Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Tryskododávka oslavuje kulatiny legendárního transitu

aktualizováno 
Zákazník přijde pro dodávku a chce transita, popisují prodejci. Nebylo by to nic divného, ale stalo se to v dealerství Fiatu. Transit je totiž v Česku pojmem. Nejen laici tak dodnes říkají jakékoliv dodávce. Transit letos slaví padesátiny.

Ford Transit Supervan 3 | foto: Lukáš Hron, Mobil

Ford Transit je jednou z nejznámějších a nejprodávanějších dodávek na celém světě. Celkem se jich prodalo na osm milionů, letos má podle plánů přibýt devátý. První vyrobili v britském Langley 9. srpna 1965.

„Ford u Transitu v roce 1965 poprvé použil řešení s motorem před řidičem u dodávkového automobilu. Většina konkurence k němu přešla v osmdesátých až devadesátých letech,“ uvádí česká Wikipedie.

Pár kousků Transitu s motorem vzadu ovšem existuje. Transit Supervan 3 je ten z nejdivočejších. Už název napovídá, že ostrých dodávek, které měly dělat reklamu Fordu, vzniklo více. První v roce 1971 postavili tak, že karoserii dodávky posadili na šasi supersportovního Fordu GT40.

Supervan 3 vznikl v roce 1994 a s Transitem páté generace, který se tehdy představoval, měl společné kromě jména snad jen tvarování karoserie. Ale ani to moc nesedělo. Když jste totiž tryskotransit potkali naživo, byl viditelně menší. Auto vzniklé přepracováním předchozího speciálu Supervan 2 totiž stálo na podvozku závodního speciálu Ford C100 a laminátová karoserie byla zmenšená o osminu.

V útrobách byl u zadní nápravy uložen tříapůllitrový osmiválec od Cosworthu. Formulový motor Cosworth HB měl výkon 650 koní a omezovač otáček zasahoval u neuvěřitelných 13 800 ot./min. Auto dostalo šestistupňovou převodovku z monopostu Formule 1, která byla stejně jako motor z vozu týmu Benetton. Hranaté 4,6 metru dlouhé monstrum vážící necelých devět metráků prý umělo uhánět rychlostí 320 kilometrů v hodině a vytřelit na stovku za tři a půl sekundy.

Fotogalerie

Formulové bylo také zavěšení kol s nezávislými rameny na obou nápravách. Za třináctipalcovými hořčíkovými ráfky byly v pohotovosti brzdy Brembo s průměrem 279 mm. Pilot sedí v kabině uprostřed.

Supervan 3 byl hvězdou okruhů druhé poloviny devadesátých let. V roce 1998 byl na exhibičních jízdách k vidění i v Česku, řádil na brněnském okruhu. „První odvážlivci prošli bezpečnostní instruktáží, upevnili si přílbu a pořádně přitáhli pásy. Zezadu přisunuli technici pomocný startovací elektromotor, který roztočil vlastní osmiválec. Ozval se hrozivý rachot. Pilot Michael Vergens zařadil jedničku, ale protože je motor laděn na provoz ve vysokých otáčkách a spojka je stavěná pro přenos extrémních sil, bylo nutné vůz vždy při rozjezdu mírně roztlačit. Pak už ale následovala pekelná jízda. Především zrychlení a zpomalení bralo dech,“ popisoval tehdy firemní magazín Svět Fordu.

Když Supervan 3 uzavřel svou kariéru, přesunul se do firemního depozitáře. Z praktických důvodů dostal jiný motor, který je slabší, ale jednodušší na ovládání. Šestiválcový agregát Cosworth Pro Sports 3000 má výkon asi 260 koní, výkon na zadní kola přenáší pětistupňová sekvenční převodovka. Maximální rychlost klesla na 240 km/h.





Nejčtenější

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Další z rubriky

Citroën C5
Tip bazarového šmejdila je Citroën C5: za málo peněz, hodně muziky

Citroën C5 druhé generace zaujme atraktivním designem i vyhlášeným hydropneumatickým pérováním. Navíc můžete mít pod kapotou oblíbený naftový dvoulitr HDi. A...  celý článek

Výstava amerických bouráků upravených ve stylu „lowrider“ v Petersenově...
Autofotka týdne: Podvozek proklatě nízko

Chvilku dřou břichem po zemi, pak zas jako by měly chůdy; speciální odnoži tuningu aut se dostalo pocty, má extra výstavu ve slavném automobilovém muzeu v Los...  celý článek

Rekonstrukce rally čtyřkolky Renault 12 Sinpar
VIDEO: Závodní kombík Renaultu znovu ožil

Před čtyřiceti lety, v lednu 1977, zvítězil s vozem Renault 12 Sinpar Jean-Claude Briavoine v rallye Abidžan - Nice. Letos byla dokončena důkladná rekonstrukce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.