Ford Focus aktuální třetí generace ve faceliftovaném provedení

Ford Focus aktuální třetí generace ve faceliftovaném provedení | foto: Ford

Nejprodávanější automobil planety Ford Focus je zase (nej)lepší

  • 201
Velký facelift přinesl focusu lepší motory, modernější výbavu a svěží vzhled. Bez chyb rozhodně není, ale na světě byste v této kategorii hledali jen těžko automobil, který by jezdil tak dobře.

Skvělý podvozek

S trochou nadsázky se říká, že Ford naučil evropské automobilky dělat podvozky. A hodně se od něj přiučili také podvozkáři Mazdy (v japonské značce držel Ford několik let podíl). A něco na tom rozhodně je, vždyť třeba mondeo (i to výběhové) nebo končící S-Max patří ve svých třídách k jízdně nejlepším. V roce 1998 byl v nižší střední třídě (říká se jí také segment C) představen první Ford Focus a všechny ohromil obratností a ovladatelností. Dodnes je požitek se v zachovalém kousku svézt. Konkurence podnikala protiútoky, nicméně focus si co do jízdních vlastností vysoký standard vždy zachovával.

Ford Focus druhé generace

Ford Focus první generace

V současnosti se Ford Focus vyrábí ve třetí generaci, která právě prošla plánovanou velkou modernizací uprostřed životního cyklu. Ta přinesla kromě modernějšího a dravějšího vzhledu také nové hospodárnější a výkonnější motory, výrazně zjednodušenou středovou konzoli a rozšířenou výbavu.

Koho z běžných uživatelů dnes zajímají jízdní vlastnosti? Rychle se kromě německých dálnic jezdit skoro nikde nedá, dravé průjezdy zatáčkou ohlídá armáda bezpečnostních systémů a nakonec největší podíl kupců používá auto k přesunům. Jízdní vlastnosti se obvykle akcentují u automobilů poněkud jiných kategorií, ovšem nejde zdaleka jen o to, jak rychle s autem projedete zatáčku. Na klikatých silničkách jižního Španělska nám omlazený focus dokázal, že v dané třídě představuje skvělou kombinaci stability za všech okolností, ovladatelnosti a komfortu, což jsou prvky neodmyslitelně spojené s aktivní bezpečností.

Ford Focus aktuální třetí generace ve faceliftovaném provedení

Ford Focus je skutečným světovým automobilem, který v prakticky identickém provedení koupíte u nás i v USA nebo Číně. Dosud vzniklo již více než 12 milionů vozů této řady a jen v průběhu roku 2013 jich bylo takřka 1,1 milionu, což z Fordu Focus dělá prodejně nejúspěšnější model na světě.

Design v duchu tradic

Facelifty jsou pro designéry nevděčnou disciplínou, často je lze označit jako „změnu pro změnu“, ale focusu jednoznačně pomohl. Přídi dominuje pro aktuální fordy typická výrazná maska chladiče, připomínající někomu vozy Aston Martin (nikdo nikdy nerozluští, jestli je to náhoda, ale britský výrobce aristokratických sporťáků nedávno také patřil Fordu). Hlavní svítilny jsou užší a více protažené do stran, u lépe vybavených verzí mohou být osazeny adaptivními bi-xenonovými světlomety natáčejícími se do zatáčky a měnícími rozložení paprsků podle aktuálních provozních podmínek.

Na střeše bohužel zůstala poněkud archaicky působící šroubovací anténa, se zbytkem vozu by jistě lépe ladilo nějaké elegantnější řešení, třeba populární „ploutvička“. Změny zadní části karoserie se dotkly zejména pětidveřového hatchbacku, jemuž vysloveně prospěly menší, tvarově pozměněné sdružené svítilny. Pokud se vám přesto Ford Focus nelíbí, je třeba uvědomit si, že „světový model“ musí uspokojit stylistické požadavky zákazníků z různých konců planety. Konkurence někdy škodolibě říká, že auto, které se bude líbit Peruánci i Rusovi postavit nejde, Ford se o to trpělivě snaží a čísla naznačují, že i úspěšně.

