Jawa Californian

Jawa Californian | foto: Archiv Radka Mixtaje

František Janeček - od granátů k světoznámým motorkám Jawa

  • 5
Jméno významného českého technika a průmyslníka Františka Janečka je dnes neodmyslitelně spjato s motocyklem značky Jawa. Výroba motorek však původně nebyla jeho cílem. Nadaný technik a vynálezce nejprve vyráběl zbraně, později se chtěl přeorientovat na šicí stroje. K produkci motocyklů se vlastně dostal náhodou.

Od narození muže, jehož stroje si vydobyly četné obchodní úspěchy i sportovní vavříny, je to dnes 130 let.

Budoucí vynikající technik se narodil 23. ledna 1878 v Klášteru nad Dědinou a chtěl být lékařem. Otec jej však donutil vystudovat techniku.

Po absolvování vyšší průmyslové školy v Praze studoval rok na vysoké škole technické v Berlíně.

V roce 1898 byl přijat jako konstruktér do Kolbenovy továrny v Praze a o tři roky později odjel do Nizozemí. Zde dohlížel na stavbu pobočky, kterou pak vedl, ale věnoval se i vynalézání.

V roce 1905 se vrátil do Prahy. Výnosy z několika patentů mu umožnily dále vynalézat a v roce 1908 si zřídil vlastní strojní laboratoř, ve které mohl své projekty uskutečňovat. Zdokonalil například obloukovou lampu a zkonstruoval i zařízení pro fotografický záznam zvuku.

Do jeho dalších plánů zasáhla první světová válka, během níž se věnoval zdokonalování vojenské výzbroje. Do konce války vytvořil na 60 patentů v oboru zbraní.

Jeho zřejmě nejznámější konstrukcí byl ruční granát s nárazovou iniciací a takzvanou bezpečnou rozbuškou.

Po válce působil krátce v Mnichově Hradišti, kde se jeho továrna specializovala na úpravu kulometů, a v roce 1922 koupil v Praze na Pankráci objekt bývalé hospody, kam výrobu převedl.

Na sklonku dvacátých let však již o kulomety nebyl takový zájem a Janeček začal uvažovat o rozšíření výrobního programu.

Původně chtěl vyrábět šicí stroje, v roce 1929 se ale rozhodl pro motocykly. Od německé továrny Wanderer koupil licenci a později proslulá značka JAWA byla na světě (vznikla spojením počátečních písmen ve jménech Janeček a Wanderer).

Zpočátku však moc úspěšná nebyla. První stroj Jawa 500 OHV byl mezi veřejností díky poruchovosti přezdíván Rumpál. Obrat k lepšímu nastal s příchodem konstruktérů George Patchetta a Josefa Jozífa.

Nová Jawa 175 dobyla trh s logem "Lepší stroj za méně peněz" a díky nízké ceně znamenala prudký rozmach nejen továrny, ale i tuzemského motorismu.

Pro výrobu motocyklů byla v roce 1931 postavena slévárna v Týnci nad Sázavou (o šest let později se výroba rozšířila do závodu v Brodcích) a v roce 1934 zahájila Jawa v Týnci i výrobu automobilů (Jawa 700, Jawa Minor).

Karoserie vznikaly v bývalé bednárně v Kvasinách (později součást Škody Mladá Boleslav), kterou Janeček koupil jako součást panství Solnice.

Za druhé světové války obsadila Janečkovy závody německá armáda a zastavila civilní produkci. Konstruktéři však pracovali na vývoji nových strojů ilegálně.

Janeček, který byl dvakrát ženatý a měl dva syny a dceru, se osvobození nedožil. Zemřel ve svém pražském závodě 4. června 1941.

"Pracujte, já odcházím..." byla prý poslední slova muže, který ke svým šedesátinám dostal čestný doktorát ČVUT.

Díky tajně dokončenému vývoji motocyklu Jawa 250 měla firma po válce před konkurencí náskok a takzvaný pérák si získal světovou proslulost.

Technický vývoj motocyklů pokračoval ještě v 50. letech, pak postupně upadal. V letech 1963 a 1964 musela Jawa opustit své provozy na Pankráci a v Libni (od roku 1959 se zde vyráběly terénní a soutěžní motocykly) a podnik přemístil své sídlo do Týnce nad Sázavou.

Vývoj a výroba sportovních motocyklů se přestěhovaly do Strašnic. Výroba motorů přešla do Strakonic.

Sportovní stroje se držely na světové špičce až do 80. let. Plochodrážní stroje Jawa se od roku 1963 vyráběly v Divišově. Loni firma výrobu strojů pod touto značkou ukončila.

Jako nástupce tradičního výrobce motocyklů vznikla v roce 1997 JAWA Moto, s. r. o., která disponuje chráněnou značkou Jawa.

,