Liazka se startovním číslem 627 je na cestě zpátky do Dakaru, kde před třiceti lety dobyla při první účasti čechoslováků na slavné přetěžké rally fantastické třinácté místo. Za volantem žlutobílé legendy je opět Jiří Moskal.
Autor: Michal Šafránek, iDNES.cz
Expedice jede k senegalskému Růžovému jezeru uctít památku těch, kteří se o účast na dakarské rally zasloužili. Na prvním místě těch, kteří už nejsou, je samotný Liaz, který zanikl v roce 2002.
Autor: Michal Šafránek, iDNES.cz
O návrat bíložluté liazky po stopách slavné rally se nejvíce zasloužil Tomáš Pour. Ten závodnici, se kterou posádka Moskal - Fencl - Joklík dojela 22. ledna 1985 po 14 000 náročných kilometrech do cíle v senegalském Dakaru na třináctém místě, zachránil. Letos se 1. dubna zavřel do garáže a do šroubku ji rozebral a zrepasoval.
Autor: Michal Šafránek, iDNES.cz
Když se Tomáš Pour učil na mechanika, mistra mu dělal právě Moskal, teď mají za sebou prvních tisíc kilometrů z Prahy do Paříže, odkud právě dnes (v neděli 28. prosince 2014) startují na západní pobřeží Afriky.
Autor: Michal Šafránek, iDNES.cz
Z Prahy vystartovala bíložlutá liazka 627 v sobotu 27. prosince ve 12 hodin od Rudolfina.
Autor: Michal Šafránek, iDNES.cz
LIAZ 100.55 D 4x4 váží necelých osm tun, užitečná hmotnost je 4,2 tuny.
Autor: Michal Šafránek, iDNES.cz
Vpředu pod kabinou má vodou chlazený šestiválcový turbodiesel o objemu 12 litrů (MŠ 640). Převodovka PRAGA 10 P 80 má deset rychlostí vpřed a dvě vzad, na přední nápravě je ještě přídavná převodovka (PRAGA PP 100).
Autor: Michal Šafránek, iDNES.cz
Posádka liazky a doprovodných vozidel.
Autor: Michal Šafránek, iDNES.cz
Maximální výkon motoru je pčibližně 480 koní a maximum točivého momentu je 1350 Nm.
Autor: Michal Šafránek, iDNES.cz
Původní závodní speciál, který byl první československým vozem na startu dakarské rally v roce 1985, po třiceti letech opět míří do Dakaru.
Autor: Michal Šafránek, iDNES.cz
Původní a dnešní posádka. Hlavní řidič je stejný: Jiří Moskal.
Autor: Michal Šafránek, iDNES.cz
Maximálka legendárního stroje je kolem 150 kilometrů v hodině.
Autor: Michal Šafránek, iDNES.cz
Modýlek Liazky číslo 627 nesměl chybět v garáži žádného kluka, kterému je dnes kolem třiceti.
Autor: Michal Šafránek, iDNES.cz
Liaz se startovním číslem 627 po třiceti letech opět míří z Paříže do Dakaru
Autor: Michal Šafránek, iDNES.cz
Majitelem závodního speciálu je dnes Tomáš Pour, značka Liaz, ani nástupnická společnost Tedom dnes už neexistují. Bíložlutá liazka je Pourovým živiotem, před letošní expedicí ji repasoval už podruhé. Začátkem devadesátých let auto získal od Liazu po součástkách v katastrofálním stavu.
Autor: Michal Šafránek, iDNES.cz
Na výpravu přispěli organizátorům sponzoři.
Autor: Michal Šafránek, iDNES.cz
Liaz se startovním číslem 627 po třiceti letech opět míří z Paříže do Dakaru
Autor: Michal Šafránek, iDNES.cz
Viktor Korecký byl šéfem Liazu v dobách, kdy si Jiří Moskal a Radek Fencl vymysleli, že pojedou závodit na dakarskou rally. Korecký dal na přelomu let 1983 a 1984 projektu zelenou a v roce 1985 byla liazka na na startu ve Versailles.
Autor: Michal Šafránek, iDNES.cz
Prvního ledna 1985 vystartovaly do závodu dvě liazky, obě dojely do cíle, tato se startovním číslem 627 dojela třináctá, druhá číslo 626 nebyla klasifikována.
Autor: Michal Šafránek, iDNES.cz
Liaz se startovním číslem 627 po třiceti letech opět míří z Paříže do Dakaru
Autor: Michal Šafránek, iDNES.cz
Liaz se startovním číslem 627 po třiceti letech opět míří z Paříže do Dakaru
Autor: Michal Šafránek, iDNES.cz
Liaz se startovním číslem 627 po třiceti letech opět míří z Paříže do Dakaru
Autor: Michal Šafránek, iDNES.cz
Liaz se startovním číslem 627 po třiceti letech opět míří z Paříže do Dakaru
Autor: Michal Šafránek, iDNES.cz
Liazka má celkem šest nádrží na naftu, do každé se vejde 180 litrů paliva. K tomu 24 litrů oleje pro mazání motoru a 65 litrů chladící kapaliny.
Autor: Michal Šafránek, iDNES.cz