Široká paleta verzí

Výbavové stupně jsou pro Ford Focus tři a jejich jména nyní zní Trend, Trend Sport a Titanium. Již ten základní je poměrně rozsáhlý, takže za cenu 336 990 korun (s motorem 1.6 Ti-VCT) dostanete také stabilizační systém, klimatizaci, rádio s CD a vstupem USB, palubní počítač s informačním systémem ECOmode, elektricky ovládaná přední okna a zpětná zrcátka nebo centrální zamykání s dálkovým ovládáním.

Provedení Trend Sport začíná na ceně 401 990 korun (s motorem 1.0 EcoBoost/92 kW) a nabízí navíc třeba samočinnou dvouzónovou klimatizaci, litá kola či tužší pérování a sportovní přední sedadla.

Špičkové Titanium (se stejným motorem je o 25 tisíc dražší) vyniká třeba hlasovým ovládáním SYNC 2, Bluetooth, tempomatem, startováním tlačítkem a komfortněji střiženým interiérem. 

V širokém seznamu příplatkové výbavy najdeme moderní komfortní a bezpečnostní prvky.

Těšit se tak můžete třeba na samočinný parkovací systém (poprvé u evropského fordu umí zajíždět i do kolmého stání), bi-xenonové adaptivní světlomety, bezklíčkové zamykání a startování, adaptivní tempomat s detekcí nebezpečné vzdálenosti od vepředu jedoucího vozu, samočinné brzdění v kritických situacích, couvací kameru, hlídání nechtěného opuštění jízdního pruhu a slepých úhlů zrcátek, čtečku dopravních značek, kožené čalounění a řadu dalších.

Na evropských trzích hrají prim pětidveřové karosářské verze hatchback a kombi. Nicméně do nabídky se po krátké odmlce vrátil také tříprostorový čtyřdveřový sedan, jenž je však u nás k dispozici jen v několika málo verzích.

Základní pohonnou jednotkou je atmosféricky plněný zážehový čtyřválec 1.6 Ti-VCT ve výkonových verzích 77 a 92 kW, všechny ostatní motory mají přímé vstřikování paliva a přeplňování. Povedený litrový tříválec EcoBoost je k mání s výkony 74 a 92 kW, špičku představují nové čtyřválce 1.5 EcoBoost. Nahrazují dosud nabízené motory 1.6 EcoBoost a můžete je mít s výkonem 110, nebo 136 kW. Zájemci o vysloveně hospodárné ježdění mohou zvolit naftový agregát 1.6 TDCi s výkonem 70, nebo 85 kW, případně 2.0 TDCI o výkonu 110 kW.

Posledně jmenovaný motor bude spolu s 1.5 EcoBoost/136 kW nabíhat do prodejů v následujících týdnech. Převodovky jsou šestistupňové manuální (pro 1.6 Ti-VCT/77 kW a 1.0 EcoBoost/74 kW pětistupňové), provedení 1.6 Ti-VCT/92 kW je kombinováno výhradně s šestistupňovou samočinnou skříní PowerShift.

Méně tlačítek

Jak už to u podobných faceliftů bývá, focus se dočkal nových obkladových a čalounických materiálů. Nejvýznamnější novinkou se stala kompletní rekonstrukce středové konzole, na níž se v duchu trendů výrazně omezil počet jednoúčelových ovladačů a navíc byl rozšířen počet míst pro odkládání drobností. Celek díky tomu působí přehlednějším dojmem. Předchozí provedení bylo za nepřehlednost často kritizováno.

Ford Focus aktuální třetí generace ve faceliftovaném provedení

Lépe vybavené verze mají v upraveném přístrojovém štítě barevný displej s úhlopříčkou 4,2 palce pro palubní počítač a bezpečnostní systémy a osmipalcový dotykový monitor ve středové konzole. Ten slouží ke kontrole a regulaci většiny komfortních prvků, nicméně zvláště přepínání mezi jednotlivými režimy není až tak přehledné, jak bychom si přáli. Ford of Europe si zvláště zakládá na zavedení hlasového ovládání SYNC 2, jež bezpochyby patří k nejmodernějším a nejlépe fungujícím zařízením svého druhu.

