Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Elektrická formule z Prahy ovládla americké závody, jako jediná dojela

aktualizováno 
Studenti z Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze slaví úspěch. Tým eForce FEE Prague Formula zvítězil ve dvou červnových podnicích závodů studentské formule v kanadském Barrie a americkém Lincolnu. Tým z české techniky porazil účastníky ze špičkových světových univerzit.

Tým eForce FEE studentů z pražského ČVUT uspěl se svým monopostem FSE 0.4x ve dvou zámořských podnicích, kam se vydal v rámci svého projektu OTO (Over the ocean). V obou případech tým uspěl především proto, že jejich monopost vynikal v dynamických disciplínách, a to především ve vytrvalostním závodě na 22 kilometrů.

Technické představení monopostu FSE 0.4x

V kanadském závodě ovládl monopost FSE 0.4x s pohonem všech kol všechny dynamické testy a v konkurenci dvou dalších aktivních účastníků získal 905,3 bodu z tisíce možných. V USA našel v jedné disciplíně přemožitele a v mnohem širší konkurenci 21 aktivních účastníků získal 867,4 bodu. Na druhé týmy v pořadí vždy získali studenti z ČVUT v Praze drtivý náskok.

V rámci podniků Formula Student/Formula SAE připravují univerzitní týmy studentů monoposty odpovídající pravidlům dané sezony. Jde o lehké formulové vozy se spalovacím motorem nebo elektromotory. Tým z FEL ČVUT startuje vzhledem ke svému zaměření právě v kategorii elektroformulí, která má zatím ve všech podnicích menší počet účastníků. Týmy získávají body v jednotlivých disciplínách. Mezi statickými to je například hodnocení konstrukce monopostu, prezentace byznysové stránky projektu (spolupráce s partnery a podobně) a hodnotí se také náklady týmu na stavbu vozu.

Přepočtené náklady ve výši 28 984 dolarů znamenají, že čtyři konkurenti z podniku v Lincolnu byli dražší. Pro představu: nejlevnější projekt z Olin College of Engineering vyšel na 15 536 dolarů.

Vyšší pražské investice se tentokrát vyplatily. Detailní pohled do výsledkové listiny amerického podniku ukazuje, že z elektrických soupeřů je formule z ČVUT jediná opravdu funkční. Nejtěžší disciplínou je totiž vytrvalostní závod na 22 kilometrů, což představovalo v USA patnáct kol na vytyčené trati. Ze sedmi monopostů, které vůbec k tomuto závodu nastoupily, jej úspěšně pražská elektroformule dokončila jako jediná, a to v čase 24 minut, 15 sekund a 388 tisícin. Formule z kanadské polytechniky v Montrealu, která skončila druhá, ujela jen 14 kol a potřebovala na to 36 minut 6 sekund a 948 tisícin. Ostatní účastníci se nedostali ani za polovinu požadované vzdálenosti a jeden z monopostů se ani neodlepil od startovního roštu.

Fotogalerie

Dynamické disciplíny zahrnují ještě sprint po vytyčené trati (označováno jako autokros), mezi kužely na čas, takzvaný skipad (jízdu v osmičce), a akceleraci. První dvě disciplíny tým z FEL ČVUT vyhrál, ve sprintu na 75 metrů se pak musel sklonit před výkonem formule z University of Pennsylvania. Celkově tým porazil účastníky ze špičkových světových škol jako právě třeba zmíněné školy z Pensylvánie nebo Montrealu (druhé a třetí místo), ale také slavných škol jako MIT, Carnegie Mellon...

Po celém světě se klání v podnicích Formula Student a Formula SAE účastní stovky univerzitních týmů, i v Česku se mu věnují týmy z většiny českých technických vysokých škol (kromě elektrotechniků z ČVUT i tamní strojaři a dále týmy z ČZU, ZČU, VŠB-TUO, VUT v Brně a TUL). Úspěch, kterého právě dosáhli studenti z FELu, je doposud největší stopou, kterou budoucí čeští inženýři v tomto seriálu na mezinárodní úrovni zanechali.





Nejčtenější

Land Rover Discovery
První jízda: Nový Land Rover Discovery má vzhled elegána a duši drsňáka

Není na světě mnoho aut snoubících luxus a ortodoxní offroadové schopnosti. A „disko“ má navíc značné charisma.  celý článek

Ducati Scrambler
Volkswagen opravdu chce prodat Ducati, zájem má Harley-Davidson

Americký výrobce motocyklů Harley-Davidson připravuje nabídku na převzetí legendárního italského výrobce motorek Ducati, který je součástí německého...  celý článek

Kamil Holán na Tourist Trophy 2017
Fascinuje mě rychlost, i když na ni člověk není stavěný, říká závodník

Jeden z nejrychlejších českých motocyklových závodníků Kamil Holán se vrátil z nejslavnějšího závodu Tourist Trophy na ostrově Man. Je to náramná podívaná a...  celý článek

Interiér auta od Applu v představách designéra Matiase Papaliniho
Apple stále pracuje na autonomním řízení, sází také na sdílení aut

Šéf firmy Apple Tim Cook prozradil, že jeho firma pracuje na systémech autonomního řízení. „Je to klíčová technologie, matka všech typů umělé inteligence, ale...  celý článek

O uplynulém víkendu se ve francouzském Le Mans jel slavný čtyřiadvacetihodinový...
OBRAZEM: 24 hodin plných adrenalinu a únavy, to je slavné Le Mans

O uplynulém víkendu se ve francouzském Le Mans jel slavný čtyřiadvacetihodinový závod. Favorité na vítězství měli letos velké potíže a o dramata nebyla nouze....  celý článek

Další z rubriky

Servisní truck závodního týmu Škoda Motorsport
VIDEO: Rozebrané auto a desítky gum, to je servisní kamion pro rally

Dnes startuje Rally Hustopeče, čtvrtý ze sedmi podniků Mistrovství České republiky v rally 2017. Podívejte se do útrob servisního kamionu týmu Škoda Motorsport.  celý článek

Seat Ibiza
Pravěk vs. moderna: první a poslední ibiza ukazují, jak moc se auta mění

Nová ibiza měla světovou premiéru na autosalonu v Ženevě na začátku března letošního roku, před nedávnem vstoupila do prodeje. Je to nejdůležitější model...  celý článek

Porsche 919 Hybrid, závodní speciál pro Le Mans se představil na autosalonu v...
Maratonské závodní speciály by mohly přejít na vodík

Slavný závod 24 hodin Le Mans ukázal v minulých letech několikrát, že zde spolu mohou velmi těsně soupeřit auta s různými koncepcemi pohonu. FIA a organizátor...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.