Ford Mustang Cobra Jet

Ford Mustang Cobra Jet | foto: Ford

Mustang Cobra Jet nasazuje pro zběsilé sprinty dvě turba

  • 4
Koncept dragsteru Ford Mustang Cobra Jet pohání motor s dvojicí turbodmychadel. Výrobce jim dal přednost před kompresorem, který použil v předchozí generaci závodního vozu. Je pravděpodobné, že s turbo technologií časem zamíří i do běžných aut pro americké zákazníky.

Přeplňované motory nejsou v Evropě ničím zvláštním. U dieselů je to u osobáků naprostý standard, u benzinových motorů pomalu také. Jenže v USA ještě stále vládnou atmosférické motory. Časy se však mění a pravděpodobně i američtí motoristé si budou muset zvykat na svištící turba pod kapotou.

Přednosti přeplňování pomocí výfukových turbodmychadel se zatím snaží Ford americkému publiku demonstrovat na konceptu závodního Mustangu Cobra Jet. Sportovní dragstery stejného jména mají za oceánem dobrý zvuk, první cobru jet vypustil Ford do světa už v roce 1968. Tehdy ji poháněl obří atmosférický osmiválec s objemem sedm litrů.

Novější cobry jet po roce 2008, kdy automobilka legendární dragstery oživila, pak poháněl o poznání menší pětilitrový osmiválec dopovaný kompresorem. Kompresor o objemu 2,9 litru napojený přímo na rozvody motoru ale podle Fordu odebíral při maximálním výkonu až 100 koní. A to je už poměrně hodně a pomalu to začíná přebíjet výhodu kompresoru, který přeplňuje motor už od nejnižších otáček.

Ford Mustang Cobra Jet

V nejnovější generaci Mustangu Cobra Jet, kterým se Ford pochlubil, tak zůstal pětilitrový osmiválec. Jenže místo kompresoru ho přeplňuje dvojice turbodmychadel. Ta jsou podobná jako u nejnovějšího Fordu Focus ST a vyrábí je značka Borg-Warner. Jsou vyrobená ze slitiny titanu a hořčíku a dokážou se roztočit až na 150 000 otáček.

Výrobce tvrdí, že při použití dvojice turbodmychadel se podařilo eliminovat problém tohoto typu přeplňování, kdy turbo potřebuje k roztočení dostatek výfukových plynů a při jeho záběru tak většinou vzniká nepříjemná prodleva. Výsledkem je tak lepší akcelerace než u původního řešení s kompresorem. A právě akcelerace je při sprinterských závodech dragsterů to nejpodstatnější.

Ford Mustang Cobra Jet

Na druhou stranu letošní Mustang Cobra Jet je zatím jen prototypem, který bude nadále vyvíjen a ještě nemá finální podobu. Motor s dvojicí turbodmychadel tak zatím není ve stavu, kdy by jej Ford nabízel zákazníkům. Světlou budoucnost ale signalizují další úpravy motoru směrem k moderní řadě agregátů EcoBoost, kterou Ford sériově produkuje.

Motory poháněné dvojicí turbodmychadel však nejsou ve světě ničím převratným. Toto řešení najdeme běžně v sériové produkci. Dvě turba mají třeba špičkové sportovní vozy, jako je Nissan GT-R. Běžně najdeme dvojici turbodmychadel i u Audi nebo BMW.

A pro zajímavost, dvě turba měl na severoamerickém trhu prodávaný Nissan 300ZX už v devadesátých letech. Jenže pravá (benzinová) turbománie přichází až nyní a i Ford se v tomto směru výrazně angažuje. Jeho litrový přeplňovaný tříválec se dokonce stal motorem roku. Existují ale i kombinace obou způsobů přeplňování, kompresor a turbo má například současná Škoda Fabia RS.