Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Tryskododávka oslavuje kulatiny legendárního transitu

aktualizováno 
Zákazník přijde pro dodávku a chce transita, popisují prodejci. Nebylo by to nic divného, ale stalo se to v dealerství Fiatu. Transit je totiž v Česku pojmem. Nejen laici tak dodnes říkají jakékoliv dodávce. Transit letos slaví padesátiny.

Ford Transit Supervan 3 | foto: Lukáš Hron, Mobil

Ford Transit je jednou z nejznámějších a nejprodávanějších dodávek na celém světě. Celkem se jich prodalo na osm milionů, letos má podle plánů přibýt devátý. První vyrobili v britském Langley 9. srpna 1965.

„Ford u Transitu v roce 1965 poprvé použil řešení s motorem před řidičem u dodávkového automobilu. Většina konkurence k němu přešla v osmdesátých až devadesátých letech,“ uvádí česká Wikipedie.

Pár kousků Transitu s motorem vzadu ovšem existuje. Transit Supervan 3 je ten z nejdivočejších. Už název napovídá, že ostrých dodávek, které měly dělat reklamu Fordu, vzniklo více. První v roce 1971 postavili tak, že karoserii dodávky posadili na šasi supersportovního Fordu GT40.

Supervan 3 vznikl v roce 1994 a s Transitem páté generace, který se tehdy představoval, měl společné kromě jména snad jen tvarování karoserie. Ale ani to moc nesedělo. Když jste totiž tryskotransit potkali naživo, byl viditelně menší. Auto vzniklé přepracováním předchozího speciálu Supervan 2 totiž stálo na podvozku závodního speciálu Ford C100 a laminátová karoserie byla zmenšená o osminu.

V útrobách byl u zadní nápravy uložen tříapůllitrový osmiválec od Cosworthu. Formulový motor Cosworth HB měl výkon 650 koní a omezovač otáček zasahoval u neuvěřitelných 13 800 ot./min. Auto dostalo šestistupňovou převodovku z monopostu Formule 1, která byla stejně jako motor z vozu týmu Benetton. Hranaté 4,6 metru dlouhé monstrum vážící necelých devět metráků prý umělo uhánět rychlostí 320 kilometrů v hodině a vytřelit na stovku za tři a půl sekundy.

Fotogalerie

Formulové bylo také zavěšení kol s nezávislými rameny na obou nápravách. Za třináctipalcovými hořčíkovými ráfky byly v pohotovosti brzdy Brembo s průměrem 279 mm. Pilot sedí v kabině uprostřed.

Supervan 3 byl hvězdou okruhů druhé poloviny devadesátých let. V roce 1998 byl na exhibičních jízdách k vidění i v Česku, řádil na brněnském okruhu. „První odvážlivci prošli bezpečnostní instruktáží, upevnili si přílbu a pořádně přitáhli pásy. Zezadu přisunuli technici pomocný startovací elektromotor, který roztočil vlastní osmiválec. Ozval se hrozivý rachot. Pilot Michael Vergens zařadil jedničku, ale protože je motor laděn na provoz ve vysokých otáčkách a spojka je stavěná pro přenos extrémních sil, bylo nutné vůz vždy při rozjezdu mírně roztlačit. Pak už ale následovala pekelná jízda. Především zrychlení a zpomalení bralo dech,“ popisoval tehdy firemní magazín Svět Fordu.

Když Supervan 3 uzavřel svou kariéru, přesunul se do firemního depozitáře. Z praktických důvodů dostal jiný motor, který je slabší, ale jednodušší na ovládání. Šestiválcový agregát Cosworth Pro Sports 3000 má výkon asi 260 koní, výkon na zadní kola přenáší pětistupňová sekvenční převodovka. Maximální rychlost klesla na 240 km/h.



Témata: Fiat, Ford


Nejčtenější

Škoda Karoq
Škoda Karoq startuje prodej s prázdninami. Už jsme v ní jeli

Vihula Manor (Estonsko) Představení Škody Karoq, nástupce oblíbeného SUV Yeti, je naplánováno na 18. května do Stockholmu. V předstihu jsme s maskovaným prototypem Škody Karoq jeli...  celý článek

Turbodiesel Renault 1,6 Energy dCi 160
Dieselgate: Německo i ČR brzdí reformu kolem emisí aut

Německo, ale i další země včetně České republiky, brzdí sérii evropských reforem, které mají zabránit opakování skandálu s emisemi naftových aut. Napsal to...  celý článek

Autosalon Šanghaj 2017
OBRAZEM: Čínská auta budoucnosti už nejsou k smíchu, učí se od Evropy

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) Ještě před pár lety byly čínské autosalony přehlídkou bizarností. Dnes je Šanghaj jednou z nejdůležitějších autopřehlídek vůbec. Domácí výrobci získávají na...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Typologie řidičů: Jste hujer, kšiltovkář, nebo vybržďovač?

V ranní koloně možná máte pocit, že vás obklopují jen samí osli a pakoně. Takový přístup k typologii šoférů je však silně nevědecký, byť možná pochopitelný. S...  celý článek

VIDEO: Kalina je lada pro 21. století. K vidění je v Bratislavě
VIDEO: Vesta je lada pro 21. století. K vidění je v Bratislavě

Lada, to už nejsou automobilové fosilie starší než dnešní Rusko. Postarší modely sice najdeme v nabídce AvtoVAZU stále, ale nový management uvádí značku do 21....  celý článek

Maserati Ghibli Diesel
Maserati Ghibli Diesel

r.v. 2016, naj. 6 000 km, diesel
1 802 900 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.