náhledy
V pražském provozu se to v létě skútry jen hemží. Jezdí na nich pestrá směs lidí a všichni se shodnou na jednom: skútr je parádní kamarád do města, který ušetří spoustu času. A také skvělý módní doplněk. Vyfotili a vyzpovídali jsme pár zajímavých lidí, kteří přísahají na ten nejslavnější skútr vůbec - italskou vespu. Romana Neprašová je skalní motorkářka. Na svém triumphu brázdí okresky a okruhy, do města je pro produkční přeci jen pohodlnější a praktičtější skútr.
Autor: Michal Sváček, MAFRA
Skútr začal produkční Romanu Neprašovou bavit před třemi lety. "Z práce do práce a po práci jízda večerní Prahou na něco dobrého," líčí nadšeně. Prahu brázdí na Vespě GTS 300. "Dříve jsem jezdila na skútru každý den, pokud to počasí dovolilo. Někdy i od března do listopadu," vypráví. Časem si pořídila velkou motorku." Na vespě dnes ročně najezdí kolem dvou a půl tisíce kilometrů, na velké motorce neuvěřitelných sedmnáct tisíc kilometrů. Na skútru se podle ní dá v Praze pohybovat příjemně. "Nepřijde mi rušná jako jiné evropské metropole, navíc na skútry si s jejich přibývajícím množstvím řidiči aut zvykají. I tak se ale ještě někdy stane, že v koloně někdo otevře naschvál dveře, aby se nedalo mezi řadami aut projet," stýská si. "I když nás holek na motorkách přibývá, pořád mám pocit, že jsme výjimečné."
Autor: Michal Sváček, MAFRA
Michael Mullen, v Česku usazený Američan, je právnická extratřída. Motorky jsou jednou z jeho vášní. Pohybuje se v nejvyšších patrech českého byznysu, vede stovky právníků mezinárodní kanceláře PwC Legal pro střední a východní Evropu. Kromě Porsche 911 ze 70. let s chutí řídí i motorky. Do práce jezdí v létě na kole a v zimě vlakem, Prahu ovšem brázdí na italské legendě. "Skútr používám hlavně pro vyřizování věcí v centru a pro úsporu času při přesunech mezi schůzkami," vysvětluje.
Autor: Michal Sváček, MAFRA
"Zaparkuju kdekoli. A v zácpě, kdy auta pořád stojí, skútr projede bez problémů," pochvaluje si. Na své Vespě 125 oceňuje rychlé starty ze semaforu a stylový vzhled, prima je i schránka pod sedlem, do které se vejdou dvě helmy. "Jezdil jsem léta hlavně na motorce, ale skútr mi přijde pro městský provoz praktičtější. Je obratnější, lehčí, neušpiníte se o něj a přijde mi i bezpečnější," popisuje výbornou češtinou rodilý Američan. V garáži si kdysi hýčkal dva dvoukolové veterány: jeden z roku 1964 od BMW, druhý je jedna z nejslavnějších československých motorek – Jawa 350 "Kývačka“.
Autor: Michal Sváček, MAFRA
Herec David Matásek je nejslavnější vespař v Česku. Doma má tři skútry. "Dvě jsou vespy, jedna moderní, žlutý Sprint 125 s variátorem, ideální do města. Pak mám veterána z roku 1963. To byl dobrý ročník, stejný jako já," usmívá se populární herec. Třetí je zajímavý stroj značky LML, taky vespa, jen vyrobená v Indii. "Je dobrá na dlouhé jízdy kopcovitým terénem," vysvětluje. Své vespy popisuje velmi osobitě. "Starší bývají trošku svéhlavé, ale zase se snadněji opravují. Jízda na veteránu není možná tak komfortní jako na těch dnešních strojích, ale zase cítíte vibrace motoru, díky malým kolům každou nerovnost a musíte dodržovat jisté dekorum. To víte, starší dáma." Skútr Matáskovi přináší hlavně úsporu času. "Díky bleskovým průjezdům kolonami a snadnému parkování si bez vespy už nedovedu představit život."
