Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Francie hodlá zmírnit bodový systém pro řidiče

  19:14aktualizováno  19:14
Francouzská vláda upustila od své původní neústupnosti a hodlá zmírnit bodový systém pro řidiče, přestože zlepšil bezpečnost na místních silnicích.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

 Vede ji k tomu narůstající reptání automobilistů, které se zdá v něčem oprávněné a které by mohlo ovlivnit i výsledek parlamentních voleb v příštím roce, napsal francouzský týdeník L'Express.

Pro zhruba 40 milionů místních řidičů platí bodový systém od 1. července 1992. Jeho zavedení tehdy provázely mohutné protesty, ale vláda neustoupila.

Nyní ji postrašila policejní zpráva, že by letos mělo být odebrán řidičský průkaz pro ztrátu bodů kolem 70.000 řidičů, zatímco v roce 2001 to bylo 21.000. Navíc se objevila spekulace, že v příštích letech by se to mohlo týkat sedmi milionů automobilistů.

popisek ZVLÁŠTNÍ PŘÍLOHA
VŠE O BODOVÉM SYSTÉMU ...ZDE

Prudké zvýšení počtu ztracených bodů a řidičských oprávnění si sdružení automobilistů vysvětluje především zvyšováním počtu automatických radarů od roku 2003. Nyní jich je v zemi téměř tisíc a v roce 2005 jejich záznamy představovaly 75 procent všech pokut za překročení rychlosti. Přitom 80 procent jich bylo za překročení o méně než 20 kilometrů v hodině.

Advokát, který se specializuje na obranu řidičů před ztrátou řidičského průkazu, Eric de Caumont uvedl příklad starší paní, která nyní obdržela sdělení o odebrání průkazu kvůli rychlosti. Dvanáct dní za sebou projížděla kolem stejného radaru a vždy překročila povolenou maximální rychlost o jeden až čtyři kilometry za hodinu. Takové odejmutí řidičského průkazu je podle něj nespravedlnost.

Předseda sdružení Občané silnice Bernard Darniche řekl, že nespokojenost řidičů zvyšuje také skutečnost, že úřady ztrácejí kontrolu nad evidencí a sdělováním počtu ztracených bodů, řidiči pak často nemají přehled, jak na tom jsou.

"Obdržel jsem dopis, že mi byly odebrány tři body 10 měsíců po přestupku, o kterém mě do té doby nikdo neinformoval," citoval jednoho řidiče list. Podle něj tak někteří řidiči jezdí, aniž vědí, že přišli o řidičské oprávnění, tedy i pojištění. Zvyšuje se počet soudů kolem bodového systému.

To vše vážně znepokojuje pravicového premiéra Dominiqua de Villepina, který řeší dilema, jak utišit zlost řidičů a přitom nezpochybnit zlepšování bezpečnosti silniční dopravy, kterou bodový systém přinesl. Zatímco například v roce 2001 zemřelo na místních silnicích 7720 lidí, loni to bylo 4975.

Mluvčí Ligy pro silniční bezpečnost Genevieve Jurgensenová odsoudila záměr vlády s tím, že se jedná o "patologické bláznění z ryze volebních důvodů". Tvrdě se postavila proti zvyšování počtu bodů a i jen malému zvýšení maximální rychlosti.

Zvýšení o pět kilometrů v hodině ve městě by podle ní zvýšilo počet zabitých o 30 procent. Za nevhodné označila i zkrácení doby, po které řidiči mohou po ztrátě oprávnění získat nové. Právě to prý vláda chce především udělat. "Není možné měnit obratem ruky zákon, který zachránil tisíce lidských životů!" řekla mluvčí týdeníku.

Francouzští řidiči mají 12 bodů, po jejichž ztrátě přicházejí o řidičský průkaz, který se zničí. Mají šest měsíců na zpytování svědomí a teprve poté se mohou ucházet o nové oprávnění složením zkoušek z pravidel silničního provozu.

Mohou se také bránit proti odebrání průkazu pomocí advokáta, ale stojí to v průměru 3500 eur (asi 100.000 korun) a výsledek není předem jasný.

V Česku byl podobný bodový systém zaveden teprve letos 1. července a zatím tedy nevedl k odebrání velkého počtu řidičských průkazů. Ze začátku snížil počet mrtvých na silnicích, ale od září podle statistik řidičům otrnulo a počet obětí opět vzrostl.

Autor:


Témata: Radar


Nejčtenější

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Další z rubriky

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.