s Focusem RS umí Ken Block:

Na druhou stranu kdo má milion a zvažuje koupi rychlého fordu, má u modrého oválu i další jedinečnou možnost – Ford Mustang, ideálně s osmiválcem (základ za 1 142 000).

Antiteze

Rychlý Ford Focus má více podob, v nabídce značky je i slabší a mnohem levnější verze ST s pohonem předních kol. I tohle je výjimečně zábavné auto, které bude přívětivější k běžnému řidiči a není tak náročné na provoz. Pořídit se dokonce dá i ve verzi s turbodieselem, automatickou převodovkou i jako kombi.

Samozřejmě je to zcela jiné auto než RS. Rychlý dieselový kombík s automatem je v luxusním žluto-oranžovém laku možná až zbytečně nápadné a rychle vypadající auto, ale jinak má nesporné kvality. Je to zejména velká konkurence pro Octavii RS.

Focus si zvolí ti, kdo chtějí výraznější auto. Špičkové sportovní sedačky tu ale mají nevýhodu v podobě jen podprůměrného prostoru na zadních sedadlech, za řidiče 185 cm vysokého se on sám už moc pohodlně neposadí. Na krátkou cestu ano, na delší to ale rozhodně není. Takže ST není úplně ideálním rychlým rodinným kombi.

Kdo se chce bavit, zvolí i v tomto případě klasický hatchback, nejspíš s manuálem a benzinovým motorem.

Témata: Ford, Ford Focus




Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.