Ford recykluje motory. Nebojte, vaše nové auto takový nedostane

Automobilka Ford má k dispozici novou technologii, pomocí které udělá ze starého motoru motor doslova jako nový. Kromě výměny některých součástek a celkového vyčištění motoru spočívá především v plazmovém nanesení nové vrstvy do válců. Detaily jsme zkoumali ve vývojovém centru Fordu v Cáchách.
Automobilka Ford má k dispozici novou technologii, pomocí které udělá ze starého motoru motor doslova jako nový.

Automobilka Ford má k dispozici novou technologii, pomocí které udělá ze starého motoru motor doslova jako nový. | foto: Luděk Vokáč, iDNES.cz

Repase motorů dostávají u Fordu nový rozměr. I proto pro ně v angličtině Ford používá výraz „remanufactured“ namísto obvyklejšího „refurbished“. Firma redakci iDNES.cz ve vývojovém centru v Cáchách a také na půdě tamní univerzity RWTH ukázal, jak tento proces funguje.

Za sklem průmyslového boxu stojí jednoduchá, ale trochu zvláštní konstrukce. Na vrchu je velké klubko s něčím, co vypadá jako měděný drát, dole, kam se drát táhne, rotuje cosi, co vypadá jako vrták. Ale ve skutečnosti je to jakýsi rotující plazmový hořák, do kterého stroj nad ním „krmí“ onen drát. Dole je v plechové nádobě umístěna maketa válce spalovacího motoru. Rotující část se do ní ponoří a takto nanáší na stěny válce novou vrstvu materiálu.

Toto je v podstatě až závěr celého procesu, ale je to to nejzajímavější, co vede k celkové obnově motoru. Právě tento postup vznikl ve spolupráci Fordu a RWTH a automobilka na použití této metody při obnově motorů získala patent. Díky nové metodě, která má původ v úpravách pro silné motory sportovních vozů, se má repasovaný motor chovat v podstatě jako nový. Opět má vydržet několik set tisíc kilometrů provozu.

Metoda se jmenuje Plasma Transferred Wire Arc (PTWA), ale Clemens Verpoort z vývojového centra Fordu ji zjednodušeně označuje jako termální rozprašování.

Staré motory se touto metodou vracejí zpátky k životu, což má několik praktických výhod. „Jde o efektivní využití energie, která už byla jednou vložena do výroby motoru,“ vysvětluje Mark Silk, další ze zástupců Fordu. Motory, které by jinak skončily ve šrotu, tak mohou žít dál, a není tak potřeba vynakládat energii na výrobu nových agregátů. To mimochodem znamená úspory emisí CO2 ve výrobě.

Takto upravené motory samozřejmě neputují do nových aut. Jednak jde o starší agregáty, které se už ani nemusejí ve velkých sériích vyrábět, ale především Ford nijak nemaskuje jejich původ. Jsou to prostě továrně repasované motory se vším všudy a používají se především jako náhradní díl. „Zatímco nový náhradní motor stojí asi 4 500 eur, cena takto repasovaného agregátu se pohybuje v rozmezí 2 500 až 3 500 eur,“ vysvětluje Silk úsporu, kterou použití starého agregátu znamená. Ford přitom tvrdí, že motor je doslova jako nový.

Mimo jiné i díky tomu, že není potřeba používat speciální součástky. Při běžné repasi motoru je po výbrusu válce jeho průměr samozřejmě o trochu větší než původně, což si žádá přinejmenším použití jiných pístních kroužků, v některých případech i nových pístů. To u metody PTWA nehrozí. Výbrus válce je sice také proveden, ale jde především o odstranění usazenin a jen jemné obrobení vnitřní plochy válce. Pak je právě nanesena nová vrstva materiálu o tloušťce 0,2 mm, která je následně obrobena stejně, jako se obrábí vnitřek válce nového motoru.

Motor samozřejmě motor dostane i spoustu dalších nových součástek, třeba řetězy, vačky, ventily nebo jejich zdvihátka a mnoho dalšího, vše samozřejmě podle stavu opotřebení. Ale nejsložitější a výrobně energeticky nejnáročnější blok je zachován.

Ford takto hodlá v současnosti vyrábět asi 600 motorů měsíčně, postupně má produkce růst.

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Diář petrolheada: Do Mostu za klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...