Ford S-Max

Ford S-Max | foto: Ford

Ford má nový S-Max, dostane systém proti pokutám za rychlost

  • 95
Na autosalonu v Paříži se světu představí nový Ford S-Max, automobilka však detaily prozradila už dříve. Elegantní rodinný minivan si zakládá na kombinaci praktičnosti, stylu a dravých jízdních vlastností. Dostane novou techniku a bude ho pohánět přeplňovaná patnáctistovka.

Ford si úspěch první generace minivanu S-Max velice pochvaluje. Auto, kterého se prodalo přes 400 tisíc kusů, totiž oslovilo ty zákazníky, kteří sice touží po praktičnosti a prostornosti velkých MPV, ale zároveň si chtějí užít požitek z jízdy. S-Max se tak stal paradoxem v jinak klesajícím segmentu velkých minivanů. Ten trpí především tím, že mnoho zákazníků si vystačí s menšími kompaktními MPV, nebo si rovnou pořizují velká SUV.

Dynamika i snižování spotřeby

Nová generace staví právě na úspěších té předchozí. Auto dostalo ještě atraktivnější design, který vychází z loňské studie S-Max Vignale Concept. Byť jsou tu oproti studii určité ústupky ve vnější estetice, design se ještě více posunul od tradičního pojetí MPV, a možná i proto sama automobilka novinku označuje jako SAV – Sports Activity Vehicle. Při pohledu z boku připomíná novinka spíš větší hatchback, a to díky A sloupku, který byl posunut hodně vzad, a prodloužil tak kapotu. Především záď ovšem prozradí mohutnost vozu.

Jako u předchozí generace, i v té nové podpoří dynamický vzhled vozu použité agregáty. Ford si je vědom toho, že velký minivan potřebuje dost výkonu. Základním motorem tu bude nová přeplňovaná patnáctistovka EcoBoost, která nahradí dosavadní motor 1.6 EcoBoost. Výkon 118 kW, tedy 160 koní, zůstane zachován, nový agregát se však chlubí jak lepším průběhem točivého momentu, tak nižší spotřebou paliva.

Jedinou další benzinovou volbou bude dvoulitr EcoBoost s výkonem 240 koní, tedy 176 kW. Ford ovšem očekává i velký zájem o vznětové varianty. Ty budou tentokrát tři. Vždy bude pod kapotou motor 2.0 TDCi, pokaždé naladěný na jiný výkon. Základem bude 120 koní (88 kW), druhým krokem bude 150 koní (110 kW) a vrcholem pak 180 koní (132 kW). Dva silnější diesely a silnější benzin půjde kombinovat s dvouspojkovou automatickou převodovkou.

Ke snížení spotřeby nepřispívají jen přepracované motory. Je tu systém Start-Stop a auta budou mít systém rekuperace energie při brzdění. Nové je aerodynamické zakrytování podvozku a maska chladiče se umí zavírat v případě, že není potřeba intenzivní chlazení, a tím snižuje odpor vzduchu. I nové čelní LED světlomety pomáhají šetřit palivo.

Chytrý prostor

Posádka najde pohodlí v prostorném interiéru, který bude mít konfiguraci s pěti, nebo sedmi sedadly. Ford se opět chlubí maximálně snadnou manipulací se sedadly a tvrdí, že interiér umožňuje celých 32 způsobů uspořádání. Úroveň komfortu má zvyšovat nový systém odhlučnění, zabudovaný mimo jiné i do střechy. Jeho úkolem je kompenzovat vibrace.

Přední sedadla novinky mohou být vybavena masážní funkcí a klimatizace bude mít oddělené okruhy pro zadní sedadla. Nebude chybět celá řada elektronických pomocníků, ať už systém varování před kolizí, nebo systém pro automatické parkování. Chybět nemohou různé asistenty pro udržování v jízdním pruhu, rozpoznávání dopravních značek nebo varování před vozem v mrtvém úhlu.

Na palubě se to může hemžit displeji, namísto klasického přístrojového panelu je tu širokoúhlý desetipalcový, palubní systém Sync 2 pak půjde ovládat přes dotykovou osmipalcovou obrazovku.

S-Max také dostane adaptivní řízení, které  bude měnit převodový poměr tak, aby se auto co nejsnáze ovládalo. Otázkou je, jak takový systém ovlivní jinak řidiči oceňované přesné řízení a dobrou zpětnou vazbu od kol u předchozí generace. Jednou z technických novinek bude také inteligentní omezovač rychlosti. Ten může omezit maximální rychlost podle dat získaných z navigace nebo ze systému čtení dopravních značek. Podle Fordu se díky této technologii mohou řidiči snadno vyhnout pokutám za rychlost.

Nový Ford S-Max se začne prodávat až příští rok. Automobilka tak má ještě čas pochlubit se některými konkrétními daty jako třeba rozměry vozu či objemem zavazadlového prostoru. A koneckonců i konkrétní spotřebou paliva.