Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mustang Cobra Jet nasazuje pro zběsilé sprinty dvě turba

aktualizováno 
Koncept dragsteru Ford Mustang Cobra Jet pohání motor s dvojicí turbodmychadel. Výrobce jim dal přednost před kompresorem, který použil v předchozí generaci závodního vozu. Je pravděpodobné, že s turbo technologií časem zamíří i do běžných aut pro americké zákazníky.

Ford Mustang Cobra Jet | foto: Ford

Přeplňované motory nejsou v Evropě ničím zvláštním. U dieselů je to u osobáků naprostý standard, u benzinových motorů pomalu také. Jenže v USA ještě stále vládnou atmosférické motory. Časy se však mění a pravděpodobně i američtí motoristé si budou muset zvykat na svištící turba pod kapotou.

Fotogalerie

Přednosti přeplňování pomocí výfukových turbodmychadel se zatím snaží Ford americkému publiku demonstrovat na konceptu závodního Mustangu Cobra Jet. Sportovní dragstery stejného jména mají za oceánem dobrý zvuk, první cobru jet vypustil Ford do světa už v roce 1968. Tehdy ji poháněl obří atmosférický osmiválec s objemem sedm litrů.

Novější cobry jet po roce 2008, kdy automobilka legendární dragstery oživila, pak poháněl o poznání menší pětilitrový osmiválec dopovaný kompresorem. Kompresor o objemu 2,9 litru napojený přímo na rozvody motoru ale podle Fordu odebíral při maximálním výkonu až 100 koní. A to je už poměrně hodně a pomalu to začíná přebíjet výhodu kompresoru, který přeplňuje motor už od nejnižších otáček.

Ford Mustang Cobra Jet

Ford Mustang Cobra Jet

V nejnovější generaci Mustangu Cobra Jet, kterým se Ford pochlubil, tak zůstal pětilitrový osmiválec. Jenže místo kompresoru ho přeplňuje dvojice turbodmychadel. Ta jsou podobná jako u nejnovějšího Fordu Focus ST a vyrábí je značka Borg-Warner. Jsou vyrobená ze slitiny titanu a hořčíku a dokážou se roztočit až na 150 000 otáček.

Výrobce tvrdí, že při použití dvojice turbodmychadel se podařilo eliminovat problém tohoto typu přeplňování, kdy turbo potřebuje k roztočení dostatek výfukových plynů a při jeho záběru tak většinou vzniká nepříjemná prodleva. Výsledkem je tak lepší akcelerace než u původního řešení s kompresorem. A právě akcelerace je při sprinterských závodech dragsterů to nejpodstatnější.

Ford Mustang Cobra Jet

Ford Mustang Cobra Jet

Na druhou stranu letošní Mustang Cobra Jet je zatím jen prototypem, který bude nadále vyvíjen a ještě nemá finální podobu. Motor s dvojicí turbodmychadel tak zatím není ve stavu, kdy by jej Ford nabízel zákazníkům. Světlou budoucnost ale signalizují další úpravy motoru směrem k moderní řadě agregátů EcoBoost, kterou Ford sériově produkuje.

Motory poháněné dvojicí turbodmychadel však nejsou ve světě ničím převratným. Toto řešení najdeme běžně v sériové produkci. Dvě turba mají třeba špičkové sportovní vozy, jako je Nissan GT-R. Běžně najdeme dvojici turbodmychadel i u Audi nebo BMW.

A pro zajímavost, dvě turba měl na severoamerickém trhu prodávaný Nissan 300ZX už v devadesátých letech. Jenže pravá (benzinová) turbománie přichází až nyní a i Ford se v tomto směru výrazně angažuje. Jeho litrový přeplňovaný tříválec se dokonce stal motorem roku. Existují ale i kombinace obou způsobů přeplňování, kompresor a turbo má například současná Škoda Fabia RS. 

Autor:




Nejčtenější

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Další z rubriky

Mazda CX-5
První jízda: Mazda CX-5 okouzlí i odpůrce SUV

Samotné Mazdě o právě představené CX-5 s velkým čumákem občas ujede, že to velký facelift. Na druhou stranu provedli konstruktéři tolik změn, že by takový vůz...  celý článek

Rolls-Royce Bespoke Sweptail
Nejdražší auto světa stojí 300 milionů. Rolls ho stavěl čtyři roky

Kdo byl před půlstoletím anebo ještě dřív přebohatý pan továrník a měl vkus a úroveň, nechal se vozit v autě, které postavil nějaký slavný karosář. Byla to...  celý článek

Rolls-Royce Phantom
Smekněte, jeho výsost Phantom přijíždí. Nový rolls je chrám ticha

Když se ten antický chrám masky chladiče z ručně leštěné oceli, za kterou se diskrétně převaluje dvanáctiválec, valí bulvárem, ulice ztichne. Být designérem...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.