Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Elektrická formule z Prahy ovládla americké závody, jako jediná dojela

aktualizováno 
Studenti z Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze slaví úspěch. Tým eForce FEE Prague Formula zvítězil ve dvou červnových podnicích závodů studentské formule v kanadském Barrie a americkém Lincolnu. Tým z české techniky porazil účastníky ze špičkových světových univerzit.

Tým eForce FEE studentů z pražského ČVUT uspěl se svým monopostem FSE 0.4x ve dvou zámořských podnicích, kam se vydal v rámci svého projektu OTO (Over the ocean). V obou případech tým uspěl především proto, že jejich monopost vynikal v dynamických disciplínách, a to především ve vytrvalostním závodě na 22 kilometrů.

Technické představení monopostu FSE 0.4x

V kanadském závodě ovládl monopost FSE 0.4x s pohonem všech kol všechny dynamické testy a v konkurenci dvou dalších aktivních účastníků získal 905,3 bodu z tisíce možných. V USA našel v jedné disciplíně přemožitele a v mnohem širší konkurenci 21 aktivních účastníků získal 867,4 bodu. Na druhé týmy v pořadí vždy získali studenti z ČVUT v Praze drtivý náskok.

V rámci podniků Formula Student/Formula SAE připravují univerzitní týmy studentů monoposty odpovídající pravidlům dané sezony. Jde o lehké formulové vozy se spalovacím motorem nebo elektromotory. Tým z FEL ČVUT startuje vzhledem ke svému zaměření právě v kategorii elektroformulí, která má zatím ve všech podnicích menší počet účastníků. Týmy získávají body v jednotlivých disciplínách. Mezi statickými to je například hodnocení konstrukce monopostu, prezentace byznysové stránky projektu (spolupráce s partnery a podobně) a hodnotí se také náklady týmu na stavbu vozu.

Přepočtené náklady ve výši 28 984 dolarů znamenají, že čtyři konkurenti z podniku v Lincolnu byli dražší. Pro představu: nejlevnější projekt z Olin College of Engineering vyšel na 15 536 dolarů.

Vyšší pražské investice se tentokrát vyplatily. Detailní pohled do výsledkové listiny amerického podniku ukazuje, že z elektrických soupeřů je formule z ČVUT jediná opravdu funkční. Nejtěžší disciplínou je totiž vytrvalostní závod na 22 kilometrů, což představovalo v USA patnáct kol na vytyčené trati. Ze sedmi monopostů, které vůbec k tomuto závodu nastoupily, jej úspěšně pražská elektroformule dokončila jako jediná, a to v čase 24 minut, 15 sekund a 388 tisícin. Formule z kanadské polytechniky v Montrealu, která skončila druhá, ujela jen 14 kol a potřebovala na to 36 minut 6 sekund a 948 tisícin. Ostatní účastníci se nedostali ani za polovinu požadované vzdálenosti a jeden z monopostů se ani neodlepil od startovního roštu.

Fotogalerie

Dynamické disciplíny zahrnují ještě sprint po vytyčené trati (označováno jako autokros), mezi kužely na čas, takzvaný skipad (jízdu v osmičce), a akceleraci. První dvě disciplíny tým z FEL ČVUT vyhrál, ve sprintu na 75 metrů se pak musel sklonit před výkonem formule z University of Pennsylvania. Celkově tým porazil účastníky ze špičkových světových škol jako právě třeba zmíněné školy z Pensylvánie nebo Montrealu (druhé a třetí místo), ale také slavných škol jako MIT, Carnegie Mellon...

Po celém světě se klání v podnicích Formula Student a Formula SAE účastní stovky univerzitních týmů, i v Česku se mu věnují týmy z většiny českých technických vysokých škol (kromě elektrotechniků z ČVUT i tamní strojaři a dále týmy z ČZU, ZČU, VŠB-TUO, VUT v Brně a TUL). Úspěch, kterého právě dosáhli studenti z FELu, je doposud největší stopou, kterou budoucí čeští inženýři v tomto seriálu na mezinárodní úrovni zanechali.





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.