náhledy
Zní to trochu paradoxně, ale aktuální Audi A8 je ve třídě luxusních limuzín auto tak trochu ze staré školy. A to navzdory tomu, jak pokroková automobilka Audi je. A8 jednoduše má již své roky, ale pro mnohé zákazníky to může být přitažlivé.
Autor: Martin Mičánek
Aktuální Audi A8 ve své třetí generaci je na trhu od roku 2010, kdy přišla jako nejpokrokovější z německých prémiových konkurentů. Mercedes S a BMW 7 už jsou ale k dispozici v nových provedeních, která mají modernější techniku. Možná i proto vyniknou skryté kvality A8.
Autor: Martin Mičánek
Dnešní auta jsou čím dál chytřejší a pro luxusní limuzíny to platí dvojnásob. BMW 7 umí samo parkovat, S-Klasse je plná displejů a Jaguar umí hliníkový XJ vyrobit lehčí, než je A8. Jenže i luxusní audi má stále co nabídnout, a to především těm zákazníkům, kteří na hračky nedají a žádají opravdu luxus.
Autor: Martin Mičánek
Vnější vzhled je i přes mohutnou masku v současné konkurenci luxusních sedanů asi nejusedlejší, A8 přebírá roli konzervativní vlajkové lodi od VW Phaeton. V černé barvě je uhrančivě elegantní.
Autor: Martin Mičánek
Ten pravý luxus ale čeká v interiéru. Audi opravdu design vnitřní části auta umí, ale zákazník se nesmí rozpakovat si za to připlatit. Některé designové verze interiéru vyjdou dle ceníku klidně i na zhruba 400 000 korun, ale vnitřek auta pak vypadá doslova jako obývací pokoj. Tam, kde konkurence vypadá jako hi-tech hračka, audi nabízí příjemně domáckou atmosféru.
Autor: Martin Mičánek
Zatímco konkurence dnes nahradila budíky v kapličce velkým displejem, A8 ještě zůstává věrná klasickým polím s ručičkou a displejem uprostřed. Bohatě to stačí a prospívá to čitelnosti údajů za všech podmínek.
Autor: Martin Mičánek
Pravda, vysouvací displej ve středové konzole působí už trochu archaickým dojmem, ale když je zasunutý, neruší vzhled interiéru a auto nevypadá jako počítač.
Autor: Martin Mičánek
Zvenku má A8 tvary klasické a dovede vnitřní luxus docela dobře maskovat. I tady se může majitel vyřádit na příplatcích, zaplatit statisíce může třeba za parádní kola.
Autor: Martin Mičánek
Lepší je ale opravdu investovat do vnitřku automobilu, Audi nabízí několik různých provedení sedadel, včetně masážní funkce s odvětráváním. Vybírat se dá samozřejmě nejen dle funkčnosti, ale i stylu.
Autor: Martin Mičánek
Vysoký středový tunel je docela posetý ovládacími prvky, včetně voliče automatické převodovky. Joystick zavedlo Audi jako jedna z prvních značek.
Autor: Martin Mičánek
Interiér Audi A8 dovede být opravdu příjemným místem k pobytu. Třeba ona příplatková sedadla jsou velmi komfortní a sedák je příjemně dlouhý, takže podepře stehna i na dlouhých cestách.
Autor: Martin Mičánek
Tlačítka na středové konzole jsou v mnohých případech funkčnější než nastavování téhož přes dotykový displej, který A8 nemá - o vše se stará ovladač MMI.
Autor: Martin Mičánek
Příjemnou záležitostí u Audi A8 je i špičková vznětová motorizace. Zatímco konkurence přešla na vznětové šestiválce, A8 zůstává u vidlicového osmiválce s objemem 4,2 litru a jedním turbem. Je to jeden z nejúžasnějších dieselů současnosti. Na vznětový motor je osmiválec Audi neskutečně tichý a uvnitř auta by jej jako diesel možná tipoval málokdo. Soundtrack je veskrze osmiválcový, o dieselovém chraptění tu nemůže být řeč. Teprve ve vyšších otáčkách působí hrubším dojmem , ale nikoli nijak obtěžujícím. Parametry jsou dostatečné: 283 kW a 850 Nm.
Autor: Martin Mičánek
Vznětový osmiválec je pro A8 v podstatě ideální motorizací. Na komfortu opravdu neubírá, těžší příď dovede auto kompenzovat aktivním zadním diferenciálem (aktivní v režimu sport nebo ho lze aktivovat v režimu Individual), takže těžší agregát není v zatáčkách takový problém. Přenášení síly na kolo, které pomůže razantnímu průjezdu zatáčkou, funguje výborně.
Autor: Martin Mičánek
Motor udivuje především tím, že má dostatek síly snad úplně kdykoli. Akcelerace z nuly na 100 km/h za 4,7 sekundy je dostatečně výmluvný údaj, ale tohle zrychlení audi v podstatě maskuje. Co opravdu překvapí, je brutální síla, se kterou auto zrychluje i v rychlostech daleko za dálničními předpisovými limity.
Autor: Martin Mičánek
S tímto krásným zátahem se stejně jako s aktuální generací Audi A8 brzy rozloučíme, nástupce by se měl objevit už příští rok. A jak velí móda, s největší pravděpodobností dostane přeplňované vznětové šestiválce. Vrcholové provedení by ale mohlo dostat také úplně nový osmiválec 4,0 TDI se dvěma turby a kompresorem, se kterým už řádí Audi SQ7, jeho parametry jsou opravdu impozantní: 320 kW (435 k) a 900 Nm.
Autor: Martin Mičánek
Velký osmiválec nejspíš "dojede" na svou spotřebu. Ta tabulková činí 7,4 litru na 100 kilometrů a v praxi se dá jezdit klidným tempem pod deset, my jsme vůz po týdenním testu vraceli s průměrem 10,7 litru.
Autor: Martin Mičánek
Diesel v laboratoři vykazuje jen mírně nižší spotřebu než benzinový osmiválec, v praxi na tom bude při stejném jízdním stylu samozřejmě lépe. Bohužel normovaná spotřeba je dnes rozhodující a šestiválec v 3.0 TDI umí v A8 údajně jezdit za 5,8 litru na 100 kilometrů (v praxi nebude o moc úspornější než 4,2 TDI).
Autor: Martin Mičánek
Aktuální Audi A8 je tak poslední šancí, jak si pořídit emisními normami neškrcenou luxusní limuzínu s příznivými provozními náklady. Ty pořizovací jsou samozřejmě vyšší, 4.2 TDI quattro začíná na 2 526 900 korunách a příplatky snadno cenu vyženou o milion výš. Ale tak to u německé extra třídy chodí.
Autor: Martin Mičánek