náhledy
Jedním z charakteristických nákladních automobilů socialistického Československa byla Praga S5T. „Espětka“, jak se jí přezdívalo, byla silniční a hospodárnější mladší sestřičkou legendární Pragy V3S.
Autor: Dobový prospekt výrobce
Praga S5T byla představena v roce 1956 a sériově se vyráběla v letech 1957 až 1972 ve třech hlavních, postupně modernizovaných podtypech (se základním označením S5T, S5T-2 a S5T-3) a v nepočítaně verzích podle požadovaných úkolů. Označení S5T pak znamená silniční pětituna, tzn. 5 tun užitečného nákladu, ale jízdu v terénu do určité míry také zvládla. Celkem jich bylo vyrobeno kolem 50 tisíc kusů.
Autor: Dobový prospekt výrobce
První prototyp Pragy S5T. Královna těžkého terénu Praga V3S měla jednu velkou nevýhodu: při provozu v civilních službách vadila její nehospodárnost. A tak došlo k rozhodnutí navrhnout nový typ s užitečnou hmotností 5 tun (přibližně tolik si mohla naložit na silnici i vétřieska) s lepšími parametry v této oblasti. Kvůli urychlení vývoje měl jednodušší dvounápravový vůz vycházet ze své starší třínápravové sestřičky. Neměl například redukce v kolech kvůli vyšší průchodnosti a poháněná byla pouze zadní náprava. První prototyp se vétřiesce podobal kapotou motoru a blatníky, pro sériovou výrobu byl v těchto partiích zkulturněn.
Autor: archiv autora
Praga S5T byla poháněna vzduchem chlazeným vznětovým šestiválcem Tatra 912-1 (stejný jako u typu V3S) o objemu 7412 ccm a maximálním výkonu 98 koní. Již zmiňované modernizace vozu pak souvisely s úpravami motoru. U S5T-2 došlo ke zvýšení maximálního výkonu na 110 koní, u S5T-3 ke zvýšení objemu na 8100 ccm při zachování výkonu 110 koní.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Praga S5T měla při jízdě na silnici s nákladem o hmotnosti 5 tun a při rychlosti 50 km/h průměrnou spotřebu 18 litrů nafty na 100 km (u Pragy V3S se udává spotřeba na silnici s nákladem 3 t při rychlosti 42 km/h 27 litrů na 100 km, s nákladem 5 t a rychlosti 40 km/h 33 litrů na 100 km).
Autor: Dobový prospekt výrobce
Na snímku z brněnského veletrhu z roku 1959 je vlevo Praga S5T jako chladicí vůz a vpravo Praga V3S.
Autor: FORTEPAN / Nagy Gyula, CC BY-SA 3.0
Praga S5T. Mezi nejrozšířenější verze patřil třístranný sklápěč, řadový občan se s ním mohl setkat například při dodávce uhlí na zimu. Mnohé bytové jednotky byly v té době vybaveny lokálními zdroji tepla na toto palivo. Zkrátka jste si v topné sezoně periodicky nosili plný plechový uhlák ze sklepa do čtvrtého patra bez výtahu, opačným směrem jste lítali s popelem do popelnice.
Autor: RomanM82, CC BY-SA 4.0
Kromě třístranných sklápěček a valníků se vyrábělo množství espětek se speciálními nástavbami, jako například tento čistič komunikací.
Autor: MIGORMCZ, CC BY-SA 4.0
Espětka jako popelářský vůz
Autor: autowp.ru
Praga S5T určená k tlakovému čištění kanalizací a jímek
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Praga S5T určená k tlakovému čištění kanalizací a jímek
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Praga S5T, montážní vůz s hydraulicky ovládanou montážní plošinou pro údržbu trolejového vedení
Autor: Harold, CC BY-SA 3.0
Valník Praga S5T s imitací politicko-propagační výzdoby z dob předlistopadových
Autor: Harold, CC BY-SA 3.0
Praga S5T, valník se zvýšenými bočnicemi ve slovenské Kremnici, pohled z náměstí SNP do ulice Dolná
Autor: FORTEPAN / Tóth Lajos, CC BY-SA 3.0
Praga S5T použitá při speciálních zkouškách vrtulníku Z-35 jako vzletová a přistávací plocha
Autor: archiv společnosti ZLIN AIRCRAFT a.s.
Automobily Praga S5T se exportovaly do řady zemí, a to nejen socialistických a rozvojových, ale také do kapitalistických (Belgie, Nizozemsko, Norsko, Rakousko). Na prospektu podniku Motokov vidíme verzi chladicí vůz.
Autor: dobový prospekt podniku zahraničního obchodu MOTOKOV
Vykládání automobilů Praga S5T z námořní lodě v alexandrijském přístavu
Autor: FORTEPAN / Inkey Tibor, CC BY-SA 3.0
Praga S5T fotografovaná pro reklamní prospekt
Autor: autowp.ru
Praga S5T. Trochu nás asi zarazí poklop nad spolujezdcem, který byl u tohoto typu spíše výjimkou (na rozdíl od vejtřasek).
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Praga S5T, třístranný sklápěč s hydraulickou rukou
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Praga S5T, valník s hydraulickou rukou. Za pozornost stojí prodloužená pětimístná kabina, ta se příliš často neviděla.
Autor: Harold, CC BY-SA 3.0
Praga S5T v soukromém muzeu automobilů Praga ve Zbuzanech, které je v současnosti proti vůli budovatele této unikátní sbírky pragovek uzavřeno.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz