náhledy
V Kolíně vyrobí v těchto dnech třímilionté mrně. Z trojice Citroën C1, Peugeot 108 a Toyota Aygo tato čest připadne na model japonské značky. Automobilovou miniaturu jsme porovnali s předchozí generací ayga. Malé městské štiky mají co nabídnout: skvěle se parkují, díky nízké hmotnosti jsou hbité a mají malou spotřebu.
Autor: Martin Mičánek
Jenže co naplat, minivůz je druhý, mnohdy až třetí auto do rodiny a to si mnozí Češi dovolit nemohou.
Autor: Martin Mičánek
Červené starší aygo bylo vyrobeno v roce 2011, ale bylo ve své době jedním z nejlevnějších aut na českém trhu. S cenou 169 900 korun si získalo docela dost zákazníků.
Autor: Martin Mičánek
To nový model s ostřejším logem i celkovým designem vyjde nyní v akci na 219 900 korun. Velikost zůstala, filosofie se změnila, aktuální aygo je městská stylovka, za kterou se platí, nikoli malý nenáročný pracant.
Autor: Martin Mičánek
Testované provedení nového modelu dokonce vyšlo se všemi příplatky na zhruba 350 000 korun a to není málo. Na druhou stranu je to obrovský protiklad staršímu kousku.
Autor: Martin Mičánek
Ten má opravdu základní výbavu, vůz na fotografii je auto bez jakýchkoli příplatkových prvků. Červené aygo má navíc klimatizaci a to je vše. Druhý pár dveří, metalíza nebo třeba centrální zamykání tehdy znamenaly vysoké příplatky k nízké základní ceně (u prvních dvou 10 000 korun). Samozřejmě se dalo připlatit i za některé komfortní prvky, ale nová generace je na tom z hlediska možností voleb lépe.
Autor: Martin Mičánek
Nové bílé aygo je vyšperkované maximálně. Má třeba bezklíčkový přístup, startování tlačítkem, elektricky ovládaná okna, palubní systém s dotykovým displejem, palubní počítač a další vymoženosti. Luxusem je plátěná stahovací střecha, která z něj udělá polo-kabriolet po vzoru starých Fiatů 500.
Autor: Martin Mičánek
Asi jedinou výjimkou je shodný blinkr u obou generací, vnějšek auta byl jinak zcela přepracován. V pozadí však zůstává velmi podobná technika.
Autor: Martin Mičánek
Nové i staré aygo tak například mají pod kapotou v podstatě shodný tříválec 1.0 litru, který byl v aktuální generaci jen přepracován z hlediska emisních norem.
Autor: Martin Mičánek
To je ale trochu kámen úrazu. Papírově sice nové i staré auto zrychlují zcela stejně, ale praxe je jiná. Novinka je trochu línější, má delší zpřevodování a motoru se tolik do otáček nechce.
Autor: Martin Mičánek
Emisní normy se přitom nijak zásadně nepodepisují na spotřebě paliva, ta je u obou vozů velmi podobná a v praxi se pohybuje okolo 5,5 litru na 100 kilometrů s tím, že dlouhodobě převažuje městský provoz.
Autor: Martin Mičánek
Línější motor nové generace zamrzí třeba v souvislosti s mnohem přesnějším řazením. Starší verze má trochu nepřesnou kulisu, u té nové je převodovka bez problémů.
Autor: Martin Mičánek
Jenže pro změnu třeba řízení nebo dokonce třeba pedály působí příliš měkce. Spojka je u nového ayga velmi měkká a plynový pedál má velmi ostrý nástup, takže rozjezd z křižovatky chce cit.
Autor: Martin Mičánek
Jízdní vlastnosti obou modelů jsou na první pocit velmi podobné. Nové provedení působí trochu komfortněji a je jistější na dobré silnici, tam trochu lépe drží i při prudkém průjezdu zatáčkou.
Autor: Martin Mičánek
Jenže starší generace mu to vrátí na rozbité cestě. Původní aygo na nerovnostech v zatáčce méně odskakuje, řízení reaguje trochu rychleji, byť o přesnosti se ani tady nedá moc hovořit.
Autor: Martin Mičánek
Zajímavým rozdílem mezi generacemi modelů je konstrukce klik dveří. Aktuální generace má klasická madla, která v dnešní produkci drtivě převažují.
Autor: Martin Mičánek
Starší provedení má vzhůru výklopnou kliku, která je dnes u aut již raritou. Těžko říci, proč vymizela, ale na vině může být bezpečnost. Za madlo se dá u havarovaného auta trhnout a tak se dostat k posádce, výklopná klika použití síly při otevření dveří v podstatě vylučuje.
Autor: Martin Mičánek
Zatímco předchozí generace ayga byla takové oblé autíčko, nové provedení je ostřeji řezané a na danou velikost auta působí tvary vyváženějším dojmem. Ve vzhledu se měnilo téměř vše.
Autor: Martin Mičánek
Starší i novější aygo pojí výklopné víko zavazadlového prostoru, které je celé tvořeno sklem. Ale starší model má vyloženě jednoduché provedení s výraznými panty.
Autor: Martin Mičánek
To novinka má panty schované a zadní hrana dokonce přechází v jakýsi spojler, který v tomto případě plní spíše estetickou než praktickou funkci.
Autor: Martin Mičánek
Co se praktičnosti týče, je to mezi auty nerozhodně. Starší aygo má více místa na zadních sedadlech, ale třeba vpředu na šířku je situace v porovnání s novým provedením zcela shodná.
Autor: Martin Mičánek
Nové provedení pak má papírově větší zavazadlový prostor, což by mohlo být u městského auta pro jednoho nebo dva pasažéry výhodnější. Jenže pohled do útrob žádný dramatický rozdíl neodhalí.
Autor: Martin Mičánek
Věk obou srovnávaných aut prozradí interiér. Starší aygo je hodně plastové a navíc jeho palubní deska opravdu není nejlákavějším designovým výtvorem.
Autor: Martin Mičánek
Nové provedení sice neopustilo myšlenku odvážnosti, ale působí mnohem více šik a výrazně hodnotněji. Design vnitřku ladí s provedením vnějšku auta. A odkryté plechy ve dveřích v této třídě nepřekvapí, novinka je naopak umí využít v kombinaci s barevností palubní desky.
Autor: Martin Mičánek
Zatímco zevnitř starší aygo opravdu hodně zestárlo, z vnějšku to tolik znát není. Důkazem je i to, že první generaci japonské verze kolínských trojčat nezměnily ani dva facelifty, vůz na fotografiích je z posledních po tom prvním.
Autor: Martin Mičánek
Nová generace jednoduše změnila styl. V ceníku hrají podobně důležitou roli jak funkční prvky, tak ty stylové, které umožní třeba přizpůsobit vzhled čelní masky.
Autor: Martin Mičánek
I ona stahovací plátěná střecha je specialitou aktuální generace malých "kolíňat". Tento prvek například původní FIat 500 zavedl z úsporných důvodů, teď je to naopak luxusní záležitost, za kterou se připlácí.
Autor: Martin Mičánek
Jednou z luxusních věcí, které může nová Toyota Aygo mít (a ta testovaná ji má), je i parkovací kamera. Upřímně, u tak malého auta je opravdu zbytečná.
Autor: Martin Mičánek
Toyota Aygo dnes a včera jsou opravdu hodně odlišné vozy. Byť se mechanicky neliší a nová toyota není nutně lepší, je jiná: moderní po všech směrech a hlavně stylová. I proto za ni zaplatíte tolik peněz.
Autor: Martin Mičánek