Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Černá perla

aktualizováno 
To zadní křídlo na noze zná snad každý, kromobyčejně rychlé fordy osmdesátých let jím byly typické. Tento unikát z pětisetkusové série je něco pro labužníky. Ford Sierra RS500 Cosworth je jednou z legend. Proto patří na originální automobilovou slavnost, která se o tomto víkendu koná v pražských Bohnicích.

Ford Sierra RS500 Cosworth | foto: Lukáš Hron, Mobil

RS500 je do provozu vypuštěná závodní bestie, odvozená od závodního speciálu. V dílnách Aston Martinu jich v roce 1987 postavili přesně pět set. Tak to vyžadují předpisy, aby mohla sierra závodit.

Všechny měly volant vpravo a skoro všechny byly černé (údajně 400 černých, zbytek bílé a modré). Závodní speciál, který pak opanoval britské okruhové mistrovství BTCC a úspěšně závodil v dalších evropských šampionátech, měl přes pět set koní.

Ford Sierra RS500 Cosworth

Dvanáctisetkilová silniční verze měla na svou dobu ohromujících 224 koní, na zadní patnáctipalcová kola, mezi nimiž je samosvorný diferenciál, posílá sílu 280 Nm pětistupňová převodovka Borg-Warner T5.

Dlouhá řadicí páka vypadá vypůjčená z tranzitu. K tomu velký volant. Vnitřek je prostě typický ford osmdesátých let: příšerné plasty, hranatá přístrojovka. Ale v cosworthu, kde vás obejmou závodní sedačky Recaro, vám je to jedno.

Ford Sierra RS500 Cosworth

Šestnáctiventilový dvoulitr je osazený obřím turbodmychadlem (pro znalce Garrett T31/T04); to v podání auta z osmdesátých let znamená kopance do zad, když se turbo nadechne a přidá motoru sílu. Podle těch, co se svezli, ta pravá nirvána přichází v RS500  po čtyřech tisících otáčkách. To pak umí sprint na stovku za šest sekund a uhánět umí až dvěstěpadesátkou.

Spousta cosworthů skončila rozbitých na cestách a okruzích. Těch pár, co přežilo, dnes odpočívá v klimatizovaných garážích a rostou na ceně. Dnes je to až 1,4 milionu.

FOTOGALERIE

Ford Sierra RS500 Cosworth
Ford Sierra RS500 Cosworth
Ford Sierra RS500 Cosworth


Témata: Aston Martin, Ford


Nejčtenější

Úřednice odboru dopravy ašské radnice Pavlína Vítková nechává klienty vybrat si
Konec útrpných přepisů: auto od června přeregistrujete kdekoli

Registrace nového či dovezeného auta, změna majitele nebo umístění vozu do depozitu. Doposud se daly veškeré změny v registru vozidel hlásit a provádět pouze...  celý článek

Ještě kožený volant. Po nasazení airbagu zbývá zacvaknout středový kryt
Ukliďte si v autě, volant je špinavější než záchodové prkénko

Obecně se ví, že interiér vozu není zrovna nejčistší místo, ve kterém se pohybujeme. Nová studie specialistů čištění aut to potvrzuje. Automobil je zamořený...  celý článek

Mazda CX-5
Mazda CX-5 patří k nejpovedenějším SUV, ale v Praze tohle auto nechtějí

Tichý motor, živé reakce na plyn a kultivovaná lehkost při průjezdu zatáček – to je nová Mazda CX-5 v základním provedení s pohonem předních kol, které jsme...  celý článek

Magistrátní kampaň odrazuje řidiče od nákupu SUV
Hon na SUV: jak ubližují velká auta Praze, vysvětlí muž z magistrátu

Nekupujte SUV, nabádá pražský magistrát řidiče v kampani Čistou stopou Prahou, kterou spustil loni na jaře. Kontroverzní video, která má odradit od jízdy...  celý článek

Ilustrační snímek
Domácí rádce: Jak se rychle a zadarmo zbavit pneumatik

Kdo hodí ojetou pneumatiku do přírody, je barbar. Když už máte na to jezdit autem, máte jistě pár korun na likvidaci ojetých gum. Navíc nově existuje svozový...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.