Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Francouzský šarm ve dvojím vydání: nový Citroën C3 a jeho fintivý bratr

  9:45aktualizováno  9:45
Pětidveřová verze malého citroënu chce být praktická a hravá, třídveřová luxusní a rafinovaná. Záležet bude jen na vkusu, potřebách a stavu konta, jakou si vyberete. Citroëny C3 a DS3 se představují na autosalonu ve Frankfurtu.

Citroen DS3 | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Nyní končící malý citroën svého času vytěžil maximum ze svého retrodesignu ve stylu "kachny" 2CV a prodával se velice dobře, ačkoliv techniku nabídl nanejvýš průměrnou. Nová generace to zkouší s podobným receptem, přidává ale skvělé zážehové motory.

Kulatý roztomilý kompakt, vyráběný ve francouzském Aulnay, už je ve výrobě sedmým rokem, a to je mezi malými auty příliš mnoho. Také dvouventilové zážehové motory, zkonstruované počátkem osmdesátých let dvacátého století, už se s dnešními trendy příliš neslučují.

Proto přivezl Citroën letos do Frankfurtu světovou premiéru nového malého modelu mířícího třeba proti fabii, a to rovnou se dvěma tvářemi. Podobně jako svého času Fiat, později Opel a řada dalších výrobců, rozdělil i Citroën svoje děťátko na dvě stylisticky odlišné verze, přičemž je snadné uhádnout, zda dynamičtější bude ta pěti- či třídveřová. Navíc se znovu sahalo do historie, i když tentokrát již nikoliv pro design.

Citroen C3

Citroen C3

Nový Citroën C3

Necelé čtyři metry dlouhé autíčko zkouší v pětidveřové verzi obhájit svou nadprůměrnou výšku (shodnou s předchozí generací), k čemuž používá škálu designérských parádiček, sladěných tak dobře, jak to umí právě jen francouzští tvůrci. Kulatá střecha sice stále odkazuje na kachní rod, ovšem už méně okatě. Oba konce pak udělaly maximum k zamaskování vysoké stavby i mohutné přední ochranné zóny pro sražené chodce.

To ovšem není vše – třídveřová verze DS3 se odrodila ještě více, než bývá v obdobných případech zvykem, a ačkoliv používá shodnou techniku a interiér, vnějškem se k praktičtějšímu bratranci hlásí jen vlažně. Jiné jsou světlomety, zcela nový tvar obdržela nižší střecha, která jako by se učila u Suzuki, Mini a Škody, že i plochost může být vzrušující. Nechybí výrazné poznávací znaky jako neobvykle vytvarovaná denní světla z LED diod, výrazná zrcátka a především originální skloněný prostřední B-sloupek, opticky se ztrácející pod sklem a vytvářející silný dojem jachty.

Citroen DS3

Citroen DS3

Povinností už zdá se být odlišně lakovaná střecha, koňakem na šlehačce jsou ale plastické dekorační nálepky, na ohmat vyvolávající iluzi kůže či jiného kvalitního materiálu. Zvenčí se zdá být kvalita takřka prémiovou, není také divu, když se nový citroën snaží být současně hot-hatchem i drahým stylovým zbožím, tedy jakýmsi mixem Lancie Ypsilon a Mini. Historické sebevědomí sálá i z názvu – ze šuplíku vytažená zkratka evokuje francouzské slovo "deésse", značící bohyni. Jen číslo už dnes neznamená objem motoru.

Uvnitř se obě verze, zvenčí tolik odlišné, naopak značně podobají. Interiér si zjevně vzal inspiraci u Peugeotu 207, jemuž se hodně podobá rozložení palubní desky. Ta je potažená levnější napodobeninou měkčeného plastu, avšak na první (lehký) dotek ruky nezklame. Stejně jako konečně klasické "budíky" a hravě, avšak ergonomicky rozložené ovladače. Škoda, že řada z nich je již velice dlouho známá ze starších modelů PSA…

Řidičovým pocitům také prospělo opuštění pevného středu volantu, který sice zlepšoval bezpečnost, ale ovládání jinak spíše komplikoval. Místa je vpředu hojný dostatek u obou verzí, specialitou pětidveřové je obří čelní okno, sahající až nad hlavy posádky. Lze jej zastínit výsuvnou roletkou, nebo se kochat panoramaty, ať už přírodními, či městskými. Nedocenitelné to je také při stání hned pod semafory. Vzadu se dá také překvapivě dobře sedět, avšak pod střechou je poněkud stísněně.

Autosalon Frankfurt 2009, všechny články

Zatímco podvozek se principiálně nezměnil, lehce narostl rozvor, došlo na jistou optimalizaci a základem jsou nyní 15" kola a výkonnější brzdy. Zajímavé věci se ale dějí pod kapotou – tam se totiž, snad jako protiváha k extrémně přestárlým základním zážehovým jednotkám, objevují i vysoce moderní jednotky VTi a THP, pocházející ze spolupráce s BMW. A tak se, kromě ortodoxní jednovačkové dvouventilové jedenáctistovky a čtrnáctistovky, objevují i VTi 95 a VTi 120 (1,4 a 1,6, čísla značí výkony v koních) a moderní diesely 1,4 a 1,6 HDi (50, 66 a 80 kW).

Stylová DS si odpustila dva základní motory a naopak přidává přeplňovanou šestnáctistovku, u níž udává výkon 115 kW. Bude tedy bojovat proti Mini jeho vlastní zbraní, otázka je, jak se s potenciálem motoru vyrovná jednoduchý podvozek.

Autoři:




Nejčtenější

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Další z rubriky

Peugeot Pick Up
Autofotka týdne: Peugeot má auto pro Afriku, je to starý nissan z Číny

Peugeot Pick Up je možná jeden z nejbizarnějších přírůstků mezi autonovinkami letošního roku. Francouzská automobilka se s ním chce ve velkém stylu vrátit na...  celý článek

Nový facelift Škoda Rapid Spaceback
Vylepšený rapid je venku: tříválcové TSI a internet na palubě

Rapid se po pěti letech dočkává faceliftu. Škoda představuje oficiálně první fotky a informace. Obě karosářské verze rapidu liftback i spaceback (hatchback)...  celý článek

Volkswagen Polo
Nový VW Polo je venku, rovnou i jako 200koňové GTI

Dvě stovky koní měl před deseti lety Volkswagen Golf GTI, teď má stejný výkon o třídu menší model Polo. Druhý nejdůležitější model německé značky (právě po...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.