náhledy
Milovníci techniky, zejména automobilů, si o víkendu přijdou na své. Národní technické muzeum pro ně připravilo ojedinělou akci. Poprvé zde budou k vidění nejstarší vozy Evropy. Ba co víc, parní automobil dle projektu Louise Baffreye, repliku automobilu NW President (vlevo) a repliku automobilu Siegfrieda Marcuse uvidí v akci během jízdy. Navíc si budou moci prohlédnout i prototyp Tatry Prezident z roku 1994 (vpravo).
Autor: Petr Topič, MAFRA
Oba typy prezidentů dělí necelých sto let. Oba jsou v podstatě unikáty. Na snímku disk tatrovky z roku 1994.
Autor: Petr Topič, MAFRA
A zde praprapředek. Loukoťové kolo NW Präsidenta.
Autor: Petr Topič, MAFRA
Automobil NW Präsident začala vyrábět v roce 1897 fabrika na železniční vagóny Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriks-Gesselschaft A.G.
Autor: Petr Topič, MAFRA
Později továrna dostala jméno Tatra. První vozy, vyrobené 21. a 22. května 1898 a označené hrdým názvem Präsident, putovaly na výstavu do Vídně k padesátiletému jubileu vlády císaře Františka Josefa I.
Autor: Petr Topič, MAFRA
Z Kopřivnice do hlavního města c. k. mocnářství jeli průměrnou rychlostí 22,6 km/h.
Autor: Petr Topič, MAFRA
Originál vozu, byť s pozdějšími úpravami, je od roku 1919 součástí sbírek Národního technického muzea v Praze.
Autor: Petr Topič, MAFRA
V roce 1977 si výrobce vozu Präsident, kopřivnická automobilka Tatra, postavil dokonalou provozuschopnou repliku svého prvního automobilu.
Autor: Petr Topič, MAFRA
Pohání ho šestikoňový dvouválec boxer (kopie motoru Carla Benze) o objemu 2 714 cm krychlových.
Autor: Petr Topič, MAFRA
O 96 let mladší prototyp je na tom, co se výkonu týče, úplně někde jinde. Vzduchem chlazená V8 dává 147,6 kW při 5 750 otáčkách.
Autor: Petr Topič, MAFRA
Akce se koná 6. a 7. října 2012. Je součástí 150letého jubilea Českého průmyslového muzea. Kromě unikátů Praesidenta, Marcuse a Baffreye budou moci návštěvníci nahlédnout pod kapotu vybraným automobilům, např. Laurin & Klement (na snímku), Bugatti 13, Tatra 11, SS Jaguar, ale i letounu Submarine Spitfire.
Autor: Petr Topič, MAFRA
Všechny akce jsou zahrnuty do běžného vstupného. Dospělí zaplatí 170 korun, studenti 90. Rodinné vstupné je 370 korun a děti do 6 let mají vstup zdarma. Na snímku přeplňovaný motor vozu Bugatti 51.
Autor: Petr Topič, MAFRA