Pérák, panelka, bizon - co název, to legenda. Ty nejlepší a nejznámější kusy československých motocyklů Jawa jsou vystaveny pohromadě na jednom místě. Výstava ve Chvalském zámku v pražských Počernicích trvá do 25. dubna. Nechybí ani Jawa 350/354, které se díky zadní kyvné vidlici přezdívá „Kývačka“.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Klub historických vozidel Horní Počernice pořádá výstavu u příležitosti 15. výročí úmrtí motoristické legendy Františka Šťastného. Motor v řezu vlevo je motor motocyklu Manet 90. Je výjimečný tím, že jde o dvoutaktní dvoupístový jednoválec.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Součástí výstavy je i koutek evokující venkovskou dílnu motorkářského kutila.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Výstava ve Chvalském zámku trvá do 25. dubna a je otevřená denně od 9 do 17 hodin. V popředí je Jawa 350 OHV po kompletní renovaci.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Ruční řazení poválečného motocyklu JAWA 100 Robot
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Závodní silniční motocykl Jawa 350/354 typ 04 z roku 1964, s nímž jezdec Martin Turna vyhrál v roce 2012 silniční motocyklový závod 300 zatáček Gustava Havla.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Jawa 350 Ogar a Jawa 250 typ 11 zvaný „Pérák“
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Výstava historických motocyklů Jawa ve Chvalském zámku
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
JAWA 175 special z roku 1937 s karburátorem Villiers
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Jawa 350 OHV z roku 1939 po kompletní renovaci
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Jawa 174 Villiers z roku 1932. Tohoto typu bylo vyrobeno pouze 500 kusů, ve své době její pořízení vyšlo na zhruba 4 600 korun.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Motocykly Jawa se účastnily řady motocyklových soutěží. Kromě speciálů na ploché dráhy závodily i sériově vyráběné motocykly, které prošly kvůli odolnosti řadou nutných úprav.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Zleva: Jawa 250/353 zvaná „Švéd“ z roku 1959 (tento model byl vyráběn pro švédskou armádu), Jawa 350/634 z roku 1974 a ČZ 175/470 Sport z roku 1964. Zajímavé je, že posledně jmenovaný motocykl nikdy nebyl nabízen pro armádní účely.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Jawa 500R/825 z roku 1984, jeden ze třiceti vyrobených kusů pro účely Ministerstva vnitra ČSSR jako doprovod vládních kolon.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Jawa 50/550 Pionýr z roku 1956, které se podle tvaru sedadla přezdívalo „Pařez“.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Velo Stadion S11 z roku 1958 přezdívaný „Kozí dech“.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Velo Stadion S22 z roku 1961
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Jawa 50/23 přezdívaná „Mustang“ v původním předrenovačním stavu
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Výstava historických motocyklů Jawa ve Chvalském zámku
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
V popředí Jawa 350/362 Californian z roku 1969 je nástupcem modelu JAWA 350/360.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
JAWA 250/559 z roku 1965 zvaná „Panelka“
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Jawa 250/623 z roku 1970 zvaná „Bizon“
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Jawa 500 OHV z roku 1932 zvaná „Rumpál“, které bylo vyrobeno pouze 1 016 kusů. Jednalo se o první sériově vyráběný motocykl značky Jawa.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Jawa 100 Robot z roku 1936 spadající podle předválečných předpisů do kategorie motorových kol. Ta mohla mít podle pravidel objem do 100 ccm, ale musela být vybavena šlapadly.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Manet 90 z roku 1949 se vyráběl v Povážské Bystrici. Jde o první poválečný motocykl nižší kubatury (90 ccm). Manet používá unikátní technologii dvoupístového jednoválce, tzv.nesouměrný rozvod.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Výstava historických motocyklů Jawa ve Chvalském zámku
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Velorex 350 je tříkolové vozítko s trubkovým rámem potaženým koženkou. Jde o jediné homologované vozidlo s plátěnou karosérií na světě. Jako motor byl použit vzduchem chlazený dvouválec Jawa 350.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Automobil Aero Minor 2 se vyráběl mezi lety 1946-1951 v Leteckých závodech LET.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Minor 2 byl vyvinut během druhé světové války v továrně Jawa jako Jawa Minor II, koncepčně navazuje na vůz Jawa Minor.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz