Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Černá perla

aktualizováno 
To zadní křídlo na noze zná snad každý, kromobyčejně rychlé fordy osmdesátých let jím byly typické. Tento unikát z pětisetkusové série je něco pro labužníky. Ford Sierra RS500 Cosworth je jednou z legend. Proto patří na originální automobilovou slavnost, která se o tomto víkendu koná v pražských Bohnicích.

Ford Sierra RS500 Cosworth | foto: Lukáš Hron, Mobil

RS500 je do provozu vypuštěná závodní bestie, odvozená od závodního speciálu. V dílnách Aston Martinu jich v roce 1987 postavili přesně pět set. Tak to vyžadují předpisy, aby mohla sierra závodit.

Všechny měly volant vpravo a skoro všechny byly černé (údajně 400 černých, zbytek bílé a modré). Závodní speciál, který pak opanoval britské okruhové mistrovství BTCC a úspěšně závodil v dalších evropských šampionátech, měl přes pět set koní.

Ford Sierra RS500 Cosworth

Dvanáctisetkilová silniční verze měla na svou dobu ohromujících 224 koní, na zadní patnáctipalcová kola, mezi nimiž je samosvorný diferenciál, posílá sílu 280 Nm pětistupňová převodovka Borg-Warner T5.

Dlouhá řadicí páka vypadá vypůjčená z tranzitu. K tomu velký volant. Vnitřek je prostě typický ford osmdesátých let: příšerné plasty, hranatá přístrojovka. Ale v cosworthu, kde vás obejmou závodní sedačky Recaro, vám je to jedno.

Ford Sierra RS500 Cosworth

Šestnáctiventilový dvoulitr je osazený obřím turbodmychadlem (pro znalce Garrett T31/T04); to v podání auta z osmdesátých let znamená kopance do zad, když se turbo nadechne a přidá motoru sílu. Podle těch, co se svezli, ta pravá nirvána přichází v RS500  po čtyřech tisících otáčkách. To pak umí sprint na stovku za šest sekund a uhánět umí až dvěstěpadesátkou.

Spousta cosworthů skončila rozbitých na cestách a okruzích. Těch pár, co přežilo, dnes odpočívá v klimatizovaných garážích a rostou na ceně. Dnes je to až 1,4 milionu.

FOTOGALERIE

Ford Sierra RS500 Cosworth
Ford Sierra RS500 Cosworth
Ford Sierra RS500 Cosworth


Témata: Aston Martin, Ford


Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.