Ford Galaxy - prostor za ranec peněz

Velkoprostorový Ford Galaxy nabízí pohodlné svezení až sedmi cestujícím, ale je drahý: cenou se blíží k milionové hranici. Platí se právě za pohodlí pro velkou posádku. Vždyť běžný vůz střední třídy (například Volkswagen Passat) uveze pohodlně čtyři pasažéry. Když s nimi jede pátý, pohodlí na zadním sedadle klesá.

O komfortní svezení pěti, šesti nebo sedmi cestujících se snaží minivany. Ty stojí oproti vozům, jako je Ford Galaxy, i polovinu. Minivan Renault Scénic uveze pětičlennou posádku, Fiat Multipla pobere šest a Opel Zafira sedm lidí. Tak velkoryse pojatou kabinu jako velkoprostorový vůz však minivany nenabídnou.

Může se hodit

Nabídka nových i ojetých automobilů Ford Galaxy 
na online obřím portálu www.automodul.cz

 Jestliže se řidič za volantem minivanu cítí podobně jako v osobním autě, ve Fordu Galaxy (shodný vůz s dvojicí Volkswagen Sharan a Seat Alhambra) už má někdy pocit, že řídí malý autobus. Přesně 1665 kilogramů těžké a přes čtyři a půl metru dlouhé vozidlo budí respekt nejen u člověka za volantem, ale také u řidičů ostatních vozů. Šofér i jeho spolujezdec si přitom užívají nejvíce prostoru.

Místa mají dost především do šířky. Podle výsledků měření ve zkušebně pražského Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD) je na předních sedadlech ve výši loktů do šířky více místa (o centimetr) než v silničním korábu typu Peugeot 607. A v kabině nejširší vůz střední třídy - Volkswagen Passat - už v tomto parametru zaostává za galaxy o šest a půl centimetru.

Technici ÚSMD konstatovali také velkou dávku prostoru v druhé řadě sedadel sedmimístného fordu, kde mohou být až tři posuvná sedadla (prostřední je za příplatek 13 500 korun). Když jsou postavena úplně dozadu, mají cestující v druhé linii tolik místa pro kolena, jako nabízejí velikáni střední třídy Renault Laguna a Volkswagen Passat. Ve třetí řadě Fordu Galaxy ÚSMD naměřil vzadu stejně místa jako na zadních sedadlech Škody Octavia.

Pokud se uskromní druhá linie, přibude místo v poslední řadě. Do výšky silueta galaxy sice převyšuje octavii o 30 centimetrů, uvnitř to však není znát. Naopak. V druhé řadě sedadel je místa do výšky zhruba jako v mladoboleslavském autě a ve třetí linii je ho ještě skromněji než v prostřední. Galaxy má dva páry běžně otevíraných dveří, ale zdá se, že praktičtější by byly posuvné zadní.

Páté, výklopné dveře jsou těžké a rozměrné, ovšem umožňují dobrý přístup k zavazadlům. Pokud cestuje sedmičlenná posádka, pro tašky moc prostoru nezbývá. Kufr s objemem 330 litrů má například i Volkswagen Golf. Skládáním nebo vyjmutím některého z pěti sedadel se však zavazadlový prostor Fordu Galaxy rozrůstá až k objemu 2600 litrů.

V takovém případě vůz slouží jako malá dodávka a dokáže odstěhovat i velké předměty. Tomu pomáhá i nízká nákladová hrana. Automobil v testu MF DNES poháněl motor 1.9 TDI s výkonem 85 kilowattů a šestistupňovou převodovkou. Pohonná jednotka pochází z dílen Volkswagenu, se kterým Ford velkoprostorové vozy společně vyrábí. Galaxy 1.9 TDI akceleruje podle výsledků měření v ÚSMD z klidu na stokilometrovou rychlost za 14,6 vteřiny.

Pro srovnání: lehčí Octavia TDI se zastaralejším motorem o výkonu 81 kW stejnou disciplínu v ÚSMD zvládla za méně než 12 vteřin. Ford Galaxy těží z řady předností motorů TDI. K těm patří zátah v nízkých otáčkách a nenáročnost na palivo. Vždyť spotřeba nafty Galaxy TDI klesala během testu při pomalé jízdě i pod šest litrů na 100 kilometrů, na dálnici se ustálila na 7,5 litru a ve městě se dostala pod průměrných deset litrů na sto kilometrů.

