Ještě před pár lety byly čínské autosalony přehlídkou bizarností. Dnes je Šanghaj jednou z nejdůležitějších autopřehlídek vůbec. Domácí výrobci získávají na síle a sebevědomí. Koncepty ukazující nápady pro budoucnost jsou vrcholovou disciplínou, kvůli nim se na autosalony jezdí. Dnes už představují takové vize i čínské značky a rozhodně nejsou pozadu za zbytkem světa.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Chery Tiggo je malý crossover, který domácí značka vyrábí už ve druhé generaci. Právě modrý koncept, který ukazuje vizi Tigga budoucnosti budí na autosalonu velké vášně. Jedni v něm vidí důkaz toho, že značky z Číny překonaly fázi kopií zavedených světových značek a obskurních kreací a začínají být rovnocennými soupeři, jiní se v modrém konceptu snaží najít prvky okoukané odjinud.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Tiggo je každopádně jeden z nejvýraznějších konceptů na šanghajském autosalonu a vesměs sklízí kladné reakce. A pro ty, co v něm vidí kopii jiných studií: autorem designu je Ital, absolovent renomované školy zaměřené na automobilový design, milánské IED.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Changan je na poměry Číny malá automobilka, rožně prodá kolem čtyř set tisíc aut. V útrobách své expozice má schovaný tento bronzový koncept, který v ničem nekulhá za kreacemi světových automobilek.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Možná to bude i tím, že hlavní designérské studio má Changan v italském Turíně, což je Mekka automobilového designu.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Další koncept Changanu, tentokrát agresivní offroad, který jako by přijel ze sci-fi filmu.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
A proč se značce tolik věnujeme? Hlavním interiérovým designérem Changanu je totiž od půlky letošního dubna Čech, který třináct let působil v designérském centru Toyoty (předtím prošel studiem Škody a Toyoty), jmenuje se Jaromír Čech.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Najmout si zkušené a zavedené designéry z Evropy je teď nová strategie Číňanů, která se očividně vyplácí. Tento nádherný uhrančivý sedan má ještě dva sourozence typu SUV. Jednotný a velmi povedený design jim dalo věhlasné italské studio Pininfarina. Kdo se rád dívá na auta, rukopis jednoho z nejslavnějších designérských studií světa v něm rychle odhalí.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Velký rozruch vyvolal koncept značky MG.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Elektrické kupé by se mohlo dostat do výroby kolem roku 2020.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Kdysi slavná britská značka MG dnes patří třetí největší čínské automobilce SAIC. Vývojové a designérské centrum MG sídlí v Británii.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Další automobilkou, která patří šanghajskému SAIC, je Roewe. To vzniklo na troskách britského Roveru. Dnes už tvoří svébytné modely, tento povedený koncept se jmenuje Vision-E.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Elektrický crossover, to je dnes asi nejčastější zadání designérů při stavbě konceptu.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Značka Rudá vlajka je určena čínským papalášům. Éra, kdy stavěla variace na královské limuzíny Rolls-Royce, se zdá být minulostí. Tato nenasytná maska chladiče patří studii mohutného SUV. Nepřipomíná vám Volhu 21 Carevnu?
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Studie se zlatým lakem nepřináší nic nového, tragédie to ale rozhodně také není.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Jeden z méně povedených pokusů na stánku SWM Motors působí nedotaženě a hračkovitě.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Značka Qoros má z valné většiny evropské osazenstvo. Její nový velmi agresivně tvarovaný koncept budí velkou pozornost.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Buick je sice americká značka, na čínském trhu je ovšem velmi úspěšná.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Přivézt tedy do Šanghaje koncept, pro ní bylo téměř povinné.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Bentley přivezl v Ženevě představený koncept elektrického roadsteru. Subtilní kabriolet vypadá skvěle.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Toyota přivezla rovnou dva koncepty. Nápaditostí zrovna nehýří, umírněný styl by ovšem mohl naznačovat, že předznamenávají sériové auto.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Okolo Jeepu Yuntu je v Šanghaji velký rozruch. Důležitá značka koncernu FCA sněhobílým konceptem naznačuje, že chystá nový model. Krabicovitý design možná ukazuje nový směr.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Dveře otevírané od sebe a chybějící středový sloupek je libůstkou designérů. Na autosalonu takových aut najdeme spoustu. Do sériové výroby se ovšem toto řešení z důvodu problematického řešení ochrany posádky při bočním nárazu jen těžko prosazuje.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Nervózní "zmuchlaný" design je dnes výsadou japonských značek. Nissan k tomu ještě přidává agresivitu.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Koncepty extra pro Šanghaj si ovšem připravily také evropské značky.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Mercedes naznačil směr, kterým by se mohl ubírat design chystaných modelů. Třída A v provedení sedan by mohla vypadat nějak takto, rozhodně to to není špatné.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Vision E je koncept Škody. Má být symbolem nastupující éry elektromobility české značky. Co do designových kvalit se rozhodně nemá za co stydět.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Fastbacková záď svou klesající linií připomene koncept Vision D, ze kterého pak vzešla Škoda Rapid. Vyvážené proporce a nápadité detaily tvoří povedený celek.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Vision E je vůbec první koncept Škody v historii, který má premiéru mimo Evropu. I to potvrzuje důležitost čínského trhu, který je dnes největší na světě (i pro Škodu).
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Audi e-tron Sportback je variací na stejné téma: velký elektrický crossover.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Liniemi to je typický sportback v podání Audi. Ladné linky a vyvážené proporce skvěle doplňují vycizelované detaily.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Z konceptu bude příští rok sériové auto, první elektromobil značky.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Třetí variace na téma elektrický crossover v podání koncernu VW je podle ohlasů z výstaviště nejslabší. Volkswagen I.D. CROZZ je tak trochu bez nápadu a náboje.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz