Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

František Janeček - od granátů k světoznámým motorkám Jawa

aktualizováno 
Jméno významného českého technika a průmyslníka Františka Janečka je dnes neodmyslitelně spjato s motocyklem značky Jawa. Výroba motorek však původně nebyla jeho cílem. Nadaný technik a vynálezce nejprve vyráběl zbraně, později se chtěl přeorientovat na šicí stroje. K produkci motocyklů se vlastně dostal náhodou.

Jawa Californian | foto: Archiv Radka Mixtaje

Od narození muže, jehož stroje si vydobyly četné obchodní úspěchy i sportovní vavříny, je to dnes 130 let.

Budoucí vynikající technik se narodil 23. ledna 1878 v Klášteru nad Dědinou a chtěl být lékařem. Otec jej však donutil vystudovat techniku.

Po absolvování vyšší průmyslové školy v Praze studoval rok na vysoké škole technické v Berlíně.

V roce 1898 byl přijat jako konstruktér do Kolbenovy továrny v Praze a o tři roky později odjel do Nizozemí. Zde dohlížel na stavbu pobočky, kterou pak vedl, ale věnoval se i vynalézání.

V roce 1905 se vrátil do Prahy. Výnosy z několika patentů mu umožnily dále vynalézat a v roce 1908 si zřídil vlastní strojní laboratoř, ve které mohl své projekty uskutečňovat. Zdokonalil například obloukovou lampu a zkonstruoval i zařízení pro fotografický záznam zvuku.

Do jeho dalších plánů zasáhla první světová válka, během níž se věnoval zdokonalování vojenské výzbroje. Do konce války vytvořil na 60 patentů v oboru zbraní.

Jeho zřejmě nejznámější konstrukcí byl ruční granát s nárazovou iniciací a takzvanou bezpečnou rozbuškou.

Po válce působil krátce v Mnichově Hradišti, kde se jeho továrna specializovala na úpravu kulometů, a v roce 1922 koupil v Praze na Pankráci objekt bývalé hospody, kam výrobu převedl.

Na sklonku dvacátých let však již o kulomety nebyl takový zájem a Janeček začal uvažovat o rozšíření výrobního programu.

Původně chtěl vyrábět šicí stroje, v roce 1929 se ale rozhodl pro motocykly. Od německé továrny Wanderer koupil licenci a později proslulá značka JAWA byla na světě (vznikla spojením počátečních písmen ve jménech Janeček a Wanderer).

Zpočátku však moc úspěšná nebyla. První stroj Jawa 500 OHV byl mezi veřejností díky poruchovosti přezdíván Rumpál. Obrat k lepšímu nastal s příchodem konstruktérů George Patchetta a Josefa Jozífa.

Nová Jawa 175 dobyla trh s logem "Lepší stroj za méně peněz" a díky nízké ceně znamenala prudký rozmach nejen továrny, ale i tuzemského motorismu.

Pro výrobu motocyklů byla v roce 1931 postavena slévárna v Týnci nad Sázavou (o šest let později se výroba rozšířila do závodu v Brodcích) a v roce 1934 zahájila Jawa v Týnci i výrobu automobilů (Jawa 700, Jawa Minor).

Karoserie vznikaly v bývalé bednárně v Kvasinách (později součást Škody Mladá Boleslav), kterou Janeček koupil jako součást panství Solnice.

Za druhé světové války obsadila Janečkovy závody německá armáda a zastavila civilní produkci. Konstruktéři však pracovali na vývoji nových strojů ilegálně.

Janeček, který byl dvakrát ženatý a měl dva syny a dceru, se osvobození nedožil. Zemřel ve svém pražském závodě 4. června 1941.

"Pracujte, já odcházím..." byla prý poslední slova muže, který ke svým šedesátinám dostal čestný doktorát ČVUT.

Díky tajně dokončenému vývoji motocyklu Jawa 250 měla firma po válce před konkurencí náskok a takzvaný pérák si získal světovou proslulost.

Technický vývoj motocyklů pokračoval ještě v 50. letech, pak postupně upadal. V letech 1963 a 1964 musela Jawa opustit své provozy na Pankráci a v Libni (od roku 1959 se zde vyráběly terénní a soutěžní motocykly) a podnik přemístil své sídlo do Týnce nad Sázavou.

Vývoj a výroba sportovních motocyklů se přestěhovaly do Strašnic. Výroba motorů přešla do Strakonic.

Sportovní stroje se držely na světové špičce až do 80. let. Plochodrážní stroje Jawa se od roku 1963 vyráběly v Divišově. Loni firma výrobu strojů pod touto značkou ukončila.

Jako nástupce tradičního výrobce motocyklů vznikla v roce 1997 JAWA Moto, s. r. o., která disponuje chráněnou značkou Jawa.

Autoři: ,




Nejčtenější

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Další z rubriky

Na pražském koupališti Džbán se sešli majitelé skútrů Vespa
VIDEO: V Praze je vosí rojení. Slavné vespy mají sraz

Tento víkend se čeká v Praze vosí rojení. V Campu Džbán se koná tradiční mezinárodní sraz motocyklů Vespa z celé Evropy. PragoVespa 2017 je největším srazem...  celý článek

Tahat rovné linky zvládne jen málokdo, do grafického programu BMW se mohli...
Budoucnost motorek: tablet místo přístrojovky a křivé linky

Vývoj v motocyklové oblasti jde někdy zdánlivě nelogicky proti sobě, honbu za nejvýkonnějšími supersporty na druhou stranu vyvažuje stále větší poptávka po...  celý článek

Gin The Archaeologist
Autofotka týdne: Ohnivá voda s vačkou, to je gin pro motorkáře

Alkohol nepatří za volant ani za řidítka, stavitelé motorek ovšem často oplývají neuvěřitelnou fantazií. Jeden z nich, hamburský Ehinger Kraftrad je podle...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.