náhledy
Průměrná spotřeba 51 litrů na 100 kilometrů je pro většinu řidičů noční můrou. Pokud ale sedíte za volantem závodního vozu, za méně nepojedete. Podle statistiky totiž právě 51 litrů průměrně spotřebovalo každé auto, které minulý týden v Brně závodilo v prvním čtyřiadvacetihodinovém závodu v dějinách Česka.
Autor: Automotodrom Brno
Celkem se za 24 hodin na Masarykově okruhu „propálilo“ 35 008 litrů benzinu, na které vozy najely 67 732 kilometrů. Největším žíznivcem byl nepochybně tento Mercedes SLS AMG GT3 týmu Hofor-Racing, který nakonec skončil druhý.
Autor: Automotodrom Brno
O padesát litrů osmadevadesátioktanového benzinu si řeklo i vítězné Ferrari 488 GT3 týmu Scuderia Praha. 105 litrů autu vystačilo jen asi na 75 minut jízdy při průměrné rychlosti těsně pod hranicí 160 kilometrů v hodině.
Autor: Automotodrom Brno
Do boxů se muselo nejen kvůli tankování. Víc jak 200 kilometrů nevydrží ani závodní slicky. Každé závodní auto za čtyřiadvacetihodinový závod ojede asi dvacet sad. Každá pneumatika přitom stojí asi 500 eur, to je asi 14 tisíc korun.
Autor: Automotodrom Brno
Ojetá pneumatika je asi o kilogram lehčí než nová. To znamená, že na dráze po závodě zůstanou dobré dvě tuny gumových „hoblin“. Jejich stopy jsou už po pár hodinách vidět i na autech, přední části mají od odletujících kusů pneumatik doslova začerněné.
Autor: Automotodrom Brno
Na dráhu celých čtyřiadvacet hodin dohlíží dispečeři. Na takto dlouhý závod jsou služby posílené, celkem se o trať starají asi dvě stovky lidí. Traťoví komisaři se střídají ve dvou směnách. Ředitelství závodu má trať pod kontrolou nepřetržitě.
Autor: Automotodrom Brno
Naopak safety car není na tento typ závodů potřeba. Nahradil jej virtuální „kód 60“. Když je vyhlášen, nesmí žádný vůz překročit šedesátikilometrovou rychlost. Obzvlášť v noci je to pro jezdce zatěžující. Při pomalé jízdě ztrácí koncentraci a chce se jim spát.
Autor: Automotodrom Brno
Přesně to se jim v Brně stalo. Ve 2:38 ráno narazil oranžový Seat Leon do svodidel ve Schwantzově zatáčce tak silně, že zničil gumové bariéry a dokonce posunul samotná svodidla. Oprava trvala čtvrt hodiny.
Autor: Automotodrom Brno
„Viník“ odjel po svých a s notně pošramoceným autem v závodě pokračoval dalších bezmála deset hodin.
Autor: Automotodrom Brno
Tolik štěstí nemělo Audi R8 LMS týmu Car Collection Motorsport. To začalo po dvanácti minutách závodu hořet. Na trať se dostal olej, byl proto vyvěšen kód 60. Za celý závod odjezdila auta šedesátkou kvůli třem incidentům 54 minut.
Autor: Automotodrom Brno
Nejrychlejší kolo závodu zajel Rolf Eneichen s Lamborghini Huracán GT3. Zhruba po osmi hodinách ale tým poslala do boxů těžká závada na převodovce. Na trať se sice ještě vrátili, ale s 389 koly skončili na posledním klasifikovaném 21. místě.
Autor: Automotodrom Brno
Po čtyřiadvaceti hodinách projel cílem jako první Jiří Písařík s Ferrari 488 GT3 domácího týmu Scuderia Praha. Čtyři jezdci – kromě Písaříka ještě Josef Král, Nizozemec Peter Kox a Brit Tom Onslow-Cole najeli celkem 646 kol, z toho 547 na prvním místě.
Autor: Automotodrom Brno
Všechny vozy najely 12 536 kol. Ke střídání pilotů, opravám, výměně pneumatik nebo tankování musely zajet 435krát do boxů. Vítězná Scuderia Praha byla v boxech devatenáctkrát.
Autor: Automotodrom Brno
Výměna pneumatik a vystřídání pilota trvá při závodu 24H přibližně půl minuty. Tankuje se zvlášť v tankovací zóně. V seriálu 24H Series se vozy plní běžnými tankovacími pistolemi, naplnit stolitrovou nádrž tak trvá klidně minutu.
Autor: Automotodrom Brno
Pravé rameno Ferrari 458 Challenge týmu RPD Racing prasklo osm minut před koncem závodu, auto dojelo do boxů „po třech“. Po čtyřiadvaceti hodinách jsou ze supersportovních vozů v podstatě vraky, které je nutné kompletně rozebrat a repasovat. Cena? Až statisíce eur.
Autor: Automotodrom Brno