Fordům zachutnala elektřina. V Evropě už se prodává nabíjecí dodávka

Ford přestává elektromobily jen ukazovat po autosalonech. Elektrické dodávky Transit Connect nejdřív testovaly dvě evropská města, teď míří do prodeje. V příštím roce dorazí focus na baterky a v roce 2013 hybrid C-MAX, u kterého půjde dobít li-ion baterie ze zásuvky.

Bez zásuvky se za pár let na žádném parkovacím místě neobejdeme, tuší většina automobilek. Ty prozíravější už testují elektromobily v provozu. Rozmáhají se hybridy, které jsou jakousi přestupní stanicí k čistokrevným elektrickým autům.

Kdo hybridní technologii zvládne, bude lépe připravený na zavedení ekonormy Euro 6 v roce 2014, která řádně pročistí hlavně nabídku naftových motorů. Už dnes jezdí na elektřinu s fordy Američané a třeba i norská pošta. Do roku 2013 chce automobilka uvést na trh hned pět hybridních aut nebo elektromobilů.

Díky malé spotřebě při rozumném, hlavně městském ježdění dnes prodeje hybridů pozvolna rostou. Ví to i Ford, který patří k důležitým hráčům na evropském trhu. Na právě skončeném autosalonu ve Frankfurtu ukázal koncept Evos, který právě hybridní technologii představil. Stejnou dostanou první evropští zákazníci za dva roky v rodinném c-maxu.

Ford Escape Plug-in Hybrid

Amerika je napřed

Evropa je v elektrifikaci aut pozadu za Amerikou, kde se Ford dokonce profiluje jako druhý největší výrobce aut jezdících na elektřinu. Od roku 2004 tam prodal 170 tisíc hybridních aut. Nyní je tam k mání sedan fusion (na americké poměry středně velký, na Evropu obrovský, jen na baterky umí jet až 75 km/h) a už osmým rokem SUV escape.

Ford Fusion Hybrid
Ford Fusion Hybrid

Elektrifikaci se věnuje mimo jiné vývojové centrum Fordu v Cáchách. Cíl je jasný, srazit emise, jezdit ekologicky a lacině. "Nechceme nabídnout jedno elektrické auto, ale víc různých modelů na výběr," říká Bill Ford, prezident automobilky. Na některých evropských trzích (český mezi ně zatím nepatří) je od léta letošního roku k mání elektrická dodávka Transit Connect, kterou si mohou už od loňska pořídit Američané. Prvních 20 kousků zařadila do flotily norská pošta. A příští rok dorazí do Evropy elektrický focus, ten má být v Americe k mání ještě letos.

Elektromobily pro město

Právě connect vybral Ford proto, že se jeho provoz v barvách rozvážkových firem blíží elektromobilnímu ideálu. Jezdí většinou po městě a okolí, na krátké vzdálenosti, na pravidelných trasách s častými zastávkami.

Kromě Norska je k mání ve Velké Británii a u dvou německých dealerů. Do konce roku bude ke koupi v Nizozemsku, Francii a Itálii.  "V Česku zatím nemáme datum zahájení prodeje," uvádí Martin Linhart, tiskový mluvčí českého zastoupení automobilky. "Současná prodejní cena je 43 995 eur bez DPH," dodává, to je v korunách něco přes milion bez daně.

Elektrický Transit Connect vychází z prodloužené verze oblíbené malé dodávky. Pobere 3,8 kubíku nákladu a baterky má schované pod podlahou. K plnému nabití potřebuje šest až osm hodin, a pak ujede 130 km, maximálka je 120 km/h.

Ford Focus Electric

Elektrofocus, který bude ke koupi od příštího roku, nabídne ještě o třicet kilometrů delší dojezd než malý transit. Výkon elektromotoru je 123 koní a li-ion baterie naplní v nejlepším případě u rychlonabíječky za tři až čtyři hodiny. Peter Schmitz, který má u Fordu elektromobilní budoucnost na starosti ale upozorňuje, že dojezd je závislý na více faktorech. "Ovlivňuje ho styl řízení, používání elektrické výbavy, povětrnostní podmínky, použití klimatizace nebo topení." To všechno může srazit dojezd klidně o 40 až 60 procent.

"Většina lidí je zvyklá nabíjet své elektronické přístroje, které používá každý den," tvrdí Nancy Gioia, šéfka programu elektrifikace Fordu. "Jsme si tedy jisti, že si zákazníci lehce zvyknou na nabíjení. I proto, že je jednoduché."

Stejně jako všechny ostatní automobilky, které chtějí prodávat elektromobily, se i Ford ohání statistikou. V 90 procentech případů podle ní neujedeme každý den víc než 100 kilometrů. Těm, kdo jezdí delší štreky a nechtějí se stresovat hledáním, a pak čekáním u zásuvky, nabídne Ford přespříští rok hybridní c-max. Jeho akční rádius má být 800 kilometrů, protože když dojdou baterky, nastartuje spalovací motor. Pod kapotou bude benzinový motor pracující v Atkinsonově cyklu, který je u konstruktérů hybridů velmi oblíbený.

S rukou na klaksonu

V provozu se elektrické fordy chovají stejně jako všechny další elektromobily. Kdo má zkušenosti s autem s automatickou převodovkou, nebude mít potíže.

Největší strach máte z chodců, kteří kvůli neslyšné jízdě na tichý elektromotor neregistrují blížící se auto. Před vyjetím si tedy ozkoušejte klakson. Zalíbí se vám mohutný točivý moment, který zajistí rázné rozjezdy.

Ford Transit Connect Electric
Ford Transit Connect Electric

 

V tranzitu se vyplatí naučit se jezdit podle budíku, který nahradil otáčkoměr. Je to jednoduché: ručka ukazující do červeného pole značí vybíjení, v zeleném poli nabíjíte. Propracovanější palubní systém nabízí americké hybridy: zobrazují různé statistiky, ukazují, co se právě v týmu elektromotoru a benziňáku děje a další informace.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Analýza: Výroba elektromobilů bude levnější než aut na benzin, zdraží opravy

Také Toyota plánuje využití technologie giga-casting.

VIDEO Výroba bateriových elektromobilů bude do roku 2027 v průměru levnější než výroba srovnatelných vozů...

Autovideo týdne: Škoda poodhaluje nový elektromobil. Elroq už ladí výrobu

Škoda poodhaluje vzhled nového elektromobilu jménem Elroq.

VIDEO Škoda Auto představí v pátek 15. března na výroční tiskové konferenci hospodářské výsledky a...

Cena niklu klesá, i když je důležitý pro výrobu baterií do elektroaut

Důl na nikl v ruském Norilsku (24. srpna 2021)

Výroba baterií do elektroaut se neobjede bez nejrůznějších kovů, mezi něž se řadí i nikl. Jeho...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

Etiopie v elektromobilitě předjela celý svět. Vyhlásila zákaz spalovacích aut

Etiopie nechce otálet, zákaz dovozu vozů se spalovacími motory prosazuje nyní.

Ekonomicky méně rozvinuté země se zpravidla stávají skládkou ojetých vozů ze zemí rozvinutých....

Apple zastavil práci na svém elektromobilu, projekt trval dekádu

Vizualizace elektromobilu iCar podle patentových přihlášek firmy Apple

Americká společnost Apple zastavila práci na svém elektrickém autě. Některé zaměstnance z projektu,...

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...