Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Velký talent z Plzně zemřel. František Pelikán miloval italský design

aktualizováno 
František Pelikán dal tvář tramvajím, které jezdí v českých městech, i soupravám metra. Plzeňský designér s obrovskou vášní pro auta zemřel. Podívejte se na některé jeho nikdy nepublikované práce.

Designové návrhy Františka Pelikána | foto: František Pelikán

František Pelikán byl tichý, skromný, s nepopsatelnou jiskrou v oku. To když mluvil o autech. Měl o nich neuvěřitelný přehled, ještě dlouho po šedesátce se vydával na velké evropské autosalony okouknout, co je nového. Až letos v Ženevě kvůli nemoci chyběl.

František Pelikán byl utajenou hvězdou schovanou v Ústavu umění a designu plzeňské univerzity, loni převzal Uměleckou cenu města Plzně za celoživotní dílo. Rozhovor s Františkem Pelikánem čtěte zde.

Designové návrhy Františka Pelikána

Vymyslel novou tvář pro tramvaj T3, která je ikonou nejen českých měst, dal nový vzhled rekonstruovaným soupravám pražského metra, jeho dílem jsou třeba nové vozy metra, které jezdí v Petrohradě.

Dvě jeho zřejmě nejsilnější práce jsou studentské auto z poloviny 70. let a také aerodynamická studie vysokorychlostní lokomotivy pro Škodu Plzeň z poloviny devadesátých let. Je také autorem designu závodního speciálu Škoda 130 LR Evo a také okruhové verze Škody 130 R Rapid.

Fotogalerie

První výtvarnou soutěž vyhrál v patnácti letech. „Vyhrál jsem tehdy stříbrné pouzdro na cigarety,“ chechtal se, když na to vzpomínal. Pro školáka to nebyla úplně vhodná výhra.

Listoval automobilovými časopisy, hledal informace a maloval. „Na všechno jsem musel přijít sám,“ popisoval, jak se učil různé výtvarné techniky a zkoumal technická řešení.

Jezdil Alfou Romeo Brera, už to samo o sobě značí vybrané automobilové chutě. Stvrzoval tak lásku k italskému designu. V jeho návrzích je vidět inspirace karosářskými mistry z Apeninského poloostrova. Zájem o Česko také probudil v designérovi Pininfariny Mauriziu Corbim, který jezdí do Plzně přednášet. Právě se tam chystá výstava Corbiho děl, svůj prostor na ní dostanou i práce Františka Pelikána.

Autor:


Témata: Škoda, Škoda Rapid


Nejčtenější

Volkswagen GTI Clubsport
Všechno nejlepší! Golf GTI slaví čtyřicátiny. Clubsport je vrchol

Volkswagen Golf GTI není nejrychlejší z hot-hatchů. Není ani nejvýkonnější a na papíře nevyniká superlativy. Jenže o to lepší je v praxi. Tak zábavné auto pro...  celý článek

Turbodiesel Renault 1,6 Energy dCi 160
Renault-Nissan vyměnil šéfa vývoje motorů. Čeká velký problém s diesely

Philippe Brunet je nový šéf vývoje motorů aliance Renault-Nissan. Ta zpráva na pohled moc zajímavá není, ale informace ze zákulisí odhalují velmi zajímavé...  celý článek

Sivocci si poprvé nakreslil čtyřlístek na kapotu své Alfy Romeo RL před startem...
Smlouvu s ďáblem stvrdil zelený čtyřlístek. Hrdé alfy zdobí dodnes

Už téměř sto let se na kapotách Alfy Romeo objevuje zelený čtyřlístek pro štěstí, takzvané Quadrifoglio Verde. Jeho autorovi přinesl v roce 1923 vítězství ve...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.