Autor: Michal Sváček, MAFRA
Díky mírným zimám jezdí herec David Matásek na vespě celoročně. "Stačí dobré oblečení a trocha opatrnosti. Jsem zastánce drsné školy," říká. Z vespy spadl už několikrát. "Kdo ještě neboural, toho to čeká," říká. Za rok najezdí osm až deset tisíc kilometrů. "Nejdále od Prahy jsem byl asi na západním cípu ostrova Krk a už tradičně absolvuji spanilou jízdu do italského Terstu a zpátky. Hezky přes Alpy po malých cestách," líčí. Nejčastější je pro herce trasa ze Žižkova do Národního divadla.
Autor: Michal Sváček, MAFRA
Život skútraře v Praze je podle herce Davida Matáska rok od roku lepší. "Začátky byly krušné, ale jako bývalý cyklista jsem byl na ústrky a šikanování ze strany řidičů zvyklý. Někdy se cítíme jako lovná zvěř," apeluje na řidiče aut. Nejhorší je podle něj nepoužívání blinkrů.
Autor: Michal Sváček, MAFRA
Karolína Hornová se prohání pražskými ulicemi s vlající sukní a v lodičkách. Budí tak obrovskou pozornost kolemjdoucích. "Občas si se mnou jiní skútraři dávají závody na semaforech, jednou mi jeden pán na benzince stroj pochválil, ptal se, kolik jede, kolik žere a pak si řekl o telefonní číslo. Řekla jsem mu, že vespa ale není na prodej," popisuje s úsměvem. "Na vespě miluju retro italský styl a také praktičnost: třeba i to, že se na Vespě dá jezdit v sukni. A na světlech všechny ‚osolím‘," pochvaluje si. Je prý také dobrá do pražských kopců, vyjede je bez problémů.
Autor: Michal Sváček, MAFRA
Karolína má vespy hned dvě. "Je to závislost," vysvětluje. Motorku prý chtěla odjakživa, začínala v sedmnácti na chopperu značky Jawa. Nejoblíbenějším cílem je pro ni Kokořínsko a nejdál zatím na skútru dojela z Prahy do Orlických hor. V létě se možná vypraví i osmisetkilometrovou cestu na sraz do italského Terstu s kamarády z pražského Vespa Clubu. S řidiči při brouzdání Prahou potíže nemá. "Problémy někdy bývají na kočičích hlavách a kolejích." Je ráda, že v Praze skútrařů přibývá, navzájem si při potkávání ve městě mávají. "Hodně se mezi sebou i známe a poznáváme podle svých zaparkovaných strojů."
Autor: Michal Sváček, MAFRA
Distingovaný pán v obleku se proplétá na perleťově bílé vespě pražským provozem a kochá se. René Beauchamp jede do práce. Kanadský ředitel pražského hotelu Four Seasons jezdí na vespě z roku 2002. "Bydlím na Smíchově, do práce to mám z kopce. Pořád jezdím stejnou trasou přes Janáčkovo nábřeží, kde se kochám krásnými domy. Když přejíždím přes most Legií, jsem šťastný, že žiju v tak krásném městě!"
Autor: Michal Sváček, MAFRA
René Beauchamp je pyšný na jedinečný bílý perleťový lak své vespy. V době svého zrodu to prý byl jediný kousek s touto barvou v Česku. Na jiném skútru než vespě prý nikdy nejel. Jezdí na ní i v zimě, od jízdy ho odradí jen sníh. "Mám speciální deku, která se uchytí zespoda a chrání mě před větrem. Je velmi teplá," popisuje pan hoteliér.
Autor: Michal Sváček, MAFRA
"Sembra una vespa – vypadá jako vosa," vykřikl Enrico Piaggio, syn zakladatele stejnojmenné firmy, když uviděl prototyp nového stroje a nastartovali ho před ním. Právě tato hláška společně s bzučivým zvukem motoru stála za vznikem jména Vespa (v italštině vosa). Ještě než Italové usedli do fiátků, stavěl zemi na kola skútr s nezaměnitelným vzhledem a hlasem. Jednoduchá, dodnes stejná a nekonečně stylová motorka, která právě slaví sedmdesátku, je dnes nejslavnější motorkou světa. Do dnešních dnů jich vyrobili přes 18 milionů, a navíc ve stejné továrně v toskánské Pontedeře.
Autor: Piaggio