Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Elektrická formule z Prahy ovládla americké závody, jako jediná dojela

aktualizováno 
Studenti z Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze slaví úspěch. Tým eForce FEE Prague Formula zvítězil ve dvou červnových podnicích závodů studentské formule v kanadském Barrie a americkém Lincolnu. Tým z české techniky porazil účastníky ze špičkových světových univerzit.

Tým eForce FEE studentů z pražského ČVUT uspěl se svým monopostem FSE 0.4x ve dvou zámořských podnicích, kam se vydal v rámci svého projektu OTO (Over the ocean). V obou případech tým uspěl především proto, že jejich monopost vynikal v dynamických disciplínách, a to především ve vytrvalostním závodě na 22 kilometrů.

Technické představení monopostu FSE 0.4x

V kanadském závodě ovládl monopost FSE 0.4x s pohonem všech kol všechny dynamické testy a v konkurenci dvou dalších aktivních účastníků získal 905,3 bodu z tisíce možných. V USA našel v jedné disciplíně přemožitele a v mnohem širší konkurenci 21 aktivních účastníků získal 867,4 bodu. Na druhé týmy v pořadí vždy získali studenti z ČVUT v Praze drtivý náskok.

V rámci podniků Formula Student/Formula SAE připravují univerzitní týmy studentů monoposty odpovídající pravidlům dané sezony. Jde o lehké formulové vozy se spalovacím motorem nebo elektromotory. Tým z FEL ČVUT startuje vzhledem ke svému zaměření právě v kategorii elektroformulí, která má zatím ve všech podnicích menší počet účastníků. Týmy získávají body v jednotlivých disciplínách. Mezi statickými to je například hodnocení konstrukce monopostu, prezentace byznysové stránky projektu (spolupráce s partnery a podobně) a hodnotí se také náklady týmu na stavbu vozu.

Přepočtené náklady ve výši 28 984 dolarů znamenají, že čtyři konkurenti z podniku v Lincolnu byli dražší. Pro představu: nejlevnější projekt z Olin College of Engineering vyšel na 15 536 dolarů.

Vyšší pražské investice se tentokrát vyplatily. Detailní pohled do výsledkové listiny amerického podniku ukazuje, že z elektrických soupeřů je formule z ČVUT jediná opravdu funkční. Nejtěžší disciplínou je totiž vytrvalostní závod na 22 kilometrů, což představovalo v USA patnáct kol na vytyčené trati. Ze sedmi monopostů, které vůbec k tomuto závodu nastoupily, jej úspěšně pražská elektroformule dokončila jako jediná, a to v čase 24 minut, 15 sekund a 388 tisícin. Formule z kanadské polytechniky v Montrealu, která skončila druhá, ujela jen 14 kol a potřebovala na to 36 minut 6 sekund a 948 tisícin. Ostatní účastníci se nedostali ani za polovinu požadované vzdálenosti a jeden z monopostů se ani neodlepil od startovního roštu.

Fotogalerie

Dynamické disciplíny zahrnují ještě sprint po vytyčené trati (označováno jako autokros), mezi kužely na čas, takzvaný skipad (jízdu v osmičce), a akceleraci. První dvě disciplíny tým z FEL ČVUT vyhrál, ve sprintu na 75 metrů se pak musel sklonit před výkonem formule z University of Pennsylvania. Celkově tým porazil účastníky ze špičkových světových škol jako právě třeba zmíněné školy z Pensylvánie nebo Montrealu (druhé a třetí místo), ale také slavných škol jako MIT, Carnegie Mellon...

Po celém světě se klání v podnicích Formula Student a Formula SAE účastní stovky univerzitních týmů, i v Česku se mu věnují týmy z většiny českých technických vysokých škol (kromě elektrotechniků z ČVUT i tamní strojaři a dále týmy z ČZU, ZČU, VŠB-TUO, VUT v Brně a TUL). Úspěch, kterého právě dosáhli studenti z FELu, je doposud největší stopou, kterou budoucí čeští inženýři v tomto seriálu na mezinárodní úrovni zanechali.





Nejčtenější

Pneumatiky před sezonou tradičně testují evropské autokluby
Co obout na léto: nejdražší gumy nemusí být nejlepší

Evropské autokluby už tradičně testují před sezonami pneumatiky pro nejžádanější vozy. První testy poradí, jaké letní pneumatiky zvolit pro vozy velikosti...  celý článek

Škoda Vision E
Škoda odhalila jméno nového konceptu pro Čínu, bude to Vision E

Čína je dnes pro autoprůmysl jedním ze stěžejních trhů. Jeho důležitost vnímá také Škoda, pro kterou je to po stránce objemu prodejů největší trh. Na autosalon...  celý článek

Subaru XV
Nové Subaru XV: zvenku evoluce, uvnitř všechno lepší

Organičtější design, ale také výrazně přepracovaná technika – to je nový crossover od Subaru, který vzdáleně odkazuje na úspěchy slavné imprezy.  celý článek

BMW NineT Racer
Tak má vypadat retro. Superbike BMW je syrový drsňák ze stroje času

Každá sportovní motorka má dnes pět počítačů, osm asistenčních systémů a její nastavení je složité jako instalace nového počítače. Proto je stále populárnější...  celý článek

Tatra 813 8x8 Kolos, základní vojenská verze
Kolos se valil terénem, boural zdi, pálil rakety. Tatra 813 má 50 let

Byl pátek 24. března 1967 a hrdí tatrováci právě dokončili první podvozek Tatry 813 z ověřovací padesátikusové série. Bylo to opravdu vydařené kopřivnické...  celý článek

Další z rubriky

Porsche Panamera Sport Turismo
Sport Turismo je první kombi porsche historie, cena je 2,6 milionu

Ženeva (od zpravodaje iDNES.cz) Porsche rozšiřuje nabídku novým směrem. Německá automobilka šokovala svět již mnohokrát, kombi ale ještě nikdy svým zákazníkům nenabídla.  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nebezpečné léky za volantem: riziko je skryté, obaly se neoznačují

Řada léků na českém trhu zvyšuje riziko zavinění dopravní nehody o desítky procent. Desetina řidičů navíc přiznává, že rizikové léky užívá. Jejich nebezpečí je...  celý článek

Modelky a hostesky ženevského autosalonu 2017
OBRAZEM: Supergalerie krasavic ženevského autosalonu

Ženevský autosalon nabízí kromě přehlídky čtyřkolových novinek, designérských kreací, sporťáků a aut snů také pohled na krásné ženy. První autosalonové dny...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.