Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Forman byl za 42 platů, na fabii stačí 11

  14:05aktualizováno  14:05
Hádanka: co má společného Citroën ZX z roku 1991 a hybridní limuzína Lexus LS 600h z roku 2008? Asi byste to neuhádli: cenu, za kterou se ve své době prodávali. Kdo měl před 17 lety 499 900 korun na Citroën ZX Aura turbodiesel, jehož nejlepší výbavou byla manuální klimatizace, měl by po přepočtu na dnešní ceny 2,8 milionu korun na limuzínu, nabitou nejmodernějšími technologiemi a neskutečným luxusem.

Škoda Forman | foto: Škoda Auto

Auta byla tenkrát podle ceníků skoro stejně drahá jako dnes, ovšem průměrný plat byl třeba v roce 1993 čtyřikrát nižší. Takže pokud jste chtěli v roce 1994 koupit za 298 tisíc korun Škodu Forman Solitaire, potřebovali jste na ni vydělávat 42 měsíců; dnes vám na Fabii Combi za 269 900 korun stačí hrubých platů jen jedenáct. Pro zajímavost, i cena zmíněného formana přepočítaná do dnešních relací je doslova astronomická: 950 tisíc korun.

A samozřejmě, že nabízená výbava byla na dnešní dobu směšná. Ještě v roce 1996 byl základní model Škoda Felicia LX 1.3 40 kW za 219 900 korun bez posilovače řízení, tónovaných skel, výškově stavitelných sedaček, s neděleným zadním opěradlem, bez otáčkoměru i centrálního zamykání. O klimatizaci, ale třeba i elektrickém ovládání oken jste si mohli nechat zdát, ty byly vyhrazeny nejluxusnějším verzím Laurin a Klement, jejichž cena šplhala ke 400 tisícům korunám. Za takové peníze dnes koupíte třeba mercedes...

Chcete vědět více?

Auta jsou nejlevnější v historii. Auto se vyplatí koupit teď! Čtěte více v zítřejší MF DNES.





Nejčtenější

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Další z rubriky

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.