náhledy
Je to hodně zvláštní pocit, když stojíte nahoře na malém ochozu válcovitého motodromu a pod vámi se na kolmé stěně z dřevěných prken prohánějí motocykly a malé auto. Neuvěřitelné kousky, rachocení prken a nádherné dunění motorů se vám vryjí do duše. Na stěnu smrti se jen tak nezapomíná.
Autor: Jan Altner, pro iDNES.cz
Tato motocyklová atrakce je nádherný pozůstatek cirkusácké historie a v Evropě jich funguje už jen pár. Dvě nebo tři v Anglii, jedna v Německu a jedna i v Česku. My jsme navštívili německý Original Motodrom (www.motodrom.de) s neuvěřitelně dlouhou historií již z od roku 1928. Atrakci jsme nafotili na letošním srazu motocyklů v Garmisch-Partenkirchenu.
Autor: Jan Altner, pro iDNES.cz
Mrazivá atrakce se poprvé objevila již v raných dobách motorismu a většina performerů dodnes zůstává věrná původním jednoduchým motocyklům Indian.
Autor: Jan Altner, pro iDNES.cz
Stěna smrti funguje na principu odstředivé síly, díky které mohou motocykly jezdit po naprosto kolmé stěně. A nemusí ani jet moc rychle, na „pohodlnou“ jízdu po stěnách desetimetrového válce stačí čtyřicítka.
Autor: Jan Altner, pro iDNES.cz
První Wall of Death vznikla již v roce 1911 v zábavním parku Coney Island v New Yorku. Až do Druhé světové války šlo za oceánem i v Evropě o hodně rozšířenou atrakci a v některých zábavních parcích vznikaly obří dvacetimetrové válce, kde kromě motocyklů jezdila i auta.
Autor: Jan Altner, pro iDNES.cz
V samotných počátcích se v honbě za senzací objevovala na stěně smrti také zvířata, ve Spojených státech jezdili například lvi, ale třeba i leopardi.
Autor: Jan Altner, pro iDNES.cz
Mezi hvězdy vertikál často patřily i ženy a ani dnešní doba není v tomto ohledu výjimkou.
Autor: Jan Altner, pro iDNES.cz
Kolmé stěny časem nahradila ocelová koule (Globe of Death), ale velký počet havárií a smrtelných úrazů v dřívějších dobách donutil úřady atrakci zakázat. Dnes je i přesto k vidění, projížděli se v ní například čeští kaskadéři pod vedením Honzy Holuba.
Autor: Jan Altner, pro iDNES.cz
Z úcty k tradici i z praktických důvodů na řadě stěn smrti dodnes jezdí veteránské stroje Indian Scout vyráběné v letech 1920-1928. Na svoji dobu šlo o výjimečně lehký a spolehlivý stroj s dvouválcem o objemu 610 ccm. Pozdější inovovaná verze již měla 740 ccm a díky výkonu 18 koní a třírychlostní převodovce byla hodně vyhledávána také závodníky a tehdejšími kaskadéry.
Autor: Jan Altner, pro iDNES.cz
Německý Original Motodrom jsme nafotili na letošním srazu motocyklů v Garmisch-Partenkirchenu.
Autor: Jan Altner, pro iDNES.cz
Tato atrakce dodnes „frčí“ v Indii, kde se po kolmých prknech prohání otřískané sedany obsazené klidně deseti pasažéry.
Autor: Jan Altner, pro iDNES.cz
Motodromy Wall of Death i v dnešní době představují atrakci přinášející mrazení v zádech z nebezpečného zahrávání si s fyzikálními zákony.
Autor: Jan Altner, pro iDNES.cz
Atrakce využívá odstředivou sílu podobně jako například centrifuga. Čím rychleji kaskadéři jedou, tím větší síla je tlačí ke kolmé stěně.
Autor: Jan Altner, pro iDNES.cz
Na německý Original Motodrom se můžete zajet podívat třeba na konci srpna do Berlína na festival Pure & Crafted nebo pak od 19. září do Mnichova na pivní slavnosti Oktoberfest.
Autor: Jan Altner, pro iDNES.cz