Povinným vybavením na závody byla pro Zavřela kromě fotoaparátu cigareta. Takto fotografa zachytil některý z jeho kolegů v roce 1966. Tehdy v Brně triumfoval Mike Hailwood, který ovládl závody tříd do 250 ccm i královské pětistovky.
Autor: Archiv Automotodromu Brno
Zdeněk Zavřel měl většinou dobré vztahy i s jezdci. Velmi často se potkával třeba s Františkem Bočkem, který startoval na tovární motorce ČZ a později na netovární Jawě.
Autor: Archiv Automotodromu Brno
Zdeněk Zavřel měl většinou dobré vztahy i s jezdci. Velmi často se potkával třeba s Františkem Bočkem, který startoval na tovární motorce ČZ a později na netovární Jawě. Na fotografii spolu klábosí o horkém červencovém víkendu roku 1969. Naposledy. Boček v neděli v závodu spadl a ještě tu noc zemřel.
Autor: Archiv Automotodromu Brno
Fotka se Silviem Grasettim je z roku 1970. Grasetti tehdy startoval jako tovární jezdec Jawy. Na startu závodu nedobrzdil, srazil jiné jezdce, poškodil motorku a vůbec nenastoupil. Jawa jej pak propustila.
Autor: Archiv Automotodromu Brno
Typické Zavřelovy fotky z depa jsou momentky, které vypovídají spíš o běžném životě závodníků než o soubojích na dráze. V roce 1966 třeba fotil rodinnou idylku Kanaďana Mika Duffa s manželkou a dítětem. Mimochodem Duff v roce 1967 po těžkém pádu ukončil kariéru, opustil ženu a později se rozhodl podstoupit změnu pohlaví. Dnes žije jako Michelle Duffová.
Autor: Archiv Automotodromu Brno
Zavřel číhá s fotoaparátem u Giacoma Agostiniho. Ten byl už v roce 1969 nejúspěšnějším jezdcem v historii Brna.
Autor: Archiv Automotodromu Brno
Klasická momentka. Steve Ellis spolu se svým synem připravují motorku do závodu. Je rok 1969.
Autor: Archiv Automotodromu Brno
Za pozornost stojí hradba lahví od piva a sektu. „Hrdinou“ předchozího večera zřejmě bude finský jezdec Jarno Saarinen, motorky v pozadí jsou jeho a VW Transporter má finskou značku. Každopádně Saarinen ten víkend vyhrál.
Autor: Archiv Automotodromu Brno
Společné cigárko, základ každé komunikace s jezdcem. To byla taktika Zdeňka Zavřela. Na snímku je s Renzem Pasolinim, talentovaným Italem, který měl ambice konkurovat Agostinimu. Zemřel na Monze v roce 1973 po kolizi s Jarno Saarinenem. Ani ten nehodu nepřežil.
Autor: Archiv Automotodromu Brno
V roce 1966 Františku Šťastnému vypověděla v tréninku jeho jawa. Do depa ho dovezl tehdejší týmový kolega František Boček.
Autor: Archiv Automotodromu Brno
Před tréninkem pětistovek v roce 1966 se spustil silný liják. Jezdci nevěděli, jestli ředitelství závodu na trať motorky pustí, nebo trénink zruší. Na fotce je vidět napětí v očích Mika Hailwooda.
Autor: Archiv Automotodromu Brno
V roce 1967 Zavřel takto vyfotil Phila Reada a Billa Ivyho. Dva týmové kolegy na yamahách a zároveň nesmiřitelné soupeře v kubaturách do 125 a do 250 ccm. Ivy v roce 1969 nastoupil do továrního týmu Jawy. Dva týdny před Brnem se zabil na Sachsenringu.
Autor: Archiv Automotodromu Brno
Zřejmě jedna z nejkrásnějších fotek, které kdy Zdeněk Zavřel vyfotil. Na snímku jsou František Šťastný a Giacomo Agostini před startem závodu do 350 ccm v roce 1968. Šťastný tehdy startoval na nové dvoutaktní čtyřválcové jawě, která byla velmi rychlá, ale také nespolehlivá. V závodu nakonec vydržela. Agostini vyhrál, Šťastný dojel třetí.
