Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ford má recept, jak zkrotit neposlušné obry. Vylepšené ESP zabrzdí před zatáčkou

  11:00aktualizováno  11:18
Americká automobilka Ford právě dokončuje intenzivní testování budoucí generace SUV Explorer. Ta se na trh dostane příští rok a jako první nabídne stabilizační systém CCT, který má zabránit převrácení vozu při příliš rychlém průjezdu zatáčkou.

Ford Curve Control Technology | foto: Ford Motor Company

Vozy kategorie SUV jsou z podstaty své vysoké konstrukce na převrácení daleko náchylnější než jiné vozy. V USA dochází podle údajů Fordu ročně až k 50 000 nehodám v důsledku nepřiměřeně rychlého nájezdu do zatáčky. V mnoha těchto případech dochází k převrácením vozu a nejvíce z těchto převrácených aut jsou vozy kategorie SUV. Tato auta se často při nepřiměřených rychlostech převrátí při "zaškobrtnutí" o nerovnost na vozovce nebo třeba obrubník či jiný okraj.

Běžné stabilizační systémy jednoduše nedovedou rozjetý vůz s vysokým těžištěm zkrotit a tak často dochází k tomu nejhoršímu. Potíž je v tom, že ESP má sice primárně bránit převrácení vozu, ale často tak vlastně podporuje nedotáčivost, která má za následek, že se vůz řítí ven ze silnice.

Ford Curve Control Technology

Ford tomu ale chce utržit s novou generací svého SUV Explorer přítrž. Kromě nových airbagů v bezpečnostních pásech totiž vůz dostane systém Curve Control Technology. Curve Control bude spolupracovat s běžným stabilizačním systémem ESP ale jeho úkol je trochu jiný. Zatímco ESP bude nadále vůz krotit ve většině situací na hraně, CCT bude schopno vůz "ukočírovat" ve chvílích opravdu razantního nájezdu do zatáčky vysokou rychlostí kdy se dostavuje výrazná nedotáčivost a mohlo by hrozit převrácení.

CCT je vlastně jen dalším rozšířením schopností stabilizačního systému. Zatímco běžné ESP přibrzďuje v krizových situacích jednotlivá kola tak, aby auto jelo požadovaným směrem a přitom řidič jeho zásah vlastně ani nezaznamenal, CCT bude fungovat trochu důrazněji. V řeči čísel – zatímco běžný stabilizační systém je schopen vyvolat zpomalení 0,1 g, CCT bude schopno vůz zpomalit s intenzitou až 0,5 g, což stačí na zpomalení vozu o zhruba 16 km/h během jediné sekundy.

Ford Curve Control Technology

CCT bude přitom nadále snažit vůz srovnat stejným způsobem jako ESP, na každé ze čtyř kol může být tedy vyvíjena podle potřeby různá brzdná síla. Toto výrazné zpomalení může rozhodnout o tom, zda se vůz v zatáčce udrží nebo třeba narazí do obrubníku, který často k převrácení SUV snadno přispěje. Systém CCT neobsahuje žádné nové mechanické prvky, jde čistě o další fázi softwarového vývoje stabilizačních systémů. Ford jej pro nový Explorer ladil dlouhých 18 měsíců. Díky CCT by vrozená nedotáčivost na předek těžkého SUV neměla nezkušeným řidičům přivolávat tolik horkých chvilek jako tomu bylo doposud.

Ford chce tento nový elektronický systém do roku 2015 montovat do devadesáti procent svých SUV a pick-upů. Prozatím není příliš jasné, nakolik tyto proklamace budou platit pro evropské modely, ale dříve nebo později se se systémem jistě setkáme. Naopak řidiči preferující čisté jízdní zážitky se nemusí bát, že by Ford systém rozšířil do celého svého portfolia. CCT je určen opravdu jen pro krocení velkých těžkých aut náchylných na převrácení, klasické sedany nebo sportovní modely jej (alespoň prozatím) nedostanou. Je ale otázkou, jakým směrem se bude ubírat vývoj systému. Pak je možné, že za několik let s trochu jinou charakteristikou objeví i ve vozech sportovnějšího naturelu.





Nejčtenější

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Další z rubriky

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.