Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ford si koupil teslu na prozkoumání, přeplatil ji o 1,3 milionu korun

aktualizováno 
Na sledování automobilové konkurence jsou experti hlavně špioni z Číny, kteří auta pitvají hned při premiérách na autosalonech přímo před očima usmívajících se manažerů.

Tesla Model X | foto: Tesla Motors

Ostatní automobilky si většinou počkají, vůz si pak koupí a podrobí ho analýze a často ho také do šroubku rozeberou. Málokdy ale zbytečně přeplácejí vůz, jako se tomu stalo v případě Fordu, který nutně potřeboval speciální kousek Tesly X.

Ford koupil za 199 500 dolarů (4,8 milionu korun) v pořadí 64. kus modelu X v bílé barvě od kalifornského prodejce šperků a mincí. Na koupi samotné není nic divného, automobilky normálně kupují modely svých konkurentů.

Fotogalerie

Zvláštní ale je, že Ford přeplatil původní pořizovací cenu vozu jenom proto, aby koupil jeden z prvních vyrobených kusů. „Snad se taková investice Fordu vrátí nějakým zajímavým zjištěním,“ okomentoval částku Michelle Krebs ze serveru autotrader.com.

První edice Tesly X s názvem Founders Series (bylo jich vyrobeno méně než 100 kusů) je určená hlavně pro manažery Tesly a blízké přátele, kterým je například spoluzakladatel Google Sergey Brin. Druhá série Signature Series vyžadovala od zákazníků poměrně vysokou zálohu předem.

Cena vozů z těchto dvou sérií začínala na 132 tisících dolarech, v pořadí 64 vyrobený kus měl původní pořizovací cenu 144 950 dolarů (3,5 milionu korun). Majitel, který vůz Fordu prodal, tedy vydělal dalších 50 tisíc dolarů (to je 1,3 milionu korun).

A to si ho ani pořádně neužil. „Letěl jsem do Chicaga, kde jsem si model X vyzvedl a obratem zamířil k prodejci, kde jsem ho prodal,“ řekl přeprodejce Wayne Skiles pro Bloomberg. Ford si ale za svojí koupí stojí. „Někdy výrobci zaplatí vyšší cenu proto, aby se k modelu od konkurence dostali co nejdřív,“ napsala automobilka ve svém prohlášení.

Tesla Model X

Většina běžných aut bývá dostupná takřka okamžitě a pro kohokoliv, u Tesly je ale praxe poněkud jiná. „Model X byl představen jako koncept v únoru 2012. Nedlouho poté si jej zákazníci mohli rezervovat za registrační poplatek podobně, jako je to v současné době u Modelu 3,“vysvětluje Aleš Neuschl z firmy Bussiness Lease, která je jedním z partnerů značky pro český trh.

„Ford se k modelu X oficiálně nemohl dostat jinou cestou, Tesla si dobře hlídá, komu se vůz prodává. A jestli mu to za to vyšší cenu stálo? Ano, o tom jsem samozřejmě skálopevně přesvedčen,“ dopňuje Neuschl.

Čas se krátí

Ford ale pravděpodobně není jedinou automobilkou, která si teslu pořídila právě tímto způsobem. Analytik Krebs se domnívá, že mezi podobné kupce prvních modelů se už zařadil i General Motors nebo Toyota. Výrobci totiž hledají způsob, jak by mohli zvýšit efektivitu jízdy tak, aby splnili přísné podmínky, které v USA začnou platit od roku 2025. V nich je předepsaná spotřeba paliva v poměru 54,5 ujetých mil na jeden galon paliva (zhruba 88 kilometrů na 3,785 litrů), ke snížení flotilového průměru si automobilky pomáhají právě elektromobily, které jsou teoreticky bezemisní (více čtěte zde).

Ford už do vývoje elektromobilů zainvestoval 4,5 miliardy dolarů a do roku 2020 chce na trh uvést 13 nových modelů elektromobilů a hybridních aut.

Bloomberg tvrdí, že za volantem Tesly X už byl spatřen David Woodhouse, hlavní designér luxusní divize Lincoln. Woodhouse dohlížel na vývoj konceptu SUV Lincoln Navigator, který měl premiéru na letošním autosalonu v New Yorku. Navigator má podobně jako Tesla X racčí křídla, Ford ale tvrdí, že u sériově vyráběného modelu od této konstrukce ustoupí.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.