náhledy
Jmenuje se MG Magnette K3, ale vidíte správně, na chladiči vozí hrdě logo s okřídleným šípem. Za ním totiž pracuje motor značky Škoda.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
MG řady K od roku 1934 úspěšně vodil po závodních tratích Jiří Pohl. Ten jej zakoupil od původního majitele, britského závodníka George Eystona, který s vozem závodil pouhý rok.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Při Velké ceně v Brně v roce 1937 byl však vůz silně poškozen při těžké havárii, po závodním okruhu jej tehdy vodil bratr Jiřího Pohla Zdeněk. Byl teprve ve čtvrtém kole závodu, když u vozu praskla pneumatika.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Poškozený vůz nicméně Pohl opravil a postavil se s ním na starty dalších předválečných závodů. Po válce, v roce 1949 došlo podle slov současného majitele Františka Bauera k poškození původního motoru.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Pomoc tehdy nabídla mladoboleslavská automobilka, do MG tak putovala škodovácká "jedenáctistovka" určená pro připravovaný závodní prototyp. Motor však zapůjčila na pouhý rok ...
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
... v roce 1950 tak pod kapotáž dlouhé přídě putovala silnější pohonná jednotka o objemu 1500 ccm (osmikanál, zdvih 78 mm, vrtání 78 mm) z ÚVMV. S tímto motorem pak Pohl závodil až do roku 1963, kdy vůz zakoupil současný majitel.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
V 60. letech byly přitom do závodů nasazovány již zcela odlišné závodní speciály, stařičké MG jim však nejen stačilo, ale dokázalo novější vozy prý i porážet. V této souvislosti pak současný majitel poukazuje na zajímavost v dobovém tisku ...
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
"Po válce, když s vozem inženýr Jiří Pohl vyhrál závody, tak se objevilo v tisku 'inženýr Jiří Pohl na svém závodním voze Škoda opět vyhrál'. A když náhodou nedojel, tak se objevilo 'inženýr Pohl na svém stařičkém MG opět nedojel'," poukázal Bauer na to, že již tenkrát mladoboleslavská automobilka používala Pohlovy výsledky pro svou reklamu.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Vůz je unikátní nejen použitím škodovácké pohonné jednotky, ale i kompletně zmapovanou historií. I přes použití jiného motoru jakožto klasický britský sporťák obléká nejtypičtější barvu, té zelené se říká "british racing green".
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Současný majitel stroj stále uchovává v původním stavu. Celkem dvanáct let trvalo, než jej získal do svého vlastnictví. Vzpomíná, že už coby kluk jezdil k inženýru Pohlovi s tím, aby mu vůz prodal.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Původní cena vozu při dovozu z Velké Británie v roce 1934 byla 49 tisíc korun, k této částce však bylo nutné připočíst ještě clo. "Tehdy byla vysoká daň na dovozové automobily," uvedl Bauer s tím, že výše cla tehdy činila asi 50 % z prodejní ceny.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Unikátní stroj bývá často k vidění na veteránských akcích. František Bauer s ním jezdí závody již 35 let, tedy o pět let déle než předchozí majitel Jiří Pohl.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
A to i přesto, že poloha za volantem má daleko k ideálu a pohodlí.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Provedení K3 je závodní variantou modelové řady K britské značky MG, vzniklo snad jen v 33 kusech. Vozů řady K, která se vyráběla v letech 1932 - 34, vzniklo v různých provedeních asi 250 kusů.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Purismus meziválečného závodního stroje je okouzlující.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Například pohonné ústrojí pracuje přímo u nohou posádky.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz