Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Poslední rozlučka s hranatým fiátkem

aktualizováno 
Ve fotoalbech na Rajče.net se objevila všeříkající fotoreportáž z likvidace Fiatu Cinquecento, které svému majiteli sloužilo skvěle do té doby, kdy náklady na opravu byly větší než cena samotného auta. A tak hranatá pětistovka zamířila na vrakoviště.

Likvidace Fiatu Cinquecento S | foto: schwarmer.rajce.idnes.cz

Hezkou fotogalerii nafotil uživatel schwarmer vlastně jen náhodou, likvidaci svého auta si chtěla majitelka nafotit sama, ale v důležitý moment jí došly baterie ve fotoaparátu.

"Bylo to auto kamarádky, z roku 1996, obsah 0,9 litru. Potkal ho osud druhého auta v rodině, takže vozilo děti do školky a jezdilo na nákup," popisuje autor fotek. "Spokojenost s autem, pokud vím, byla naprosto maximální. Nikdy nezklamalo, ani v zimě, motoricky v pořádku. Ovšem nastal čas technické kontroly a opravy plechů a šasi by značně přesáhly cenu auta. Nahradila ho mladší panda," popisuje. Majitelce nezbývá než vyjádřit upřímnou soustrast...

Hledejte fotky

Zapojte se i vy a posílejte své tipy na fotky s automobilovou tématikou v albech na Rajče.net. Pište na adresu auto@idnes.cz, jako předmět uveďte heslo "fotka týdne".

Miniatura z Polska

Hranaté cinquecento je klasická výhradně třídveřová nákupní taška, která se dnes dá pořídit skoro zadarmo.

Je to skutečně extrémně malé auto, spíš než pro čtyři dospělé je to pro dva a dvě děti. Že se do auta ale pět lidí vejde, dokazovali hlavně Poláci, kde se model vyráběl, při svých výletech po Evropě v devadesátých letech. Ostatně, měli praxi z jiného kapesního fiata, legendárního malucha. Toho měla pětistovka nahradit, nakonec ji ale maluch (Fiat 126p) přežil ve výrobě o dva roky. Fiat Cinquecento nahradilo v roce 1997 zakulacenější seicento, které vydrželo ve výrobě na dnešní poměry neskutečných třináct let.

Cinquecento je tipem pro nenáročné řidiče, kteří potřebují jezdit na krátké vzdálenosti a mají hluboko do kapsy. "Protože jde o absolutně jednoduché auto v podstatě bez výbavy, nemá se na něm ani co pokazit," říká s nadsázkou Martin Seidl, manažer skladu autobazaru Auto Esa. Náhradní díly jsou navíc velmi levné. Připravte se ale na to, že komponenty obecně nejsou moc odolné. Což se projevuje nejčastěji na výfuku, ložiskách kol, spojce nebo brzdách.

Cinquecento nikdy nemělo posilovač řízení, mohlo ale dostat dokonce obrovské střešní okno kryté plátnem a třeba i klimatizaci.

Ve své době patřil tento fiátek k nejlevnějším autům na trhu. S délkou 3,23 metru a 170litrovým kufrem také patřil k nejmenším.

Likvidace Fiatu Cinquecento S

Cinquecento (italsky pět set) oblékl do hranatého kabátu Giorgetto Giugiaro. I přes na pohled nepříliš aerodynamické tvary má třídveřová karoserie nečekaně dobrý součinitel vzduchu Cx=0,33, tedy stejně jako o generaci mladší a o poznání modernější Škoda Fabia první generace. Karoserie cinquecenta ale není moc tuhá, bourané kusy jsou dobré tak akorát do šrotu.

Nad poháněná přední kola bylo na výběr ze tří motorů. Nejmenší dvouválec 0,704 l s výkonem 22 kW/30k byl původem z malucha, následoval 0,9 litr (nejprve 903 ccm, pak 899 ccm) s výkonem 29 kw/40 k (ten zase pamatoval Fiat 850) a ke konci kariéry ještě 1,1 FIRE ve verzi Sporting 54k (40 kW). Stojí za pozornost, že nejmenší ležatý motor byl mezi předními koly uložen podélně, další dva příčně. Nula-sedmička měla čtyřstupňový manuál, dva větší motory dostávaly pětistupňový. Na některých trzích se zpočátku nabízely ještě karburátorové verze prvních dvou motorů. Cinquecento Sporting zase dokonce závodilo v rally.

Fotogalerie na Rajce.net




Nejčtenější

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Další z rubriky

Jízda historických vozidel do vrchu Džbán startovala v obci Hředle u Rakovníka.
OBRAZEM: Utajený sraz, kam dostanete pozvánku tichou poštou

Malá obec Hředle u Rakovníka žila v sobotu srazem veteránů, kteří se do šestisethlavé vesničky sjeli na osmý ročník Jízdy historických vozidel do vrchu Džbán.  celý článek

Brno Revival Mezi pavilony
OBRAZEM: Autodědečci závodí i když leje, je to náramná podívaná

Po dlouhých 50 letech se do areálu brněnského výstaviště vrátily historické závodní motocykly, formule a auta. Závody Brno Revival Mezi pavilony byly jedním z...  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.