Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Tryskododávka oslavuje kulatiny legendárního transitu

aktualizováno 
Zákazník přijde pro dodávku a chce transita, popisují prodejci. Nebylo by to nic divného, ale stalo se to v dealerství Fiatu. Transit je totiž v Česku pojmem. Nejen laici tak dodnes říkají jakékoliv dodávce. Transit letos slaví padesátiny.

Ford Transit Supervan 3 | foto: Lukáš Hron, Mobil

Ford Transit je jednou z nejznámějších a nejprodávanějších dodávek na celém světě. Celkem se jich prodalo na osm milionů, letos má podle plánů přibýt devátý. První vyrobili v britském Langley 9. srpna 1965.

„Ford u Transitu v roce 1965 poprvé použil řešení s motorem před řidičem u dodávkového automobilu. Většina konkurence k němu přešla v osmdesátých až devadesátých letech,“ uvádí česká Wikipedie.

Pár kousků Transitu s motorem vzadu ovšem existuje. Transit Supervan 3 je ten z nejdivočejších. Už název napovídá, že ostrých dodávek, které měly dělat reklamu Fordu, vzniklo více. První v roce 1971 postavili tak, že karoserii dodávky posadili na šasi supersportovního Fordu GT40.

Supervan 3 vznikl v roce 1994 a s Transitem páté generace, který se tehdy představoval, měl společné kromě jména snad jen tvarování karoserie. Ale ani to moc nesedělo. Když jste totiž tryskotransit potkali naživo, byl viditelně menší. Auto vzniklé přepracováním předchozího speciálu Supervan 2 totiž stálo na podvozku závodního speciálu Ford C100 a laminátová karoserie byla zmenšená o osminu.

V útrobách byl u zadní nápravy uložen tříapůllitrový osmiválec od Cosworthu. Formulový motor Cosworth HB měl výkon 650 koní a omezovač otáček zasahoval u neuvěřitelných 13 800 ot./min. Auto dostalo šestistupňovou převodovku z monopostu Formule 1, která byla stejně jako motor z vozu týmu Benetton. Hranaté 4,6 metru dlouhé monstrum vážící necelých devět metráků prý umělo uhánět rychlostí 320 kilometrů v hodině a vytřelit na stovku za tři a půl sekundy.

Fotogalerie

Formulové bylo také zavěšení kol s nezávislými rameny na obou nápravách. Za třináctipalcovými hořčíkovými ráfky byly v pohotovosti brzdy Brembo s průměrem 279 mm. Pilot sedí v kabině uprostřed.

Supervan 3 byl hvězdou okruhů druhé poloviny devadesátých let. V roce 1998 byl na exhibičních jízdách k vidění i v Česku, řádil na brněnském okruhu. „První odvážlivci prošli bezpečnostní instruktáží, upevnili si přílbu a pořádně přitáhli pásy. Zezadu přisunuli technici pomocný startovací elektromotor, který roztočil vlastní osmiválec. Ozval se hrozivý rachot. Pilot Michael Vergens zařadil jedničku, ale protože je motor laděn na provoz ve vysokých otáčkách a spojka je stavěná pro přenos extrémních sil, bylo nutné vůz vždy při rozjezdu mírně roztlačit. Pak už ale následovala pekelná jízda. Především zrychlení a zpomalení bralo dech,“ popisoval tehdy firemní magazín Svět Fordu.

Když Supervan 3 uzavřel svou kariéru, přesunul se do firemního depozitáře. Z praktických důvodů dostal jiný motor, který je slabší, ale jednodušší na ovládání. Šestiválcový agregát Cosworth Pro Sports 3000 má výkon asi 260 koní, výkon na zadní kola přenáší pětistupňová sekvenční převodovka. Maximální rychlost klesla na 240 km/h.



Témata: Fiat, Ford


Nejčtenější

Volkswagen v září přiznal, že software umožňující manipulovat s testy emisí...
Dieselgate: německá policie nenechá opravit svá cinknutá TDI

Němečtí řidiči, kteří nenechají ze svých volkswagenů odstranit podvodný software, riskují, že neprojdou STK. Bavorská policie se však se svými 500 hlídkovými...  celý článek

Škoda Citigo
Jednoduché způsoby, jak zjistit, že auto není v kondici

Včasné zjištění závady u auta může ušetřit nemalé peníze. Pokud totiž některé odhalíte příliš pozdě, spustí se řetězec dalších problémů a cena opravy pak roste...  celý článek

Test nového skútru Honda SH125 v italské Florencii. Aktuální model Hondy SH se...
První jízda s Japoncem z Itálie. Honda SH potěší vychytávkami

Itálie je zemí skútrům zaslíbenou a spousta z nich se tam také vyrábí. Je to také země proslulá pro našince někdy těžko pochopitelným dopravním chaosem. Asi...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Ford chce v roce 2021 komerčně nasadit plně autonomní vůz

Automobilka Ford chce mít v roce 2021 v komerčním nasazení plně autonomní vůz, který bude schopen jezdit bez řidiče. Mohl by sloužit pro sdílené jízdy nebo...  celý článek

Hover Ride Design Concept
Autofotka týdne: létající motocykl od BMW a Lega

Motocykl BMW R 1200 GS Adventure v podání stavebnice Lego Technic není jen pouhou hračkou, která obsahuje 603 kostiček. Je to také živoucí doklad spolupráce...  celý článek

Další z rubriky

Škoda 1000 MB na veteránské rally Histo Monte 2016
Rally autodědečků je adrenalin: generálka převodovky zabrala 4,5 hodiny

Tohle garáže nóbl hotelu v Aix de Bains v podhůří francouzských Alp ještě nezažily. Výměnu převodovky v padesátiletém embéčku za čtyři a půl hodiny si s...  celý článek

21. AvD-Histo-Monte 2017
OBRAZEM: Automobiloví dědečci přešplhali Alpy v kvapíkovém tempu

AvD-Histo-Monte je jednou z nejparádnějších veteránských rallye Evropy. Možná tu chybí ta nejnabubřelejší automobilová smetánka, o to víc se však závodí a s...  celý článek

Volha Gaz 21
Jak se kupovala auta v SSSR: do několikaleté fronty nemohl každý

Uteklo skoro čtvrt století od chvíle, kdy se auta stala pro obyvatele Ruska dostupným zbožím. Už je ale dávno zapomenuto, jak se opatřovala auta za dob...  celý článek

BMW X3 xDrive30d 2011 ·...
BMW X3 xDrive30d 2011 ·...

r.v. 2011, naj. 61 729 km, diesel
680 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.