Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ford používá techniku z první světové války k vylepšení současných aut

aktualizováno 
Takzvaná akustická zrcadla se používala ještě před vynálezem radaru k včasné detekci blížících se nepřátelských letadel a vzducholodí. Tuto techniku dnes používají některé automobilky, včetně Fordu, k vylepšení současných modelů.

Akustická zrcadla pomáhají konstruovat tišší vozy. | foto: Ford Motor Company

Ford použil akustická zrcadla při vývoji SUV Escape, které k nám zanedlouho dorazí jako nový Ford Kuga.

Princip akustického zrcadla je jednoduchý: plocha parabolického tvaru odráží zvukové vlny z okolí do jednoho místa, kde je zachytává mikrofon. Ten při správném nastavení citlivosti může s předstihem zachytit zvuky, které neuslyšíme běžným poslechem. Akustické zrcadlo funguje vlastně naprosto stejně jako parabola pro příjem satelitního signálu: jen namísto vln "z vesmíru" zachytává zvukové vlny z okolí.

Akustické zrcadlo z první světové války

V první světové válce se systém používal pro včasné varování před blížícími se nepřátelskými letadly a vzducholoděmi. Mikrofony byly schopné letouny odhalit daleko dříve, než byly viditelné pouhým okem. S tím jak vzrůstala rychlost letadel, a také s vynálezem radaru, se ale akustická zrcadla stala zbytečná, tedy alespoň v oblasti vojenské strategie.

Může se hodit

Líbí se vám Ford? Kupte si ho na Automodul.cz.

V automobilovém průmyslu ovšem slouží akustická zrcadla i dnes. Typicky je používají výrobci luxusních vozů. Ford je jednou z prvních automobilek, která toto technické řešení použila při vývoji masového modelu. Stejně jako v případě války, i v automobilové branži odhalují akustická zrcadla něco, co není vidět a pro člověka dokonce ani slyšet.

Akustická zrcadla totiž pomohou odhalit případná slabá místa, která mohou ovlivňovat hlučnost automobilů. Používají se ve dvou případech: odhalují místa, která se nadměrně podílí na vzniku aerodynamického hluku při obtékání vozu vzduchem a také odkrývají slabá místa, kudy může hluk pronikat do kabiny.

Akustická zrcadla pomáhají konstruovat tišší vozy

Procedura hledání nevhodných míst je také vcelku jednoduchá: akustické zrcadlo se pomalu posouvá podél automobilu a mapuje úroveň hluku. Z naměřených dat se pak dá jasně poznat, odkud přesně přichází nežádoucí hluk. V případě aerodynamického hluku se vývojáři pochopitelně soustředí na různé výstupky na karoserii a zkouší například různé tvary zpětných zrcátek a dalších dílů, které jsou nejproblematičtější. V případě zvukotěsnosti kabiny pak probíhá zkouška trochu naruby: zdroj zvuku je umístěn v kabině vozu a akustické zrcadlo "pátrá", kudy zvuk uniká z kabiny ven.

Ford Escape takto strávil v aero-akustickém větrném tunelu v německém vývojářském středisku automobilky 160 hodin. Výsledkem by měl být fakt, že escape (a tedy nová Kuga) bude jedním z nejtišších vozů své kategorie.





Nejčtenější

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Tesla Model X P90D Ludicrous
Pouliční nabíječky spustí revoluci, slibuje nadšenec do elektroaut

Až budou stojany pro nabíjení v ulicích, rozvoj elektroaut nic nezastaví, říká majitel vozu Tesla a velký propagátor elektromobilů Martin Hejtmánek.  celý článek

Další z rubriky

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Tesla Model X P90D Ludicrous
Pouliční nabíječky spustí revoluci, slibuje nadšenec do elektroaut

Až budou stojany pro nabíjení v ulicích, rozvoj elektroaut nic nezastaví, říká majitel vozu Tesla a velký propagátor elektromobilů Martin Hejtmánek.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.