Ford Focus sedan je méně výstřední

- O něco méně avantgardním dojmem než pětidveřová verze působí Focus sedan, který se zatím prodává pouze s nejhonosnějším stupněm výbavy Ghia. Pod kapotou testovaného vozu byl nejsilnější motor v nabídce, který však hlavně v pružnosti trochu zaostal za očekáváním. Na druhou stranu se potvrdily výborné jízdní vlastnosti řady Focus, stejně jako poměrně velký prostor na zadních sedadlech.

Mohlo by se zdát, že zážehovému dvoulitru se sto třiceti koni výkonu nebude u auta nižší střední třídy co vytknout, u šestnáctiventiového motoru Focusu se však projevovala přílišná záliba ve vyšších otáčkách. Například při srovnání pružnosti s motorem Seatu Toledo 1,6, o třicet koní slabším, bylo zrychlení Focusu podle údajů ÚSMD z 80 km/h na 130 km/h a se zařazeným pátým rychlostním stupněm o desetinu sekundy pomalejší. Na čtvrtý stupeň, kdy se motor pohybuje ve vyšších otáčkách, už Focus jasně Toledo předstihl. Své konkurenty Focus zdolává podle srovnávací tabulky (viz dole) nejen výkonem, ale i vyšší spotřebou. T aké při testovacích jízdách v městském provozu si sedan říkal o devět až deset litrů, na dálnici o devět a mimo město se mu nechtělo pod sedm a půl litru benzinu na sto kilometrů. Kurs v nižší střední třídě udává Focus svými bezpečnými a přitom komfortními jízdními vlastnostmi. Výhodou je i na svou třídu dlouhý rozvor náprav, který zaručuje více prostoru na zadních sedadlech, než může nabídnout konkurence. V prostoru pro kolena Ford nižší střední třídy předstihuje Octavii o pětatřicet milimetrů, Toledo zaostává o deset, ale třeba Mazda 323 sedan nabízí ještě o pět milimetrů více než Focus. Ten je však nedostižný ve vzdálenosti mezi zadním sedákem a stropem vozu. V e vnitřní šířce na předních sedadlech naopak o něco za konkurencí zaostává. K ufr sedanu je příjemný svým objemem a praktickým otvíráním pomocí tlačítka vedle volantu. Trochu překvapivě chybí poutko nebo výřez k zavírání víka a na luxusní verzi Ghia trochu lacině vyhlíží čalounění kufru. Tvarování zadních světel ubralo centimetry praktickému přístupu k zavazadlům, hrana kufru je přitom hodně vysoko nad zemí. Interiéru vládne novátorský duch s výbornými předními sedadly. Kuřáci ocení bezpečné umístění popelníku hned vedle volantu, ale ti, kteří si nedovedou představit cestování bez nápojů, asi nepochopí, proč jsou otvory pro jejich odložení tak velké. Nové je otevírání víka motoru pomocí klíčku. Cenová politika Fordu je neobvyklá. Za cenu testovaného modelu nabízí Ford třeba stejně silnou verzi kombi nebo model s pěti dveřmi, navlas stejně stojí i turbodieselové verze. Označení Ghia neznamená, že by řidič k Focusu dostal automaticky lepší výbavu než u levnějších variant, spíše je tato verze vhodná k dalšímu rozšiřování výbavy, protože množství doplňků jako třeba palubní počítač k levnější verzím koupit nelze. K odlišnostem v základní výbavě patří například imitace dřeva na palubní desce nebo chromovaná lišta nad SPZ. Tu však u testovaného vozu začínala zdobit koroze.

Měření Auto Moto

Zrychlení 0-100 km/h (s) 10,5
Zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s) 9,0
Zrychlení (V.) 80-130 km/h (s) 21,0
Brzdná dráha z 80 km/h (m) 29,1
Pramen: ÚSMD

Hodnocení AUTO MOTO

Motor a převodovka
Pružnost motoru 6
Převodovka 8
Spotřeba v testu 6

Karoserie a interier
Prostor na př. sedadlech 8
Prostor na zad. sedadlech 9
Využití kufru 6
Výhled z vozu 8

Podvozek
Jízdní vlastnosti 9
Řízení a ovladatelnost 9
Tlumení nerovností 8
Brzdy 9

Daný vůz byl hodnocen stupnicí od 1 (zcela nevyhovující) do 10 (špičkový) v kontextu s konkurenty v jeho třídě s odpovídajícím objemem a výkonem motoru * Hodnocení je výsledkem testovacích jízd dvou různých řidičů/redaktorů MF DNES * Za půjčení testovaných aut a motocyklů redakce platí, stejně jako hradí provozní náklady s tím spojené, včetně měření v nezávislém Ústavu pro silniční a městskou dopravu (ÚSMD) * Redakce platí i cesty na předváděcí akce prodejců automobilů * Všechny doplňky pro motoristy, které redaktoři testují, jsou hrazeny z redakčního rozpočtu

Očima designéra
Venkovní silueta Focusu se mi líbí, stejně jako chromované podtržení reflektorů, masky a Fordovy elipsy. Naproti tomu zadní čelo odvážně vysokého zavazadlového prostoru však příliš designérské kreativity neprojevuje. Nebýt malých stylově krojených zpětných světel, byla by to zcela běžná zadní část auta. Neodpouštím Focusům »staniolovou« slepou výplň horních rohů atraktivních reflektorů - v hodnotném provedení Ghia je to zvlášť degradující prvek. Průběžnou boční podokenní linku »střílející« k hornímu konci zavazadlového prostoru odpustím spíše,i když by to šlo lépe bez ní. Celkový dojem - nadmíru příznivý.
Pavel Hušek, autor je spolupracovníkem redakce

Prognóza odhadce 
Několik měsíců po svém uvedení na trh se nový Ford začíná na našich silnicích zabydlovat. Jistě ne tak rychle,jak se očekávalo, ale pomalu si začínáme zvykat na jeho nekonvenční tvary. Ty mají koneckonců příznivý dopad i na náklady na eventuální opravy laku: hrany, které rozdělují plochy na menší části, umožňují částečné lakování jednotlivých dílů karoserie. Dvoulitrový sedan s výbavou Ghia je auto určené především pro milovníky rychlé jízdy a vyššího komfortu a nebude zřejmě patřit mezi nejvíce prodávané provedení nové typové řady. Ojeté auto ve velmi dobrém stavu se po pěti letech bude prodávat za ceny v rozpětí od 200 do 220 tisíc korun.
Peter Liška, autor je spolupracovníkem redakce


 

Ford Focus sedan