Česky zatím neumí, ale můžete na něj po stisku tlačítka mluvit i v celých slovech a větách, takže třeba zadání interpreta požadované hudby či adresy pro navigaci je velmi snadné.

Focus za nejmodernějšími konkurenty zaostává poměrně stísněným prostorem pro posádku, což žádný facelift vyřešit neumí. Právě na něm je znát jisté konstrukční stáří vozu. Spodní část palubní desky je stejně jako u jiných evropských fordů výrazně skloněná tak, aby neomezovala prostor pro nohy cestujících vepředu, ovšem široká středová konzola kolena utlačuje ze stran. Palubní deska na okrajích vstupuje do výplní dveří výrazným výběžkem a je jen otázkou času, kdy se o něj po otevření dveří bolestivě udeříte kolenem.

Na předních sedadlech nebudou nedostatkem prostoru trpět ani osoby vyššího vzrůstu, vzadu je to už o něco horší, reálně je to tam maximálně pro dvě dospělé postavy. Vozům v testované úrovni Titanium nelze upřít znamenitě provedená sedadla, zvláště ta přední mají dost dlouhé a tuhé sedáky i opěráky, takže poskytují vyváženou kombinaci komfortu a opory při delších jízdách.

Praktickou parádičkou je chránič boků okolo stojících vozů: při otevření dveří mechanické zařízení vyklopí přes vnější hrany dveří vysoké plastové lišty. Jednoduché, chytré, ohleduplné.

Za volantem

O jízdních vlastnostech nového focusu byla řeč již na začátku. Ve stále si bližší konkurenci (zvláště pak v tak frekventovaném segmentu, jakým je nižší střední třída) je těžší a těžší najít automobil, jenž by v něčem skutečně vynikal. A Ford Focus vyniká právě na silnici, kde se na něj řidič může spolehnout za všech okolností. Konstruktéři na podvozku ještě více zapracovali a výsledkem je vůz, jenž obdivuhodným způsobem kombinuje stabilitu a komfort jízdy.

Tlumiče jsou nové a lépe absorbují rázy od vozovky, což mimo jiné umožnilo použití o 20 % tužších silentbloků ramen prospívajících přesnosti vedení stopy. V přední části skeletu karoserie se objevily masivnější příčné nosníky a tužší horní lůžka tlumičů, což omezilo deformace přídě při zatáčení a zpřesnilo přísun informací vedených od kol do volantu. Stabilizační systém je standardně doplněn novou soustavou ETS, jež podle řady průběžně sledovaných informací o úhlu natočení volantu či rychlosti jízdy rozpozná blížící se riziko smyku a jeho vzniku předejde preventivním přibrzděním příslušného kola. Systém pomáhá vozu také zatáčet, takže vrozená nedotáčivost je u focusu potlačena na minimum.

Zlepšilo se také odhlučnění prostoru pro posádku. Podíl na tom mají tlustší tlumicí vrstvy pod koberci, ve dveřích nebo za motorem, ale také detailní cizelace povrchu karoserie, která omezuje vznik turbulencí obtékajícího vzduchu.

Ještě než se dostane do ceníku, jsme projeli focus s nejvýkonnějšími motory 1.5 EcoBoost/136 kW a 2.0 TDCi/110 kW. Zážehový motor vyniká vyrovnaným a klidným chodem a snahou rychle letět do otáček, přičemž s plynulým nárůstem točivého momentu lze počítat prakticky od volnoběhu až přes 6 000 ot./min. Vznětový agregát pak oslovil zejména masivním zátahem (maximum točivého momentu 370 Nm je dostupné od 2 000 do 3 250 ot./min.) a spotřebou paliva, kterou lze při klidné jízdě bez potíží držet okolo hranice 4,0 l/100 km.