Akustická zrcadla pomáhají konstruovat tišší vozy.

Akustická zrcadla pomáhají konstruovat tišší vozy. | foto: Ford Motor Company

Ford používá techniku z první světové války k vylepšení současných aut

  • 48
Takzvaná akustická zrcadla se používala ještě před vynálezem radaru k včasné detekci blížících se nepřátelských letadel a vzducholodí. Tuto techniku dnes používají některé automobilky, včetně Fordu, k vylepšení současných modelů.

Ford použil akustická zrcadla při vývoji SUV Escape, které k nám zanedlouho dorazí jako nový Ford Kuga.

Princip akustického zrcadla je jednoduchý: plocha parabolického tvaru odráží zvukové vlny z okolí do jednoho místa, kde je zachytává mikrofon. Ten při správném nastavení citlivosti může s předstihem zachytit zvuky, které neuslyšíme běžným poslechem. Akustické zrcadlo funguje vlastně naprosto stejně jako parabola pro příjem satelitního signálu: jen namísto vln "z vesmíru" zachytává zvukové vlny z okolí.

Akustické zrcadlo z první světové války

V první světové válce se systém používal pro včasné varování před blížícími se nepřátelskými letadly a vzducholoděmi. Mikrofony byly schopné letouny odhalit daleko dříve, než byly viditelné pouhým okem. S tím jak vzrůstala rychlost letadel, a také s vynálezem radaru, se ale akustická zrcadla stala zbytečná, tedy alespoň v oblasti vojenské strategie.

V automobilovém průmyslu ovšem slouží akustická zrcadla i dnes. Typicky je používají výrobci luxusních vozů. Ford je jednou z prvních automobilek, která toto technické řešení použila při vývoji masového modelu. Stejně jako v případě války, i v automobilové branži odhalují akustická zrcadla něco, co není vidět a pro člověka dokonce ani slyšet.

Akustická zrcadla totiž pomohou odhalit případná slabá místa, která mohou ovlivňovat hlučnost automobilů. Používají se ve dvou případech: odhalují místa, která se nadměrně podílí na vzniku aerodynamického hluku při obtékání vozu vzduchem a také odkrývají slabá místa, kudy může hluk pronikat do kabiny.

Akustická zrcadla pomáhají konstruovat tišší vozy

Procedura hledání nevhodných míst je také vcelku jednoduchá: akustické zrcadlo se pomalu posouvá podél automobilu a mapuje úroveň hluku. Z naměřených dat se pak dá jasně poznat, odkud přesně přichází nežádoucí hluk. V případě aerodynamického hluku se vývojáři pochopitelně soustředí na různé výstupky na karoserii a zkouší například různé tvary zpětných zrcátek a dalších dílů, které jsou nejproblematičtější. V případě zvukotěsnosti kabiny pak probíhá zkouška trochu naruby: zdroj zvuku je umístěn v kabině vozu a akustické zrcadlo "pátrá", kudy zvuk uniká z kabiny ven.

Ford Escape takto strávil v aero-akustickém větrném tunelu v německém vývojářském středisku automobilky 160 hodin. Výsledkem by měl být fakt, že escape (a tedy nová Kuga) bude jedním z nejtišších vozů své kategorie.