Připomeňme si největší legendy kopřivnické automobilky - Tatru 11, Hadimršku, proudnicové tatrovky od průkopnické Tatry 77 až po papalášskou šestsettrojku a samozřejmě také slavné náklaďáky. Takhle je zobrazovaly dobové reklamy v odborných i společenských časopisech, prospekty a brožury.
Autor: archiv / dobové reklamy a prospekty
Jeden z prvních reklamních tisků propagující automobily firmy Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriks-Gesellschaft, což není nic jiného než pozdější Tatra (Nesselsdorf je německý název města Kopřivnice). Kopřivnické automobily se tenkrát podle toho typově značily NW, případně Nesselsdorf.
Autor: archiv / dobové reklamy a prospekty
Značku Tatra začala kopřivnická automobilka pro své výrobky postupně používat od roku 1919 (když předtím úspěšně testovala typ NW typ U na horských silnicích a cestách zasněžených Vysokých Tater). Prvním vozem takto značeným už od samého počátku byla Tatra 11 představená na jaře 1923, na reklamním plakátu je zobrazena před pohořím Vysoké Tatry.
Autor: archiv / dobové reklamy a prospekty
Tatra 11 si v této galerii zaslouží ještě jedno zobrazení, konstruktér Hans Ledwinka u ní poprvé použil tzv. tatrováckou, nebo chcete-li Ledwinkovu koncepci, která tatry proslavila. Zmíněná koncepce byla vyvinuta pro zdolávání obtížných terénních podmínek, principem byl podvozek s centrální ocelovou rourou a zadní výkyvné polonápravy (později u nákladních a terénních vojenských typů byly i přední výkyvné polonápravy), k pohonu sloužil vzduchem chlazený motor umístěný vpředu.
Autor: archiv / dobové reklamy a prospekty
Kopřivnická automobilka využila k reklamě i úspěšnou cestu napříč Afrikou, kterou podnikli sochař František Vladimír Foit a zoolog Jiří Baum v roce 1931 s Tatrou 12. Automobil ostatně poskytla Tatra Foitovi zdarma, ten si ho potom nechal upravit v karosárně Oldřicha Uhlíka dle svých představ.
Autor: Technické muzeum Tatra
Luxusní Tatra 31 ze druhé poloviny dvacátých let měla kapalinou chlazený šestiválec.
Autor: archiv / dobové reklamy a prospekty
Od roku 1923 v Kopřivnici - u nás jako první plošně a ve velkém předstihu před ostatními - vyráběli pro své vozy motory s rozvodem OHV (pokud tedy nepočítáme Walter, který si to pak ve 30. letech „pokazil" licenčními typy italskými s motory s rozvodem SV). Tatrováci to OHV náležitě využili i v reklamě (tato je z roku 1938 a zobrazeným vozem Tatra 57a).
Autor: archiv / dobové reklamy a prospekty
Lidová tatra zvaná Hadimrška byla počtem vyrobených kusů nejrozšířenějším osobním automobilem kopřivnické značky. Postupně se vyráběla ve verzích Tatra 57, Tatra 57a a Tatra 57b, nesmíme zapomenout ani na vojenskou Tatru 57K. Tato reklama z časopisu Motor Revue je na první variantu, tedy na Tatru 57.
Autor: public domain
Hadimrška - Tatra 57 - reklama v časopise Motor Revue
Autor: public domain
Reklama otištěná v časopise Pestrý týden u příležitosti desetitisící prodané Hadimršky. Stalo se tak v roce 1937, shodou okolností na stejný rok vyšlo výročí 40 let výroby automobilů v Kopřivnici.
Autor: archiv / dobové reklamy a prospekty
Rakouská reklama na Tatru 75
Autor: archiv / dobové reklamy a prospekty
Francouzská reklama na aerodynamický vůz Tatra 77, který, ač s tím někteří nesouhlasí, je označován za první sériově vyráběný aerodynamický automobil na světě. Od klasických osobních tatrovek se ty aerodynamické lišily samonosnou karoserií a motorem umístěným vzadu.
Autor: archiv / dobové reklamy a prospekty
Závody Tatra byly vždy průkopníkem nových ideí...
Autor: archiv / dobové reklamy a prospekty
Vyjeďte si s Tatrou za hranice města: Vaše radost bude dvojnásobná.
Autor: archiv / dobové reklamy a prospekty
Reklama na automobily Tatra z dobového tisku odkazující na úspěšnou cestu kolem světa. Tu podnikli manželé Baumovi v roce 1935 se svým vozem Tatra 72. Obytný vůz jim na podvozku lehké užitkové tatrovky postavili v karosárně Oldřicha Uhlíka.
Autor: Technické muzeum Tatra
Reklama na aerodynamické vozy Tatra, zleva Tatra 77a, Tatra 87 a Tatra 97
Autor: archiv / dobové reklamy a prospekty
Tatra 87 na reklamě z dob válečných, na což bezesporu odkazují zakryté světlomety s malými škvírami a uprostřed speciální noční světlomet Notek vyvinutý firmou Nova-Technik GmbH pro noční jízdy vojenských automobilů.
Autor: archiv / dobové reklamy a prospekty
Reklamní plakát na Tatraplan pro Holandsko. Automobily značky Tatra se prodávaly po celém světě.
Autor: archiv / dobové reklamy a prospekty
Tatraplan se na prospektech často zobrazoval společně s letadlem (viz tatraplán - aeroplán), ať už to bylo letadlo konkrétního typu či symbolické vyobrazení neurčitého stroje. Zde se jedná o první případ, letadlo je Aero Ae-45, které se později stalo také legendou.
Autor: archiv / dobové reklamy a prospekty
Poslední proudnicová tatrovka byla šestsettrojka. Mototechna ji koncem padesátých let dokonce začala nabízet jako jeden z mála vozů i na volném trhu. Občan motorista tedy nepotřeboval k pořízení Tatry 603 kromě peněz už žádný zvláštní poukaz, jak bylo tehdy obvyklé. Jenže těch peněz bylo potřeba opravdu dost, cena začínala v roce 1959 na 98 000 Kčs. Pro porovnání: Škody Octavie v tom roce stály 28 590 Kčs (s motorem Š 440) a 32 850 Kčs (s motorem Š 445), jenže k tomu jste potřebovali ještě ten zpropadený poukaz.
Autor: archiv / dobové reklamy a prospekty
Až do roku 1968 byla Tatra 603 specifikována jako šestimístná, tzn. že přední průběžné sedadlo bylo třímístné.
Autor: archiv / dobové reklamy a prospekty
Situaci kolem papalášského luxusního vozu trefně vystihoval tehdejší vtip, že šestsettrojka je lidové vozidlo, které lid využívá prostřednictvím svých volených zástupců.
Autor: archiv / dobové reklamy a prospekty
Tatra 613 byla na rozdíl od předchozí šestsettrojky určena skutečně pouze jako služební vůz pro vyšší a nejvyšší vrstvy a ani její export do zemí s volným trhem se v té době nekonal, z tohoto pohledu se může vydávání reklamních prospektů jevit jako zbytečnost.
Autor: archiv / dobové reklamy a prospekty
Po druhé světové válce se Tatra proslavila nákladními automobily, které se díky svým užitným vlastnostem ve velkých počtech také exportovaly. Ale do prvního nákladního vozu se pustili v Kopřivnici už roku 1898. Do začátku druhé světové války zde pak vznikla celá řada typů náklaďáků. Reklama je z časopisu Pestrý týden ze září 1938.
Autor: archiv / dobové reklamy a prospekty
Tatra 111, první nákladní legenda vznikla už za dob druhé světové války, větší sláva ji však čekala až v letech poválečných, ze kdy je i tento prospekt.
Autor: archiv / dobové reklamy a prospekty
Kreslené automobily na starých prospektech mají větší kouzlo než fotografované. Tatra 141 byl tahač těžkých přívěsů až do hmotnosti 100 tun.
Autor: archiv / dobové reklamy a prospekty
Reklamní prospekt v němčině na dvanáctitunku Tatra 138. Jedna z nejlegendárnějších tatrovek je zde vyobrazena ve verzi jednostranného sklápěče.
Autor: archiv / dobové reklamy a prospekty
Tatra 148, ještě slavnější nástupkyně sto třicet osmy, na prospektu s nepříliš vydařeným sektorem vpravo dole s označením typu. V celé kráse je zobrazen třístranný sklápěč, vlevo částečně sklápěč jednostranný.
Autor: archiv / dobové reklamy a prospekty
Tatra 148 jako domíchávač betonu na německém prospektu
Autor: archiv / dobové reklamy a prospekty
Třístranný sklápěč Tatra 148
Autor: archiv / dobové reklamy a prospekty
Kolos aneb Tatra 813 8x8
Autor: archiv / dobové reklamy a prospekty
Tatra 813 v podvozkové konfiguraci 6x6 ve verzi tahače na ruskojazyčném prospektu. V Sovětském svazu byly tatrovky velmi žádané.
Autor: archiv / dobové reklamy a prospekty
Tatra 815, opět vůz v podvozkové konfiguraci 6x6 ve verzi tahače
Autor: archiv / dobové reklamy a prospekty
Fotogalerii uzavírá náhled na jeden z mnoha prospektů věnovaných současné produkci Tatry.
Autor: TATRA TRUCKS a.s.