Nečekejte honosné sídlo, natož přímo sousedící obří výrobní halu. Bez navigace bychom Pagani Automobili snadno minuli, oproti okolní zástavbě není totiž o moc výraznější. Tedy až na tu na dvorku zrovna odpočívající Zondu Revolución oslavující Stigovo nejrychlejší kolo na testovacím okruhu Top Gearu v roce 2011.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Zakladatelem a majitelem společnosti je Argentinec Horacie Pagani, kterého auta provázela už od mládí. Jako patrně většina kluků si je od malička maloval. Nezůstalo však jen u kreseb, auta si stavěl i ze dřeva a hlíny.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Paganiho vášeň pro auta se během let zúročila. Již od dětství snil, že se jednou stane stavitelem superbouráků.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Odrazovým můstkem ke splnění dětského snu byla cesta do Itálie v roce 1984, kde jako řadový mechanik nastoupil u Lamborghini. Píle a preciznost jej dovedla až na post konstruktéra, podílel se například na vývoji modelů Countach Evoluzione či Diablo.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
I přes práci, která by již sama o sobě byla pro jiné splněným snem, stále doufal ve vlastní počin. Snil o voze lepším než cokoli jiného, lepším než jakékoli lamborghini či ferrari.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Při příchodu do Itálie neměl víc než jízdní kolo, dnes má jeho rodinná firma hodnotu přesahující 100 milionů eur.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
První vlastní vůz představil v roce 1999 na prestižním Ženevském autosalonu. Byl jím model Zonda C12, který se v jednom exempláři vyskytoval i v Česku.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Bylo to jedenáct let poté, co se zavázal k postavení vozu na počest argentinského automobilového závodníka Juana Manuela Fangia. A osm let po založení vlastní společnosti Modena Design.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Tato společnost se zaměřovala na práci s netradičními materiály, především s uhlíkovými vlákny. Právě z nich byl postaven model Zonda, pojmenovaný po větrech vanoucích v jihoamerických Andách. Při její stavbě Pagani zúročil dlouholeté zkušenosti získané při práci s karbonem.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Ty mu umožnily postavit auto extrémně lehké a velmi bezpečné. Hrdý je především na jednoduchou a promyšlenou konstrukci Zondy.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Zonda je doslova umělecké dílo na čtyřech kolech vynikající prvotřídní kvalitou zpracování a bezmezným smyslem pro detail. Například i šroubky na sobě mají nápis Pagani.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Již od prvního modelu sází Horacio Pagani na dvanáctiválce značky Mercedes-Benz vyladěné dvorním úpravcem AMG. U modelu C12 byl použit šestilitrový motor, hned následující model S dostal sedmilitrový dvanáctiválec. Od roku 2002 pak silniční zondy používají 7,3litrový motor.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Šest let od představení prvního model byla v Ženevě představen model Zonda F s 7,3litrovým dvanáctiválcem AMG. Ten používala již předchozí Zonda S 7.3 představená v roce 2002, která byla výkonnějším nástupcem modelu S.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Kromě verzí schválených k provozu na veřejných komunikacích vznikla i speciální okruhová Zonda R, představená v Ženevě roce 2007. Pohonnou jednotkou je šestilitrový dvanáctiválec ze závodního Mercedesu CLK-GTR s výkonem 740 koní. Modernizovaná verze Zonda R Evolution používá shodný motor, jeho výkon je však zvýšen na 800 koní.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Zonda F je v pořadí třetím modelem automobilky Pagani. Právě tímto modelem, kdy písmeno F v názvu je zkratkou pro Fangio, vzdal Horacio Pagani čest Juanu Manuelu Fangiovi.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Stejně jako předchozí model S se i "efko" dočkalo verze roadster. Ta byla představena v roce 2006, tradičně v Ženevě.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Právě Zonda Roadster F v provedení Clubsport byla na testovací dráze britského Top Gearu pokořitelem ultimativního Bugatti Veyron. Ve sprintu na 400 metrů však za veyronem zaostala o téměř 2,5 sekundy.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Zondy vznikaly i v různých speciálních modifikacích. První takovou byla v roce 2004 představená Zonda C12 Monza pro amerického zákazníka. Zonda GJ s přiznaným matně černým karbonem vznikla pro skotského plynárenského magnáta Garetha Jonese.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Speciálně pro člena katarské královské rodiny vznikla tyrkysová Zonda Uno. Pro dánského programátora Davida Heinemeiera Hanssona byla postavena modro-černá Zonda HH kombinující karosářské prvky modelu Roadster F a motor z verze Cinque (výkon 669 koní).
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Kromě vyjmenovaných modifikací vznikla řada dalších unikátních provedení na přání konkrétního zákazníka, a to například z Chile, Hongkongu nebo Japonska. Jedním z majitelů unikátního provedení je i Lewis Hamilton.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Jeho Zonda 760 LH se vyznačuje fialovou barvou exteriéru i interiéru. Odlišností je také použití manuální převodovky oproti sekvenční.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Například předposlední model Zonda Cinque vznikl, jak název napovídá, v pěti exemplářích. Popud k výrobě tohoto provedení vzešel od hongkongského dealera, jehož klientům přišly běžné zondy příliš obyčejné.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Když Horacio Pagani nemaluje a nemyslí na auta, navrhuje třeba hodinky nebo jachtu, prý nečte noviny, nesleduje televizi.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
"Krásné auto, stejně jako krásná žena, vám stále budou dělat problémy," říká s úsměvem. Vypadá plaše, mluví pomalu a rozvážně, je vidět, že nad každou odpovědí dlouho přemýšlí.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Pagani Zonda má víc než 3200 dílů, většinu z nich navrhoval osobně pan továrník.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
"Jsou to umělecká díla. Je to stále stejná hračka, kterou jsme měli jako malí, akorát stojí víc," říká Pagani o svých vozech.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Od devadesátých let minulého století se Pagani pokoušel o svoje první vlastní auto. Původně se mělo jmenovat podle legendárního Fangia, ale po jeho smrti v roce 1995 auto přejmenoval na Zondu. Do světa však Pagani Zonda vyjela až v roce 1999 na ženevském autosalonu.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Zonda se poměrně rychle stala kultovním supersportem, který výkonově dokáže konkurovat slavnějším ferarri nebo lamborghini. Cenami zondy hravě atakují padesát milionů korun.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz