A dál - po původním okouzlení, kterému propadly hlavně ženy a mladé rodiny, si zájemci všímají také nevýhod Ka. Uvědomují si, že má jen troje dveře a jen jednu volbu motoru, kterým je stárnoucí benzinová 1.3. To všechno dohromady vedlo k tomu, že v případě Fordu Ka skončilo někdy až nerozumné přeplácení." Jinými slovy - zákazníci, kteří se zajímají o extravagantní malý vůz, se zachovali jako už mnohokrát předtím a svou přízeň odvrátili k novější nevšednosti, v tomto případě konkrétně k Toyotě Yaris.
Může se hoditProdej nových i ojetých automobilů Ford Ka |
Fordu Ka to však nevadí. Kromě toho, že cenou klesl do reálných mezí, patří i nadále k ojetinám, o něž je zájem. Důvody k tomu trvají. Vůz má výborné jízdní vlastnosti, díky kolům v rozích karoserie nabízí také relativně dost prostoru, na trhu je k mání i se zajímavou výbavou v podobě dvou airbagů, litých kol, serva řízení, vestavěného, a před zloději tudíž chráněného radiopřehrávače Ford...
Model Ka je jedním z mála malých aut, které ve světlometech využívají moderní čirou optiku. Poměrně dost Fordů Ka se do Česka dostalo po haváriích v západní Evropě, z čehož plyne jejich hlavní riziko: výjimkou nejsou nedokonalé karosářské opravy.
Za výhodu i nevýhodu lze považovat mocné plastové nárazníky kolem celého vozu, které sice při městském parkování a provozu zachytí mnohý menší šrám a ochrání lak, ovšem při výměnách a opravách jsou drahé. Servis Fordu patří k tomu nejlepšímu, co značky v Česku nabízejí, je však dražší a totéž platí o náhradních dílech.
Vůz je zatím natolik mladý, že na sebe ještě nestačil upozornit opravdu zásadními bolestmi. "Převzali jsme k prodeji také Fordy Ka s dvěma sty tisíci kilometry a kromě vybydleného interiéru neměly zvláštní problémy. Obvykle jen přední nápravy potřebovaly opravářský zásah, když byly vytlučené čepy a tlumiče," doplňuje Aleš Kužel.
Odborníci se však shodují, že i při zmíněných potížích u více jetých automobilů patří Ford Ka v kvalitě předních náprav k lepšímu standardu mezi malými vozy. O korozi zatím není řeč, v autobazarech si nevybavují nic zásadního, nač by - kromě kvality případné opravy havarované karoserie - měl kupec být zvlášť opatrný.
PLUSY
- kvalitní antikorozní ochrana
- hbitost a dobrá manévrovatelnost (s posilovačem řízení) v městském provozu
- dobrá využitelnost vnitřního prostoru
- bezpečnostní plasty proti šrámům při parkování
- zájem na trhu ojetin
- výborné jízdní vlastnosti
- možnost bohaté výbavy - nevšední design
MINUSY
- třídveřová karoserie
- k dispozici je jen stárnoucí benzinový motor 1.3
- motor není zvlášť ekonomický
- design podlehne rychleji módním trendům ve srovnání s konzervativními auty
- drahý servis a náhradní díly
- značná ztráta hodnoty v posledním roce
- riziko špatné opravy po havárii u vozů dovezených z cizi
NEJVĚTŠÍ KONKURENTI
Ford Ka 1.3 v základním provedení a ročníku výroby 1998 stojí zhruba 175 tisíc korun a na trhu ojetin mu konkurenci tvoří například rovněž třídveřové vozy Ford Fiesta 1.3 za 155 tisíc a jeho oblíbenější japonské dvojče Mazda 121 1.3 za 160 tisíc, Mitsubishi Colt 1.3 za 175 tisíc, Nissan Micra 1.3 za 155 tisíc, Opel Corsa 1.2 za 170 tisíc, Fiat Punto 1.2 za 150 tisíc, Peugeot 106 1.2 za 155 tisíc spolu s bratrem Citroënem Saxo 1.2 za 150 tisíc, Peugeot 206 1.1 za 225 tisíc, Renault Clio 1.2 za 180 tisíc, Toyota Yaris za 230 tisíc a Volkswagen Polo 1.0 za 175 tisíc korun. "Nejsem zastáncem malých vozů, nicméně kdybych si už měl z dané sestavy vybrat, vsadil bych asi na sice dražší, ale technicky pozoruhodnou Toyotu Yaris," sděluje svůj názor Aleš Kužel z pražského bazaru AAA Auto Praha. "U zákazníků je i při vyšší ceně rovněž velmi oblíbený Peugeot 206 stejně jako Volkswagen Polo s kvalitní technikou, leč konzervativním designem. V případě volby automobilu pro ženu však pořád vítězí Ford Ka."
Ford Ka
Orientační ceny jetých Fordů Ka v základním provedení:
Ročník
cena (Kč)
1996
150 000
1997
160 000
1998
175 000
1999
210 000
2000
225 000
Příplatky:
klimatizace
10 000
litá kola
5000 - 7000
posilovač řízení
5000
vozy od roč. 2000
10 000 - 15 000