Někomu to může přijít jako zvrhlost, pro jiné je to modla. Pod označením RWB se skrývá Japonec Akira Nakai, který od oka řeže blatníky porschím, aby je pak o pořádný kus rozšířil. První Porsche v kultovní úpravě RAUH-Welt Begriff je v Česku.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Milovníci aut, porschisté ani samotní tuneři se nemohou shodnout, zda je to dílo šílence, nebo génia. Každopádně RAUH-Welt BEGRIFF je fenomén spjatý se značkou Porsche.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
I proto svou firmu pojmenoval Japonec německy. RAUH-Welt BEGRIFF lze přeložit třeba jako "styl drsného světa". A docela to přestavby v podání Nakai-sana vystihuje.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Plechy řeže vzácným porschím rovnou, bez skrupulí. Své "bodykity", jak se nástavcům "těl" aut říká, šroubuje zvenčí rovnou do karoserie.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Jestli jsou auta po zásazích Akiry Nakaie hezčí, nebo ne, si zhodnotí každý sám. Každý ovšem nakonec ocení kvalitu řemeslného zpracování.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Už samotná stavba je show. Milovník piva Stella Artois, podle kterého pojmenoval i své vlastní RWB Porsche 930, se nechává při tvorbě sledovat publikem a z akcí vznikají videa, na která pak jeho příznivci koukají s otevřenou pusou.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Nedílnou součástí celé stavby je také trůn v podobě majestátního koženého křesla, do kterého Akira v průběhu práce usedá a s cigaretou se soustředěně chystá do další práce.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
První české Porsche RWB vzniklo z poslední vzduchem chlazené generace modelu 911 vozící kódové označení 993.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Auto prošlo před osazením bodykitu od RWB kompletní přestavbou pro okruhové řádění. Obrovitá zadní kola pohání zrepasovaný motor osazený dvěma turbodmychadly.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Původní porsche mělo šedou metalízu, nový lak je v odstínu Candy Apple Red. Jako základ byl zvolen černý lak. Po jeho vytvrdnutí a vyleštění jej překryly tři vrstvy chromu, na který byly posléze naneseny tři vrstvy červeně tónovaného laku. Proces lakování završily čtyři vrstvy bezbarvého laku.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Šestiválcový boxer 3,8 litru twin turbo byl upravený v Německu u firmy TTP Automotive GmbH Turbo Technik Pietz a má mít přes 500 koní.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Shluk šroubků, matiček a dalšího spojovacího materiálu, které Nakai-san vozí po světě s sebou ve dvou hliníkových kufrech.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Blatníky, na které pak připevňuje nástavce na obří kola, řeže jen tak, od oka. Jeho důležitým pracovním nástrojem je papírová páska na značkování.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Po celém světě vzniklo již nespočet stejných RWB staveb, přesto se v jednom ohledu od sebe liší. Každá stavba totiž nese unikátní jméno.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Tomu českému dal Nakai-san jméno Hi no tori, tedy Ohnivý pták. Při vymýšlení názvu se inspiroval nejen ohnivým odstínem laku, ale také japonským RWB s názvem Phoenix (Fénix).
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Ploché klíče, svinovací metr, papírová lepicí páska a roky zkušeností. Tak Nakai-san nastavuje podvozek již téměř hotového vozu.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Stavba prvního českého RWB Porsche
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Majitelé klasických porschí a vyznavači purismu neupravených aut z něj mají osypky. RAUH-Welt BEGRIFF je však kult.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Akira Nakai začínal v drifterském týmu Rough World v devadesátých letech, to ještě dováděl s legendární Toyotou AE86. Brzy poté (ve svých 28 letech) se ale zbláznil do vzduchem chlazených porschí.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Akira vše montuje osobně sám, létá kvůli tomu křížem krážem po světě. Do Prahy tak přicestoval z Nizozemska, kde krátce před odletem dokončil první norské RWB.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Poznávacím znamením úprav RWB je extrémní rozšíření blatníků, jejich nástavce jsou šroubované zvenku.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Součástí sady pro přestavbu jsou přední a zadní nárazník, nástavce prahů, víko motoru, zadní přítlačné křídlo a rozšířené blatníky.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
V nabídce jsou i podvozkové komponenty, kola a další aerodynamické doplňky. Prý jsou plně funkční.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
V Česku jde sice o první porsche v přestavbě RWB, po Evropě však takových přestaveb jezdí už více. Po dvou vozech mají v Německu a Polsku, v Nizozemsku jsou tři (dvě vznikla přestavbou porschí od německého úpravce RUF), jedno pak v Norsku.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
A v příštím roce by měly jen v Evropě přibýt další minimálně tři nové exempláře ...
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
... jeden v Nizozemsku a dva v Rakousku.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Stavba prvního českého RWB Porsche
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Stavba prvního českého RWB Porsche
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Završením celé přestavby je odstranění krycího papíru sluneční clony čelního skla, tedy úkon započatý samotným Nakai-sanem a zakončený přímo majitelem daného vozu. Tímto krokem se stavba zároveň posvěcuje. Poté následuje již pouze zkušební projížďka, po které Nakai-san vychytá poslední mouchy v nastavení podvozku.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Nakaiovy postupy jsou velmi neortodoxní, geometrii podvozku (sbíhavost kol, odklony) nastavuje od oka podle značek na zemi vytvořených papírovou páskou. Plech řeže od oka, doslova na koleně. Většinu věcí dělá podle citu. A právě tím své příznivce fascinuje.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Práce začínají zlehka. Od přípravy drobností ...
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
... až například po doladění obou nárazníků před jejich usazením na odstrojený vůz.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Stavba jako taková zabere přibližně dva a půl dne ...
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
... nicméně přerod původního vozu do finální podoby završené návštěvnou Nakai-sana může zabrat i dlouhé měsíce.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
To je případ prvního českého RWB. Vůz sbírkového stavu totiž prošel kompletní přestavbou. Od podvozku, přes motor až po interiér ...
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
... v němž se nešetřilo karbonem. Nahradil nejen původní výplně dveří, ale například i přístrojový štít.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Stavba prvního českého RWB Porsche
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Stavba prvního českého RWB Porsche
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Stavba prvního českého RWB Porsche
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Stavba prvního českého RWB Porsche
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Stavba prvního českého RWB Porsche
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Stavba prvního českého RWB Porsche
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Stavba prvního českého RWB Porsche
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Stavba prvního českého RWB Porsche
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Stavba prvního českého RWB Porsche
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Kvůli turbům se musel vyřezávat zadní nárazník, aby od nich mělo jak odcházet teplo.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Stavba prvního českého RWB Porsche
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Stavba prvního českého RWB Porsche
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Stavba prvního českého RWB Porsche
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Stavba prvního českého RWB Porsche
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Znak Porsche na odnímatelné přední kapotě je vytvořen z plátků 23,5karátového zlata.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Stavba prvního českého RWB Porsche
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Stavba prvního českého RWB Porsche
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz