Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Elektroformule studentů ČVUT má zrychlení z říše supersportů

aktualizováno 
Tým eForce Prague Formula z Elektrotechnické fakulty ČVUT představil svůj nový monopost pro soutěžní sérii Formula Student. Zbrusu nová konstrukce má pohon čtyř kol a řadu inovativních řešení, za které by se nemuseli stydět zkušení inženýři nejprestižnějších závodních stájí.

Premiéra studentského monopostu eForce FSE.04x na půdě FEL ČVUT | foto: Luděk Vokáč, iDNES.cz

Však má také série Formula Student mimo jiné sloužit k hledání konstruktérských talentů pro Formuli 1.

Formula Student je soutěž, ve které už od roku 1998 univerzitní týmy každý rok připravují podle zadaných pravidel nový monopost. Malé a lehké formule mohou na první pohled vypadat jako trochu lepší motokáry, ale ve skutečnosti jde o opravdu komplikovaná konstrukční díla. Tým eForce z FEL ČVUT se série Formula Student letos zúčastní už počtvrté.

Fotogalerie

Po monopostech FSE.01, FSE.02 a FES.03 letos nasadí typ označený FSE.04x. Studenti jej odhalili začátkem května v potemnělé atmosféře haly laboratoře vysokého napětí. Označení FSE totiž znamená Formula Student Electric, monoposty týmu z Fakulty elektrotechnické jsou pochopitelně poháněny elektromotory. Krom všech tří předchůdců se při premiéře ke kulisám přiřadilo i místy hodně spektakulární vybavení laboratoře.

Také samotní členové tým eForce pak ukázali, že kromě vývojářských schopností jim nechybí i určitý smysl pro drama, o které si atmosféra laboratoře doslova říkala. Pod plachtou před pódiem se totiž na první pokus ukrývala pouze drátěná silueta, nikoli skutečná formule. Tento moment zaskočil i samotného rektora ČVUT, Petra Konvalinku, který odhalení spolu s ostatními přítomnými přihlížel. Kapitán týmu František Pech se na pódiu omlouval, že tým kvůli šibeničním termínům nestihl vyvinutý vůz sestavit.

Formule sestavená před očima

Byla to ovšem jen vtipná konstrukce, jak přítomným zcela novou studentskou formuli představit detailněji. Monopost se totiž začal na podstavci postupně rodit, kapitána na pódiu nahrazovali vždy jednotliví členové týmu, zodpovědní za vývoj dané části stroje. Ke kolům, na které je mimochodem tým eForce také velmi hrdý, se tak přidal rám a celé šasi monopostu, pak nárazová struktura, přítlačná křídla, kapotáž a nakonec i volant.

Tým tak ukázal, že z hlediska sestavení je Formula Student opravdu překvapivě jednoduchým strojem, o to složitější je ovšem v detailech. Tak například celá formule má hmotnost pouhých 230 kilogramů (bez jezdce), čehož je dosaženo použitím velmi lehkých materiálů. Při odlehčování jde doslova o každý gram a tak jsou konstruktéři týmu hrdí i jen na samotné ráfky kol, které jsou vyrobeny z kompozitních materiálů.

Ráfky jsou desetipalcové a obouvají se do pneumatik Avon, na jejichž směsi tým spolupracoval přímo s dodavatelem. Je opravdu hodně měkká a má zajistit maximální přilnavost a trakci, na omak je i nezahřátá guma až nečekaně lepivá. To bude dobrý základ pro kvalitní dynamické parametry formule.

Premiéra studentského monopostu eForce FSE.04x na půdě FEL ČVUT

Premiéra studentského monopostu eForce FSE.04x na půdě FEL ČVUT

Čtyřkolka na baterky

Jednotlivá kola budou na vozovku přenášet sílu z elektromotorů, letos je poprvé pro každé kolo použit jeden elektromotor. Vpředu jsou dokonce elektromotory umístěny přímo v náboji kola, vzadu jsou u středu vozu. Zadní elektromotory mají každý výkon 25 kW, vpředu jsou pak osmikilowattové jednotky. To dohromady dává 66 kW výkonu, tedy hezky kulatých 90 koní. Co ohromí ještě víc je ovšem točivý moment, který je 940 Nm a to prakticky konstantně až do rychlosti 70 km/h. Maximální otáčky motorů jsou 9 000 za minutu.

Díky těmto parametrům, nízké hmotnosti a lepivým gumám se piloti (během závodů se typicky vystřídají dva) mohou těšit na ohromující akceleraci. Stovku by měla studentská formule zvládnout za méně než 3 sekundy, přesný čas zatím tým nezná. Ale i tak to bude pořádný kalup, tato hodnota pochází z říše opravdových supersportů.

Energii k elektromotorům budou dodávat články baterií. Ve voze je celkem šest modulů v zadní části, dají se relativně snadno vyměnit. Kapacita celkem 781 článků by měla stačit zhruba na 23 kilometrů závodní jízdy, což je s rezervou vzdálenost vytrvalostních zkoušek studentských monopostů.

V hlavní roli elektronika

Na konstrukci monopostu týmu eForce se kromě studentů FEL ČVUT podílí i frekventanti sousední strojní fakulty. Ti mají na starost především mechanickou konstrukci formule, jejich úkolem je například i správně zkonstruovat nárazovou strukturu z uhlíkových kompozitů. Ta je umístěna v čelní části vozu pod kapotáží a podle předepsaných pravidel musí pohltit určité dané množství energie, což se také testuje.

Formule v Ostravě

Studenti ostravské techniky sestrojili formuli, budou s ní i závodit

Počátkem předloňského listopadu měla formule hotovou
Studentskou formuli, která jede až 160 kilometrů v hodině, si ve čtvrtek přišly...

Tato struktura, stejně jako mnoho dalších částí na monopostu FSE.04x je vlastní konstrukce týmu. Vlastně jen málo komponentů tým jednoduše koupí a na vůz namontuje, velká část prochází vlastním vývojem a tým řeší, jak vyvinuté součásti vyrobit.

Asi nejkomplikovanější jsou však elektronické části. Tým vyvinul například vlastní měniče k motorům, specialitou je elektronika, která v podstatě funguje jako aktivní diferenciál. I její návrh a kompletní naprogramování vzniklo v laboratořích týmu eForce a právě tuto součást bude tým hodně ladit při nadcházejících testech na letištní ploše. Právě aktivní elektronický diferenciál totiž bude do jisté míry určovat ovladatelnost a chování vozu.

Podobně jako ve Formuli 1 si pak bude moci pilot právě třeba u diferenciálu vybírat přepínačem z několika přednastavených režimů fungování. Stejně tak bude moci ovlivnit i nastavení kontroly trakce, která je kalibrována s ohledem na různé povrchy. I tento systém vyvinuli a ladí studenti FEL ČVUT.

Cesta k úspěchu

Formule z Hradce

S formulí míří do Singapuru, hradečtí studenti chtějí opět vyhrát

Letošní model formule nazvali hradečtí studenti podle vozítka Curiosity, které

Letošní model formule nazvali hradečtí studenti podle vozítka Curiosity, které stále operuje na Marsu.

Tým eForce by letos chtěl navázat na loňský úspěch monopostu FSE.03 a pokud možno jej ještě vylepšit. V závodě v Itálii získala česká skupina v konkurenci dalších 25 elektrických formulí druhé místo. Stejně jako vloni se letos tým zúčastní celkem čtyř podniků seriálu Formula Student a to v Rakousku, Maďarsku, Itálii a doma v Mostě. Studentský motorsport mohou diváci vidět ve dnech 3. - 6. září.

Pětatřicetičlenný tým se ovšem nežene jen za úspěchem v samotném seriálu. Kromě získaných zkušeností totiž může být účast v sérii pro talentované konstruktéry vstupenkou do mnohem vyšších sfér automobilového závodění. Patronem Formula Student je například Ross Brawn. Toho sice z poslední doby známe jako (již bývalého) šéfa týmu Formule 1 Mercedes AMG Petronas, ale Brawn je především vynikajícím konstruktérem. On stál za vznikem skvělého monopostu Honda, který ovšem nespatřil světlo světa, protože se Honda rozhodla vycouvat z F1. Tolik autu věřil, že sehnal finance, nacpal do něj motor Mercedes a Jenson Button s ním získal svůj doposud jediný titul mistra světa. Předtím stavěl Brawn vítězné monoposty Michaela Schumachera.

Právě Brawn jako patron série před časem prohlásil: „Existují dvě inovativní formy motorsportu: F1 a Formula Student.“ Jakkoli je v tomto ohledu slavný konstruktér zaujatý, je jasné, že studenti si v sérii Formula Student jen tak nehrají, ale opravdu konstruují špičkovou techniku. V rámci pravidel se snaží vytěžit maximum. I proto se seriálu po celém světě každoročně účastní asi 450 konstrukčních týmů. Z pražské ČVUT je to kromě elektroformule z FEL i vůz s klasickým spalovacím motorem z dílen studentů Fakulty strojní. Úspěch pro jejich členy může znamenat mnohé.





Nejčtenější

Yamaha MT-07 Tracer
Cestovatelský speciál Yamaha MT-07 Tracer je klasické dvoukolové SUV

Jak to dopadne, když vezmeme drsného chlapíka z ulice a obaleného do kapot ho přinutíme nosit kufry? Kupodivu se zavazadly nešvihne zlostně do kouta. Právě...  celý článek

A jelikož i Porsche mělo u svého vozu číslo 1 technický problém, který jej...
Elektromobily jsou bublina, v automobilových závodech má šanci vodík

Rozvoj elektromobilů i přes současný pokrok nadále naráží na řadu překážek, domnívá se Wolfgang Warnecke, šéf pro oblast inovací z petrolejářské společnosti...  celý článek

Ilustrační snímek
K moři po vlastní ose? Cesta v noci je lepší, ale jen pro odpočaté

Za pár dní startuje sezóna dovolených a tisíce Čechů se vydají po vlastní ose autem k moři. Vloni vyjeli Češi na 5 552 000 soukromých zahraničních cest. Na...  celý článek

Měření emisí u dieselového motoru na STK. U auta se sleduje teplota oleje a...
Dieseloví zabijáci škodí dál. Hon na auta bez filtru zůstal na papíře

Nezabíjí sice přímo jako při dopravní nehodě, přesto mají na svědomí jen u nás stovky životů kvůli škodlivinám, které vypouštějí do ovzduší. Řeč je o...  celý článek

Seat Arona
Arona je malé SUV Seatu. U Škody nahradí Fabii combi

Barcelona (Od zpravodaje iDNES.cz) Už aktuální provedení Seatu Ibiza udivuje svým velkým vnitřním prostorem. A teď Seat představil od Ibizy technicky odvozené malé SUV Arona a to dává na prostor...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační snímek
K moři po vlastní ose? Cesta v noci je lepší, ale jen pro odpočaté

Za pár dní startuje sezóna dovolených a tisíce Čechů se vydají po vlastní ose autem k moři. Vloni vyjeli Češi na 5 552 000 soukromých zahraničních cest. Na...  celý článek

Závod elektromobilů Wave 2017
Závod od zásuvky k zásuvce. Nadšenci s elektroauty objeli Švýcarsko

Více než stovka elektromobilů překonala kopcovité Švýcarsko. Auta do zásuvky se vydala na 1 600 kilometrů dlouhou cestu okolo této alpské země.  celý článek

Kontrolky u dieselového vozu. Na rozdíl od benziňáku je zde důležitá kontrolka
VIDEO: Saze ve výfuku znamenají problém s filtrem pevných částic

Filtr pevných částic je dnes noční můra mnoha majitelů dieselových aut. Jednoduchým testem s rukavicí jsme ověřovali, v jakém stavu mají výfukovou soustavu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.