Autor: Archiv Automotodromu Brno
V roce 1969 přijel Franta Šťastný na závody svým mustangem, naposledy jako tovární jezdec Jawy. I kvůli autům se na Grand Prix jezdilo, v paddocku byla k vidění přehlídka „západních“ sporťáků, které lidé znali sotva z časopisů.
Autor: Archiv Automotodromu Brno
Jedním z nevídaných vozů byl i Rolls Royce Phila Reada. Přijel jím do Brna v roce 1971. V tréninku pak Read spadl a zlomil si klíční kost. Skončil v Úrazové nemocnici, odkud za pomoci manželky v noci utekl a odjel z Československa domů.
Autor: Archiv Automotodromu Brno
Tentýž rok co Read utíkal z nemocnice, dojel na druhém místě třídy do 350 ccm Bohumil Staša. Žádný domácí jezdec v Brně nikdy nezajel lépe. Snímek na soustředěného Stašu je pravděpodobně ze startovního roštu.
Autor: Archiv Automotodromu Brno
Tak toto je Vittorio, mechanik Giacoma Agostiniho. Zavřel se s ním skamarádil. A pak ho vyfotil takto. Fotku si však nechal jen pro svoji kroniku, hraběti Augustovi, majiteli továrny, ji prý neposlal.
Autor: Archiv Automotodromu Brno
Giacomo Agostini byl v roce 1969 na vrcholu slávy. Dva roky se nestalo, že by nevyhrál. Přesto chodil bezstarostně po depu polonahý.
Autor: Archiv Automotodromu Brno
A další obnažený jezdec. Phil Read v roce 1967 odstoupil kvůli poruše motorky ze závodu do 250 ccm. Sundal si kombinézu, sedl si do trávy u dráhy a koukal na zbytek závodu. A Zavřel jej fotil.
Autor: Archiv Automotodromu Brno
Franta Šťastný platil za veselou kopu. V roce 1969 se však začaly prohlubovat jeho spory s vedením Jawy, v Brně navíc dvakrát spravoval motorku a nakonec nedojel. Na této fotce jej fotograf Zavřel zachytil docela nešťastného.
Autor: Archiv Automotodromu Brno
Snímek zachycuje stupně vítězů v roce 1975. Phil Read gratuluje Giacomu Agostinimu. Legendární Ital sice dojel druhý, ale získal první titul mistra světa po třech letech a zároveň poslední patnáctý v kariéře.
Autor: Archiv Automotodromu Brno
A ještě jedna úsměvná fotografie pořízená Zavřelem. Jezdec u trati je Dirk Ablas. Ten odstoupil ze závodu kvůli poruše. Ve stánku si koupil lahváče a v každém kole vychlazeným pivem kynul svému krajanovi Marcelu Ankonemu.
Autor: Archiv Automotodromu Brno
Zdeněk Zavřel perfektně zdokumentoval stavbu nového okruhu. Takto jej některý z kolegů fotografů zachytil před rozestavěnou řídicí věží na jaře 1987.
Autor: Archiv Automotodromu Brno
Zavřel v červenci 1987 fotil i slavnostní otevření nového okruhu. Když pomineme komunistické a svazarmovské funkcionáře, stojí za zmínku především člověk v saku vpravo. Je to Jaroslav Suchý, projektant nového okruhu.
Autor: Archiv Automotodromu Brno
V roce 1987 se do Brna vrátily závody mistrovství světa a Zavřel opět fotil. Na snímku je Eddie Lawson.
Autor: Archiv Automotodromu Brno
V roce 2007, přesně pátého května, vyrazil na Masarykův okruh znovu fotit. Zrovna stál u dráhy, když mu začalo být špatně. Přátelé ho odvezli domů, ale odtud musel do nemocnice. Z ní se už nevrátil.
Autor: Automotodrom Brno
Po Zdeňkovi Zavřelovi zůstal rozsáhlý archiv fotografií, každý rok vznikaly dvě takového knihy.
Autor: Automotodrom Brno
Vznikl tak jedinečný záznam čtyř dekád historie brněnského Masarykova okruhu.
Autor: Automotodrom Brno
Dnes si fotografie Zdeňka Zavřela půjčují redakce z celého světa.
Autor: Automotodrom Brno
Více než motorky zajímali Zavřela lidé: jezdci, mechanici, manželky, děti.
Autor: Automotodrom Brno