Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Koupíte levně, ale jsou kradená: web prodává výhradně odcizená auta

  15:15aktualizováno  15:15
Rok staré BMW za 360 tisíc, tříletý Mercedes za 240 tisíc. Francouzský server voiture-volee.com má neodolatelné nabídky. Mají ale jako při nákupu každého levného auta háček. Vozy jsou totiž kradené. Není jasné, jestli jde o provokaci, nebo test (bez)mocnosti francouzské policie.

Web s kradenými auty má přibližně poloviční ceny oproti běžným nabídkám | foto: Repro iDNES.cz

Koupě auta, ze kterého se vyklube kradené, je noční můrou všech, kteří si pořizují ojetinu z neprověřeného zdroje. Voiture-volee ale jiná auta než kradená nenabízí.

Server bezostyšně inzerující kradená auta je psaný francouzsky (voler taky znamená francouzsky ukrást), pro jistotu ho ale jeho provozovatelé zaregistrovali v Panamě.

Když chcete kontaktovat prodávajícího a využívat další služby webu, musíte se zaregistrovat. Potřebujete k tomu však doporučení třech již zapsaných členů.

Server uvádí že provozování takové služby je zcela legální. "Připomínáme však, že krádež auta je přísně zakázána a že prodej odcizeného vozidla je ve většině případů protizákonný. Doporučujeme vám, abyste si ověřili příslušné zákony ve své jurisdikci dříve, než využijete služeb voiture-volee.com," píše se na stránkách.

Server uvádí příklady, kdy je podle jeho výkladu prodej odcizených vozidel legální:
1. Pokud disponujete odcizeným vozidlem déle než tři roky, aniž by se o něj někdo přihlásil, stáváte se jeho vlastníkem a můžete ho tedy prodat.

2. Pokud jste si koupili odcizené vozidlo v dobré víře a podali jste stížnost proti osobě X (v ČR zřejmě trestní oznámení) a případ je pak uzavřen, můžete vozidlo dál prodávat.

3. Pokud majiteli odcizeného vozidla byla nahrazena škoda z jeho pojištění, odcizené vozidlo se vrací zpátky na trh.

"Přes server Voiture-volee.com bych nekoupil ani koloběžku," říká právník Michal Dlabola, který se specializuje na automobilové právo.

"Nahlíženo českými zákony, vychází argumentace serveru zřejmě z ustanovení obchodního a občanského zákoníku, které jsou patrně víceméně podobné v řadě dalších zemí," dodává. Výklad serveru je ale podle právníka špatný, jak uvádíme v následující tabulce.

Vysvětlení právníka

Bod 1: § 134 odst. 1 občanského zákoníku: Oprávněný držitel se stává vlastníkem věci, má-li ji nepřetržitě v držbě po dobu tří let, jde-li o movitost, a po dobu deseti let, jde-li o nemovitost. Michal Dlabola upozorňuje, že ale existuje i § 130 odst. 1 občanského zákoníku: Je-li držitel se zřetelem ke všem okolnostem v dobré víře o tom, že mu věc nebo právo patří, je držitelem oprávněným. V pochybnostech se má za to, že držba je oprávněná. 

To znamená, že k vydržení po 3 letech nestačí jen to, aby se o vozidlo nikdo nepřihlásil, nýbrž podstatná je dobrá víra uživatele s přihlédnutím ke všem okolnostem. Čili ten, kdo si kradené auto koupí, nesmí po dobu 3 let vůbec tušit, že s ním není něco v pořádku a pokud během těchto 3 let jakkoliv (tedy nejen tím, že se na něho obrátí pravý majitel, ale i tím, že jej kontaktuje policie či že mu například servis řekne, že auto má přeražený VIN) zjistí, že původ vozidla není čistý, oprávněným vlastníkem vozidla se nikdy nestane.
 
Bod 2: § 446 obchodního zákoníku: Kupující nabývá vlastnické právo i v případě, kdy prodávající není vlastníkem prodávaného zboží, ledaže v době, kdy kupující měl vlastnické právo nabýt, věděl nebo vědět měl a mohl, že prodávající není vlastníkem a že není ani oprávněn zbožím nakládat za účelem jeho prodeje. Zákon tedy podle právníka skutečně připouští možnost oprávněného nabytí vlastnického práva k vozidlu i od osoby, která sama toto vlastnické právo neměla, nicméně platí to pouze pro kupní smlouvy, řídící se obchodním zákoníkem. Tedy obecně pro kupní smlouvy mezi dvěma podnikateli a nebo pro kupní smlouvy, v nichž si strany písemně sjednaly, že se řídí obchodním zákoníkem. A ne i pro kupní smlouvy, řídící se zákoníkem občanským (což je typicky případ koupě vozidla do rodiny). Potom je také nutno zkoumat, jestli okolnosti uzavření kupní smlouvy nenasvědčovaly nějaké nekalosti prodeje,
 
Bod 3: § 33 odst. 1 zákona č. 37/2004 Sb., o pojistné smlouvě říká: Vzniklo-li v souvislosti s hrozící nebo nastalou pojistnou událostí oprávněné osobě, pojištěnému nebo osobě, která vynaložila zachraňovací náklady, proti jinému právo na náhradu škody nebo jiné obdobné právo, přechází výplatou plnění z pojištění toto právo na pojistitele a to až do výše částek, které pojistitel ze soukromého pojištění oprávněné osobě, pojištěnému nebo osobě, která vynaložila zachraňovací náklady, vyplatil. "Toto je úplný nesmysl, protože auto se sice vrací zpátky na trh, ale vrátí ho tam pojišťovna," říká Michal Dlabola. "Tedy policie auto vrátí pojišťovně a ta si ho potom sama prodá, takže ten, kdo ho od zloděje koupil, má smůlu," vysvětluje. "Tedy pokud neprokáže, že nabyl vlastnického práva postupem dle bodů 1 či 2," dodává právník.

Autor:




Nejčtenější

Dacia Sandero Stepway
O dacie je zájem, čeká se na ně až půl roku. Letos přijede nový duster

Co chystá Dacia? Letos nový Duster a dočkáme se jeho menší verze v podobě malého crossoveru.  celý článek

crashtest
VIDEO: Unikátní crashtest rozbil Porsche 911 na cimprcampr

Oranžové porsche se rozjede v laboratoři proti deformovatelné překážce - inženýři německého autoklubu ADAC pracují na dalším ze svých crashtestů. Světla svítí,...  celý článek

Studie kupé BMW řady 8
Autofotka týdne: BMW 8 se vrací, je nadpozemsky krásné

BMW řady 8 bylo v devadesátých letech spíš propadákem, zároveň však patří k ikonickým modelům značky i celé jedné éry. V Itálii na prestižním srazu...  celý článek

Do konce války v roce 1945 bylo vyrobeno pouhých 630 vozidel známých pod...
Volkswagen vznikl před 80 lety, je největší automobilkou Evropy

Německá automobilová skupina Volkswagen, jejíž součástí je od roku 1991 i česká Škoda Auto, je dlouhodobě největší evropskou automobilkou. Jejímu založení před...  celý článek

Yamaha N Max
Bella Roma ze sedla skútru. Na nákup tříkolkou, na rande s cigárkem

V rámci testů jednostopých samohybů se dají děla roztodivné skopičiny. Při zkoušení flotily městských strojů značky Yamaha v ulicích Říma jsme se tedy vžili do...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.