Octavia letos slaví dvacet let své novodobé éry. Dnes už se vyrábí její třetí vydání. Ale hned to první bylo fenoménem. A přivedlo na svět také nejšťavnatější provedení RS; od té doby vozí ta dvě písmena nejrychlejší škodovky.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Vypátrali jsme unikáty, které ovšem nemají v technickém průkazu jméno Škoda, ale tajemnou šifru.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Jedny z nejstarších vyrobených exemplářů v ostré verzi RS slouží dodnes na Masarykově okruhu.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
S nájezdem od dvaceti do čtyřiceti tisíc kilometrů jde nejspíš o jedny z nejméně ojetých kousků nejsportovnější „jedničkové“ octavie na světě.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Až na to, že to vlastně nejsou octavie. Vypadají jako octavie, jednou jako octavie, mají loga škodovky. Přesto na výrobním štítku těchto aut není o mladoboleslavské továrně ani zmínka.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Dva červené a jeden černý exemplář, které na Masarykově okruhu slouží od roku 2000, mají v technickém průkazu exotickou tovární značku AMD.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Pocházejí totiž z ověřovací výrobní série „eresa“. Původně neměly vůbec dostat registrační značky.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Je to stále parádní svezení. Na okruhové řádění to zrovna není, auto se dost naklání a 180 koní je přeci jen na dnešní poměry spíš průměr. Lehkost auta a projev turbomotoru, který se švitořivě žene do otáček, je však okouzlující.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
AMD O - Škoda Octavia RS homologovaná brněnským autodromem.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
AMD O - Škoda Octavia RS homologovaná brněnským autodromem.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
AMD O - Škoda Octavia RS homologovaná brněnským autodromem.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
AMD O - Škoda Octavia RS homologovaná brněnským autodromem.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Papírově tak vzniklo úplně nové auto: tovární značka AMD, model „O“. Přestože jde o běžná auta, musela projít technickým schválením a homologací.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Nejzachovalejší kus je ten černý. Na tachometru má jen nějakých třicet tisíc kilometrů. Na druhou stranu ale pořádně ostrých.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
AMD O - Škoda Octavia RS homologovaná brněnským autodromem.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
AMD O - Škoda Octavia RS homologovaná brněnským autodromem.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
AMD O - Škoda Octavia RS homologovaná brněnským autodromem.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Nejslavnější zatáčka brněnského okruhu, „schwantzovka“.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
AMD O - Škoda Octavia RS homologovaná brněnským autodromem.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Prvních sedm let auta jezdila jen po areálu a neměla registrační značky ani technický průkaz.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Koncepce relativně velkého auta na podvozku s krátkým rozvorem jí dává specifické jízdní vlastnosti.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Při brzdění se jí nadlehčuje záď a v mezních situacích má sklony auto rozhodit do přetáčivého smyku.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
AMD O - Škoda Octavia RS homologovaná brněnským autodromem.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Čtyřválec má výkon 132 kilowattů (180 koní), což je o 22 kilowattů více, než nabízela civilnější Octavia 1.8 T.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
AMD O - Škoda Octavia RS homologovaná brněnským autodromem.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
AMD O - Škoda Octavia RS homologovaná brněnským autodromem.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
AMD O - Škoda Octavia RS homologovaná brněnským autodromem.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
AMD O - Škoda Octavia RS homologovaná brněnským autodromem.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Při službě využívá safety car oranžový maják připevněný na střeše.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Brněnské octavie mají z těžké služby na okruhu pár šrámů.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
AMD O - Škoda Octavia RS homologovaná brněnským autodromem.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
AMD O - Škoda Octavia RS homologovaná brněnským autodromem.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
AMD O - Škoda Octavia RS homologovaná brněnským autodromem.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz