Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Černá perla

aktualizováno 
To zadní křídlo na noze zná snad každý, kromobyčejně rychlé fordy osmdesátých let jím byly typické. Tento unikát z pětisetkusové série je něco pro labužníky. Ford Sierra RS500 Cosworth je jednou z legend. Proto patří na originální automobilovou slavnost, která se o tomto víkendu koná v pražských Bohnicích.

Ford Sierra RS500 Cosworth | foto: Lukáš Hron, Mobil

RS500 je do provozu vypuštěná závodní bestie, odvozená od závodního speciálu. V dílnách Aston Martinu jich v roce 1987 postavili přesně pět set. Tak to vyžadují předpisy, aby mohla sierra závodit.

Všechny měly volant vpravo a skoro všechny byly černé (údajně 400 černých, zbytek bílé a modré). Závodní speciál, který pak opanoval britské okruhové mistrovství BTCC a úspěšně závodil v dalších evropských šampionátech, měl přes pět set koní.

Ford Sierra RS500 Cosworth

Dvanáctisetkilová silniční verze měla na svou dobu ohromujících 224 koní, na zadní patnáctipalcová kola, mezi nimiž je samosvorný diferenciál, posílá sílu 280 Nm pětistupňová převodovka Borg-Warner T5.

Dlouhá řadicí páka vypadá vypůjčená z tranzitu. K tomu velký volant. Vnitřek je prostě typický ford osmdesátých let: příšerné plasty, hranatá přístrojovka. Ale v cosworthu, kde vás obejmou závodní sedačky Recaro, vám je to jedno.

Ford Sierra RS500 Cosworth

Šestnáctiventilový dvoulitr je osazený obřím turbodmychadlem (pro znalce Garrett T31/T04); to v podání auta z osmdesátých let znamená kopance do zad, když se turbo nadechne a přidá motoru sílu. Podle těch, co se svezli, ta pravá nirvána přichází v RS500  po čtyřech tisících otáčkách. To pak umí sprint na stovku za šest sekund a uhánět umí až dvěstěpadesátkou.

Spousta cosworthů skončila rozbitých na cestách a okruzích. Těch pár, co přežilo, dnes odpočívá v klimatizovaných garážích a rostou na ceně. Dnes je to až 1,4 milionu.

FOTOGALERIE

Ford Sierra RS500 Cosworth
Ford Sierra RS500 Cosworth
Ford Sierra RS500 Cosworth




Nejčtenější

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Další z rubriky

Citroën C5
Tip bazarového šmejdila je Citroën C5: za málo peněz, hodně muziky

Citroën C5 druhé generace zaujme atraktivním designem i vyhlášeným hydropneumatickým pérováním. Navíc můžete mít pod kapotou oblíbený naftový dvoulitr HDi. A...  celý článek

Brno Revival Mezi pavilony
VIDEO: Bugatka stará 91 let řádí v Brně, až dlažební kostky létají

Někdo by řekl, že jezdit takto se skoro se stoletým autem je skoro svatokrádež. Ale ta nádherná oprýskaná bugatka, celá od oleje a s orezlým výfukem, je...  celý článek

Horch 750 Tourenwagen
Autofotka týdne: Nádherný veterán českého sběratele okouzlil v Německu

Horch 750 je pořádný kus auta, pod dlouhatánskou kapotou má rozvážně se převalující osmiválec podmanivého hlasu a k tomu nádhernou karoserii meziválečné...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.