Frankfurt 2011: Novinky, modelky a koncept, který málem nenastartoval

  • 13
Frankfurt nad Mohanem (Od zvláštního zpravodaje iDNES.cz) - Spousta aut je ještě schovaná pod plachtou. Někde si nacvičují její sundávání, jinde ji auto při příjezdu na scénu podjede. Třeba jako Ford Evos, jedna z hlavních hvězd autosalonu mezi koncepty.

Nejdřív do něj nastoupila posádka ukrytá za sloupem. Přeleštit, schovat pod plachtu a může se startovat. Ale ono to moc nešlo. Automobilová studie, to znamená mimo jiné ruční výrobu, důraz na skvělý efekt a také to, že poslední, co se řeší, je jak auto jezdí. Když už koncept vůbec dostane motor, víc než padesátkou se s ním nejezdí.

A tak evos nešel nastartovat. Startér jen zakašlal, motor ale roztočit nedokázal. Zděšení v tvářích kolemstojících se rozplynulo po několika pokusech. Motor rachotivě naskočil. Že to není auto určené pro provoz v dnešní ekologicky úzkostlivé době napověděl rezonující výfuk a jeho "nakřáplý" hlas. Jako u sporťáků minulosti. Zavonělo to i spáleným benzinem. Evos možná naznačuje, že se u Fordu opravdu pracuje na novém kupé capri. Parádní červený koncept jako by to sliboval a Profesionálové Bodie s Doylem by měli radost.

U Citroënu stojí něco mezi vzducholodí a velrybou na kolech. Koncept Tubik vzpomíná na dodávky, které obdivujeme ve starých francouzských filmech. Tahle devítimístná bachratá věc je ale v novodobém podání plná displejů a elektronických udělátek. Namísto karoserie z vlnitého plechu má velká litá kola. Dnes už to prý není auto pro francouzského vinaře ve slamáku, ale pro tatínky, kteří vezou děti s iPody v rukách na dovolenou.

Chevrolet Miray

Cadillac Ciel

Největším překvapením je velké SUV se značkou Maserati. Italská aristokracie chce konkurovat Porschi Cayenne. Silniční teréňák Maserati Kubang má hodně podobné rysy a kromě tradičního urozeného osmiválce původem od Ferrari může dostat pod kapotu také třílitrový turbodiesel! Však je to taky převlečený Jeep Grand Cherokee. Je ale otázka, jestli něco takového zrovna k Maserati patří. V Itálii přece traktory stavělo vždycky hlavně Lamborghini...

Zklamáním autosalonu je nová generace Hondy Civic, tedy co se vzhledu týče. Auto, které se za svých mnoho generací stalo symbolem požitku z jízdy a dobré techniky má nahradit předchozí futuristickou variantu. Nová chce i nechce být jiná. Výsledek je spíš rozpačitý. Ale Honda slibuje, že co do techniky a naladění postavila jedno z nejlepších aut své kategorie. Tak tu třeba opět bude civic, který moc krásy nepobral, ale odpusíte mu to po prvním ujetém kilometru.

Honda Civic

To u Volkswagenu to vypadá, jako by nastala doba miniaturizace. Novými kapesními autíčky UP! je naplněný celý Frankfurt. Parkují, vznášejí se, visí na plakátech na výstavišti i na frankfurtském hlavním nádraží.

Češi mají povinnou návštěvu u Škodovky, kde parkuje MissionL. Parádní a nečekaně velký a mohutný model, který brzy dorazí na silnici. Samozřejmě v mnohem civilněji vypadající verzi. Jozef Kabaň dokazuje, že mají v Mladé Boleslavi velmi talentovaného a schopného šéfdesignéra.

Když už budete u Škodovky, otočte se k Seatu. Hned vedle stojí koncept IBL. U Seatu říkají, že je to stylistické cvičení. Na první pohled je ale tomu škodováckému velmi podobný. Podle neoficiálních zpráv má mít totiž nová laciná škodovka dvojče právě s logem Seatu na přídi. Podle informací iDNES.cz se stále jedná o tom, že by se mohla obě auta vyrábět v Česku.

Autosalon Frankfurt 2011: Vůbec první elektromobil značky BMW. Jmenuje se 1602e a je z roku 1972.

Budoucnost je elektrická, to se nám snaží na autosalonech vysvětlit už několik let. Automobilky hledají v garážích, renovují a vytahují z depozitářů své "elektrické úlety" z dob, kdy elektřinu jako pohon pro auta nebral nikdo moc vážně. Norbert Reithofer, šéf BMW tak dorazil na tiskovku v oranžovém BMW 1602e, které jezdilo na elektřinu na olympiádě v Mnichově v roce 1972. Stylově tak uvedl elektrické koncepty i3 a i8, které chce mnichovská automobilka dovést do výroby.

Nechybí modelky s úsměvy od ucha k uchu; pajdají na vysokých podpatcích, sedí v autech, mávají a u Seatu je po pás zavřeli kdo krabice na vysoké tyči, takže se k tomu ještě kývají ze strany na stranu v třímetrové výšce.

Uvidíte tu auta zespoda, rozřezaná vejpůl, rozebraná i nabouraná. Na stánku německé dálniční policie vystavují britský sporťák caterham, který se rozpůlil o strom. Výchovné.

Autosalon Frankfurt 2011

A mimochodem, na cestě do Frankfurtu si německých dálnic s neomezenou maximálkou moc neužijete. Velkou část cesty od hranic na Rozvadově jedete v zúžení kvůli opravám dálnice.

Frankfurtský autosalon právě otevřel. První dva dny se novinky představují médiím, pak otevřou brány obřího výstaviště veřejnosti.


Elektromobil