Jízdní vlastnosti velkého Fordu Galaxy ztrácejí až v extrémních situacích, kdy však pomůže příplatkové ESP (26 100 korun). Nejdražší a trochu i exotickou doplňkovou výbavou je v ceníku ke galaxy televizní sestava za 129 tisíc korun. Jde o dvě televizní obrazovky v zadní části opěrek předních sedadel.

Martin Kovář, který vozy v testech MF DNES posuzuje jako tělesně handicapovaný řidič, nepochválil těžké páté dveře Fordu Galaxy. Zato s velkým vnitřním prostorem byl spokojen. "Dlouho jsem jezdil s Fiatem Mulitpla, do kterého se mi nastupovalo stejně jako do galaxy, tedy trochu hůře než do běžného auta. Na vině jsou vysoko umístěná sedadla."

Nárazové zkoušky

EURO NCAP ***1)
Poznámka: 1) Testován byl Volkswagen Sharan před faceliftem (v roce 1999)
Nejlepší výsledek *****
nejhorší výsledek *

Hodnocení MF DNES

Motor a převodovka

Pružnost motoru 8
Převodovka 8
Spotřeba v testu 8

Karoserie a interiér
Prostor na př. sedadlech 9
Prostor na zad. sedadlech 8
Využití kufru 7
Výhled z vozu 7

Podvozek
Jízdní vlastnosti 7
Řízení a ovladatelnost 9
Tlumení nerovností 9
Brzdy 8
Poznámka: min 1, max 10

Měření MF DNES (Ford Galaxy 1.9 TDI/85 kW)

Zrychlení 0-100 km/h (s) 14,6
Zrychlení 0-400 m (s) 19,5
Zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s) 9,0
Zrychlení (V.) 80-130 km/h (s) 18,8
Brzdná dráha z 80 km/h (m) 29,9
Pramen: ÚSMD


Očima designéra
Karoserie Fordu Galaxy prošla mírnými optickými retušemi, které se dotkly především světlometů. Zatímco zadní nejsou žádnou erupcí invence, přední zaslouží pozornost. Koneckonců - na nic jiného se návrháři zaměřit nemohli, neboť design modelu galaxy musí zapadnout do firemního image nejen fordu, ale i Volkswagenu. Kvůli tomuto základnímu požadavku nebylo možné očekávat novinky, které přinesl ford focus. Design galaxy je zkrátka kompromisem, který těží z bezkonfliktního vzhledu a malé závislosti na přibývajících letech.
JAN PROKOP, autor je spolupracovníkem redakce

Prognóza odhadce
Zhruba 90 procent majitelů velkoprostorových vozů žije v páru a 70 procent z nich má děti mladší osmnácti let. Významný - asi čtvrtinový - je i podíl majitelů, kteří velkoprostorový automobil využívají při práci. Rostoucí zájem o zmíněná vozidla se však projeví spíše v prodeji kompaktních minivanů. Poslední dobou přitom míchají karty především Citroën Xsara Picasso, Renault Mégane Scénic a další sice menší, ale rodinám cenově dostupnější auta. Je takřka jisté, že majitel velkoprostorového fordu musí počítat s poněkud vyšší ztrátou hodnoty, než tomu bude u nevlastního sourozence Volkswagenu Sharan. Rozdíl může dosahovat asi 10 až 15 procent. Odhad ceny galaxy po pěti letech provozu proto zní: 480 tisíc korun.
TOMÁŠ MAJER, autor je spolupracovníkem redakce

 

Evropa chce prostor

Velkoprostorový vůz - anglicky řečeno van - je v kursu. V roce 1995 si různé značky vanů v Evropě pořídilo 218 tisíc zákazníků, loni dealeři různých značek prodali už 1 655 000 vozů kategorie označované také MPV. Před šesti lety reprezentoval auta s velkým prostorem jen Chrysler Voyager jakožto zakladatel třídy a Renault Espace v roli evropského průkopníka. Francouzskou automobilku brzy následovaly další evropské koncerny. Ford se spojil při vývoji vozu MPV s Volkswagenem a Fiat s francouzským PSA. V roce 2000 už velký van důrazně vytlačil z bývalých výsadních pozic menší vozy, i když nazývané jako velkoprostorové. S minivany začal opět Renault se Scénikem, postupně se přidávali další výrobci. Největší slávu na tomto poli zatím sklízí Opel se svou sedmimístnou zafirou. Příští rok by se měl přidat i Volkswagen s minivanem na platformě golfu, nejspíše další generace. K velkoprostorovým vozům se už počítají i takzvané mikrovany jako Hyundai Atos nebo Opel Agila.  (buč)

 

 


 

Ford Galaxy - zezadu

Ford Galaxy